Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Nu är våra damer på 299 dygn:banana:

Jag börjar bli sjukt nyfiken på vad som gömmer sig där inne i magen :D

Kl

Och en fundering. Har hört många som sagt att man ska ha laxermedel i beredskap till fölen ifall de inte bajsar. Det måste vara väldigt ovanligt att fölet inte skiter efter att ha druckit mjölk? Bland kalvarna som jag är van vid förekommer det aldrig något problem. De skiter ju alltid när de fått i sig råmjölken eftersom det brukar sätta fart på tarmarna.

jag har inte haft några problem med föl som inte bajsat men har hört att hingstar ska ha mer problem än ston,hur sant det är vet jag inte men någon med längre erfarenhet kanske vet:)

Och en fundering. Har hört många som sagt att man ska ha laxermedel i beredskap till fölen ifall de inte bajsar. Det måste vara väldigt ovanligt att fölet inte skiter efter att ha druckit mjölk? Bland kalvarna som jag är van vid förekommer det aldrig något problem. De skiter ju alltid när de fått i sig råmjölken eftersom det brukar sätta fart på tarmarna.

Man kan inte jämföra kalvar med föl.

Och ganska vanligt att man får hjälpa framförallt hingstfölen med att bajsa.

Så pass vanligt att vi klyxar dom per rutin.

Vidare så efter dom druckit råmjölk så blir bajset ljusare. Men det är definitivt INTE en garanti att det inte finns kluttar kvar som kan sätta sig på tvären.

Tog kort på våran förstfödda och vad vi grävde ur..Funderar på om det är osmakligt att lägga ut det här?

AM

Tack för svaret!

Jag är tacksam för alla tips jag kan få :) jag bara undrade hur det kunde vara så stor skillnad på en kalv och ett föl men kalven har ju en helt annan mage.

Köper man laxermedel till häst på apoteket receptfritt?

Tack "supercassie" :) Ja Corvette är den absolut bästa häst jag haft även om hennes mamma inte heller gick av för hackor;) Härligt med kloka, trevliga och arbetsvilliga hästar;) humör fast på rätt sätt ;)

Såg att du skrev om stora simkort, har du problem att hitta en telefon som tar dom går det att klippa ner det stora så det passar i telefoner som kräver små. Lite pilligt kanske men funkar utmärkt :)

Man kan inte jämföra kalvar med föl.

Och ganska vanligt att man får hjälpa framförallt hingstfölen med att bajsa.

Så pass vanligt att vi klyxar dom per rutin.

Vidare så efter dom druckit råmjölk så blir bajset ljusare. Men det är definitivt INTE en garanti att det inte finns kluttar kvar som kan sätta sig på tvären.

Tog kort på våran förstfödda och vad vi grävde ur..Funderar på om det är osmakligt att lägga ut det här?

AM

Osmakligt kan det nog vara men ack så lärofullt :idea:

AM

Du kan ju göra så att du inte lägger ut bilden "öppet", utan typ länkar den...kan säkert vara bra och lärorikt att se, och gör du så kan man ju välja :)

Nu är våra damer på 299 dygn:banana:

Jag börjar bli sjukt nyfiken på vad som gömmer sig där inne i magen :D

Kl

Det är absolut inte ovanligt att de har svårt att få ut becket, det kan vara stenhårt och packa sig. Det måste man hålla koll på!

Såg att du skrev om stora simkort, har du problem att hitta en telefon som tar dom går det att klippa ner det stora så det passar i telefoner som kräver små. Lite pilligt kanske men funkar utmärkt :)
'
Problemet är bara att i fölvakten ska simkortet vara stort :D
Annars hade det varit ett bra tips!

Så telefonen behövs i typ 10 minuter - bara jag får tag på den....

Hur länge väntar man isf innan man ger laxermedlet?

Jag lämnar aldrig fölet innan den har ätit, bajsat och kissat. Efter en stund när dom kommit upp och käkat brukar man se ganska fort att dom vill bajsa, dom börjar krysta. Kommer det inte något ganska direkt så trycker jag i dom en spruta microlax (en del föredrar klyx) och ev får man hjälpa till att pilla ut kluttarna. (OBS försiktigt för det är känsliga slemhinnor, jag använder en plasthandske och lite glidolja). Sen håller jag koll så att dom kommer igång själva annars fortsätter jag att hjälpa till med mikrolax och pill.
Ett av förra årets föl behövde hjälp i ett dygn, sen kom det igång.

Men jag har bara behövt hjälpa hingstföl hittills.

Förlåt för kapning, men nu börjar jag bli lite orolig.

Ponnyn har nu stått upp och sovit i 5 nätter i sträck + 1 natt för en vecka sedan.
Hon vräker i sig mat, kliar baken, stampar med frambenen och kollar/biter/piskar mot magen.
Hon har genomskinlig/gul, klibbig mjölk.

Hur länge kan de hålla på såhär?
Jag har nu vakat i 25 dagar, och det känns som hon gett många tecken på fölning men inget föl verkar komma.

ella_ho27feb_512e6ae1ddf2b334800bf020.jpg

Bild från 27/2

fettomage_11032013_513df5d2e087c304c5d47a0b.jpg

Bild från 11/3

Nu har du ju redan fått svar men tänkte dela med mig av min erfarenhet angående detta.
2011 råkade mitt hingstföl ut för tarmbeckförstoppning och var farligt nära på att stryka med..
Han åt, kissade och bajsade efter födseln som dem ska, men allt tarmbeck hade inte kommit ut (och han hade mycket) blev förstoppad och fick kolik symptom samt slutade därav att dia. Han låg även i en lustig ställning med huvudet vridet bakåt.

Pga min okunskap vad gällde detta höll vi på att förlora honom men pga vårt snabba agerande lyckades vi rädda honom. Vi åkte direkt till klinik. Då hade vi fått ut alla mörka bollar (mekonium) med hjälp av klyx hemma och i princip tvångsmatat med flaskan men sugreflexen var borta. På kliniken fick han den fortsatta hjälp han behövde med dropp osv, 3 dagar senare hämtade vi hem en pigg kille!

Kliniken talade om att just hingstfölen var trängre och därför ibland råkade ut för detta.

Och vad är det då för skillnad mellan microlax o klyx? Har alltid gett hingstfölen microlax för säkerhets skull då även min erfarenhet är att de kan ha svårt att få ut allt tarmbeck.

Känner att jag måste vara förberedd på allt och undrar var man köper lämplig nappflaska och även om bild på sådan kan läggas in här?

Britta är nu på 280 dygn o lika bitchig som vanligt! Busar o bråkar i hagen med sin väninna, de är som småhingstar!

Senast ändrad:

Grattis till ditt lilla sto! :D

*kl*

Idag har tant B fått hov pedikyr, går nu barfota runt om, fick sig också en härlig avborstning, fölis där inne håller igång med små sparkar ofta, myyyysigt! :love:.

Ang. tarmbeck m.m. så gav vi 12:an microlax efter att han hade diat ett tag, sedan kom magen igång bra på honom. :)

En bild från idag på tanten, är på 228 d.

34pasg6.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 313
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?