Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

kl

Angående namn så har jag bara klart ett hingstnamn, och det är Chatier. Fölet kommer få stammen Chatender-Lancier så det är helt enkelt en liten mix av dom namnen.

Någon som har förslag på stonamn med samma "bas"? T.ex. med en tillagd ändelse, typ Chatiera? :laugh:

Sedan så tänkte jag höra lite allmänt:

Hur farligt är det att ge ett högdräktigt sto antibiotika?

Ena bakbenet är som en stock och kokhett, övriga ben normala i värme och storlek, och hon har fått diarré. Diarrén varierar lite i konsistens, från vattenliknande till lite fastare.

Veterinären var ute idag och gav henne antiinflammatoriskt och vi tog helt bort kraftfodret, men om benet och magen inte är bättre imorgon vill han sätta in antibiotika.

Vad tror ni?

Hästen är på 278 dygn idag.

Tacksam för snabba svar, behöver verkligen höra andras erfarenheter kring liknande situationer.

Chatier var fint tycker jag, önskade att jag kunde göra en kombi av namnen. I sånna fall blir det Chl från Chloé och sedan ur från A-Dur, Chlur jag har tänkt tanken flera gånger men det enda jag tänker på är en tjock ponny!

Angående antibiotika har vi gett i alla fall hippotrim, vet inte om det är mildare än andra former. Man ger ju det vid behandling av livmodern i samband med betäckning! Hoppas att hon kryar på dig!

Vet inte riktigt hur det funkar med hästar.. Men när det gäller människor så är ju vissa antibiotikasorter mer lämpade när man är gravid. Tror inte att det är någon fara att ge antibiotika vid dräktighet så länge man ger rätt sort, och det borde ju veterinären ha koll på..

KL

Är det bara jag som har en argbigga till häst just nu :grin: Havanna är grinigare än någonsin. Hon har egentligen varit ovanligt sur hela dräktigheten. Idag när de stod och åt sin frukost i hagen klappade jag henne lite över magen och då fick jag mig ett rejält bett i låret :eek: Kommer bli en fin lårkaka...

Ojdå! Inte mot mig direkt, men riktigt pissed på de andra hästarna.. När hon ska äta kraftfodret på kvällen så åker hälften ner på golvet eftersom hon skvätter så i ilska och frustation. Men hennes humör har lugnat sig en aaaning de senaste dagarna, hoppas på att det är en vändning som håller i sig....

Hur långt innan beräknad fölning särar ni på stoet från de andra hästarna?

kl

Angående namn så har jag bara klart ett hingstnamn, och det är Chatier. Fölet kommer få stammen Chatender-Lancier så det är helt enkelt en liten mix av dom namnen.

Någon som har förslag på stonamn med samma "bas"? T.ex. med en tillagd ändelse, typ Chatiera? :laugh:

Chalancie? Chanlancia...Chanciera?

Snarare tvärtom. Sawanna är mildare än hon är i vanliga fall. Hon verkar väldigt harmonisk. Står ofta för sig själv i hagen i solen men halvslutna ögon. :)

KL
Hon är på dygn 199 idag. För en veckan sedan kände jag för första gången hur fölet rörde sig i magen och nu kan jag stå på kvällarna och se hur magen buktar in och ut. Det verkar vara väldigt mycket rörelse där inne. Är det inte tidigt att se så mycket eller är det vanligt? (mitt första föl så jag har ingen erfarenhet alls av det här)

Nä, Ariel är precis lika mysig som alltid. :love: Igår kom hon i full galopp när jag ropade, så hon har definitivt aptit på kraftfoder. :p

Har lite ångest över nya hösilaget, men jag har lagt en tråd på foder och hoppas få lite svar där. Inte lätt ibland. :crazy:

Lite halvt KL.

Idag var Britt mycket bättre i benet, och magen var helt bra, så veterinärens rekommendation var att linda och linimenta benet, och fortsätta fodra med endast hö och slobber mash under helgen.
Alltså behövs ingen antibiotika i dagsläget vilket känns väldigt skönt.

Tack för alla svar!! :bow:

Lite halvt KL.

Idag var Britt mycket bättre i benet, och magen var helt bra, så veterinärens rekommendation var att linda och linimenta benet, och fortsätta fodra med endast hö och slobber mash under helgen.
Alltså behövs ingen antibiotika i dagsläget vilket känns väldigt skönt.

Tack för alla svar!! :bow:

Vilken tur att det gick bra. :D

Spöket står och myser i vårsolen:
SAM_1336_zpsa277616e.jpg

Hon har 85 dagar kvar till fölis nu, och är hur mysig och snäll som helst, får gosa med både henne och magen hur mycket jag vill, inte ens sur min någonsin! :love:
Blir fortfarande jätteglad de få gånger vi tar 15-20 min skrittur, men det blir bara 1-2 gånger/vecka nu.

Och har äntligen lyckats få en ordentlig film på fölsparkar också!
http://www.youtube.com/watch?v=STCtG2vrGJA&list=UUy5c9nlL2LDzLyRQqezK7UA&index=1
Men jag fick vara tålmodig, tog 5 min innan fölis började leva om, och självklart ville inte mina videohanteringsprogram fungera, så fick lägga upp hela filmen som den var ändå. :p

KL

Jag har verkligen noll koll på färger, men funderar lite på vilken färg fölet kommer att få.. Stoet är brunskäck (har gett tre brunskäckavkommor och en isabellaavkomma). Hingsten är homozygot rödskäck. Blir det typ 50/50 då?

Eftersom hingsten är homozygot skäck kommer fölet säkert att bli skäck, och 50 procent att den blir homozygot eftersom ditt sto är skäck. Ang röd/brun så är det 50 procent chans att den blir röd, eftersom ditt sto lämnat Isabellavkomma vet du att hon har rött anlag. Det kan finnas liten chans på svart också, men mest troligt är det 50 procent brun också. Beror på vad de har för anlag!

Nu är det endast 9 dagar kvar till uträknat datum + - 10 dagar! Kameran är uppsatt och boxen är halmad, så nu är jag redo för en fölis :)

Jag halmar inte förrän det börjar bli dags. Kameran sitter alltid uppe, bara att svänga den mot den aktuella fölningsboxen.

Luisa är 300 dygn idag, Mackan 259 dygn.

Jag hade tänkt att sätta upp kameran till veckan i fölningsboxen. Men eftersom jag inte flyttat henne till fölningsboxen än så är det ju lite onödigt men jag vill veta att den funkar som den ska osv :) Så jag hade tänkt att halma upp fölningsboxen för att flytta henne när det är ca 3 veckor kvar.

Gabby: Tack för svaret! Men borde det inte vara större chans att det blir rött än brunt? Eller du tänkte om hingsten bär på brunt kanske? Hoppas på en röding :) Att det blir skäck har jag nästan tagit för givet..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 313
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård