Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

håller med görel, ser ut som små kristaller.
Här har du ett exempel på hur vaxproppar kan se ut, den ena hade trillat av vid tillfället.

images

Mitt sto gick länge förra året med vaxproppar som dessa, men när mjölken blir arlavit har fölen kommit samma dag båda ggr för henne. Så behöver det inte vara för andra.

Tack för bilden. Är mitt första föl så glad när nu vill dela med er av er kunskap. Stort är på 323 dygn nu, kollade om hon hade mjölk idag och det var där inte.

Nu vågar jag äntligen hoppa in i tråden. Jag är också "förstagångsmatte". Båda mina ston är alltså dräktiga för första gången och jag har aldrig tidigare haft ett fölsto. Det är jättespännande att få vara med under hela resan. Vi hade hingsten på leasing hemma hos oss under förra sommaren och var med vid betäckningarna.

Jag har följt tråden med stort intresse ett antal månader nu. Eftersom jag valt att varken ultraljuda eller grav-testa mina tjejer så har jag tålmodigt fått vänta in tecknen på att de är dräktiga. Jag har inte velat ropa hej förrän jag varit säker på att det är något därinne. Nu lever det om för fullt i båda magarna, så nu börjar jag på allvar tro att det fungerat.

Mitt ena sto är 22 år och detta är troligtvis hennes första föl. Jag var i kontakt med flera veterinärer för att kolla om det var ok att betäcka henne och fick till svar att "stoet känner om hon klarar en dräktighet, så prova". Chanserna var dock små att hon skulle bli dräktig, men tji fick vi :D

Är det någon här på tråden som varit med om en gammal förstföderska och som vet om det är något särskilt jag bör tänka på förutom foder. Hon håller hullet och är pigg och glad. Idag är hon inne på dygn 221.

Min andra sto är 10 år och redan stor som ett hus. Hon är på dygn 232.

Jag vet inte riktigt vad som räknas som gammalt men mitt sto var 16 år när hon fick sitt första föl. Hon tog sig på en gång och allt gick bra. Men hon stod upp och fölade, fölet var mindre än de hon fick efteråt, och hon föll snabbt ur för jag hade inte insett hur mycket hon behövde gödas upp för att hålla hullet när hon började ge di. Jag tror inte att något av detta berodde på hennes ålder men jag kan ju inte vara säker.

Precis, 300 dygn efter sista seminerings/betäckningsdatum.

Jag hittade i en gammal tråd här på buke från 08 att hon fölade på dygn 330 och med sista fölet fölade hon på 329, så det känns som att hon förhoppningsvis ligger där runt! :)

Vaccinationen blir samtidigt som den vanliga då, vad skönt, blir det ingen extra spruta!

Poison: Din uträknare stämmer! Jag kontrollräkade idag och såg att jag räknat från andra betäckningen (vet inte vilken betäckning man brukar räkna ifrån?), hon betäcktes två gånger, första gången 18 maj och andra gången 20 maj. Och jag har räknat från 20:e när jag trodde att jag räknat från 18:e.. Snart är vi uppe i 300!

Poison: Din uträknare stämmer! Jag kontrollräkade idag och såg att jag räknat från andra betäckningen (vet inte vilken betäckning man brukar räkna ifrån?), hon betäcktes två gånger, första gången 18 maj och andra gången 20 maj. Och jag har räknat från 20:e när jag trodde att jag räknat från 18:e.. Snart är vi uppe i 300!

Okej vad bra :) Tänkte få Havanna vaccinerad mot stelkramp denna veckan :)

"mitt" sto ska ägaren till henne betäcka om. Kommer det ut en fin avkomma blir det troligtvis ett helsyskon;) Dock ej på fölbrunsten då det blir så tidigt.

Troligtvis samma här, ägaren ska betäcka om stoet om hon verkar må bra, är ju ändå 20 i år, så det kommer att vara avgörande. Vet ej vad hon ska ta för hingst, kanske blir ett helsyskon här med. C får så sent så det vore bra med fölbrunsten

Troligtvis samma här, ägaren ska betäcka om stoet om hon verkar må bra, är ju ändå 20 i år, så det kommer att vara avgörande. Vet ej vad hon ska ta för hingst, kanske blir ett helsyskon här med. C får så sent så det vore bra med fölbrunsten

Bli mars föl nästa år om de betäcker på fölbrunsten hehe;)

Bli mars föl nästa år om de betäcker på fölbrunsten hehe;)

Jag är ju alltid så velig i allt jag gör, så jag bestämde mig ju inte förrän i slutet av maj att jag skulle ta ett föl. Sen väntade ju gärna hästen (som annars alltid har regelbundna och tydliga brunster) till mitten av juli till att brunsta.

Hade gärna börjat tidigt, blir så stressad när man känner att man är sist ut från stationen på säsongen! :D

Görel: Tack! Bra att veta!

Verlin: har funderat på att ta på 30-dagarsbrunsten.. Men jag hade velat ha lite senare än vad det blir i år. Så kanske väntar till brunsten efter 30-dagars.. Men då känner jag stress över att man inte har så lång tid på sig att betäcka om om det inte skulle ta sig.. Med andra ord, jag vet inte, hehe

Poison: Ja verkligen!!

Jag vet inte riktigt vad som räknas som gammalt men mitt sto var 16 år när hon fick sitt första föl. Hon tog sig på en gång och allt gick bra. Men hon stod upp och fölade, fölet var mindre än de hon fick efteråt, och hon föll snabbt ur för jag hade inte insett hur mycket hon behövde gödas upp för att hålla hullet när hon började ge di. Jag tror inte att något av detta berodde på hennes ålder men jag kan ju inte vara säker.

Tackar för svaret Görel. Nu vet jag några problem jag kan råka ut för och lite saker att tänka på. Då är det bara att invänta att drömfölen tittar ut :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 313
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård