Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Jag tycker tvärt om att hon ser ganska tunn ut! Vinklarna på bilden kan förståss göra mycket.

KL
Poison: När planerar du att "bädda upp"?

Jag tänkte fixa med det i helgen :) Inte för att jag tror det kommer bli tal om något föl innan beräknad men känns skönt att ha det gjort för jag ska flytta henne till en annan box i stallet :)

Havannas juver är fortfarande jättelitet. Hur ser det ut på ditt sto?

Ok, ja det börjar ju bli dax snart.. Vill inte göra det för tidigt heller eftersom hon smutsar ner väldigt mkt och det blir mkt jobb att hålla det rent, men å andra sidan vill man ju absolut inte riskera att inte hinna bädda upp innan den kommer.
Juvret är oförändrat, men hon har ganska stort juver sedan innan då hon haft några föl. I somras när hon var bortlämnad för betäckning så gick hon i en stor flock med ston som hade föl, och fölen var på och diade henne och hon hade stort juver med mjölk när hon kom hem.. Så jag räknar inte med att hennes juver kommer bli så mkt större när det börjar närma sig eftersom det redan är ganska stort..

Spöket är idag på 252 dagar, så har lite kvar att vänta på fölis, men hen lever om där inne iaf! :love:

98% av alla bilder såg ut ungefär såhär:
1-19_zpsfb60e21d.jpg

Någonstans var hon ändå liiite nyfiken på vad jag gjorde, men hon somnade medan hon undersökte saken:
2-19_zps9f485dbd.jpg

Till slut var det nåt ljud uppe på gården som var intressant nog för att faktiskt öppna ögonen och spetsa öronen:
3-18_zpsf24d0c6a.jpg

:angel:

Hon är ju inte jättestor tycker jag, men fin och rund. Är nöjd med hullet på henne nu också, hon var för tunn i början av dräktigheten men när vi började ge henne soja lade hon på sig.
Skulle ju vilja ha ett föl som blir större än stoet iaf, men med tanke på att hennes förstfödda är upp mot 170 nu hoppas jag att jag inte behöver oroa mig över storleken på magen. :angel:
Och trots att hon är SÅ slö i hagen/stallet är hon ändå fortfarande jätteglad och pigg när hon får komma ut på skrittur. Hon är så fin, min lilla tjej. :D

78 dagar kvar! :bump:

Kl
Nu är T inne på 270 dygn, och när man går in och kollar sidan över fosterutveckling skall fölis vara i storlek som en schäfer, har ju en 50% schäfer hemma, tänk att den får plats där inne :P och lite större blir den ju.

Är inne och läser då och då, har inte mycket att skriva, allt går sin gillna gång, magen växer och lever om. Hon gillar gos och mys, så länge inte täcket kommer fram för det avskyr hon. Men är tyvärr ett måste ändå.

KL
Över natten har ena juverhalvan blivit lite spänd.. Börjar hända grejer nu.. (bara för att du frågade om det igår poison;))

Tänkte försöka lägga in en bild på henne sen, men får be mannen om hjälp då jag inte fattar hur man gör..

Lyckades tillslut! Tänkte lägga upp en bild på juvret med, men man fick inte alls med att det såg spänt ut på bild, men det kändes verkligen spänt.. Så mkt större var de iaf inte.
Börjar känna mig lite stressad nu över att det är så hårt i marken, vill ju kunna fixa en egen hage till henne snart, men som det är nu går det ju inte att få ner några stolpar i marken :(

Fin mage :laugh:

Du kan kanske köpa plaststolp med järnspets? Har köpt några sådanna själv har funkat här. Finns på Hööks :)

Jaså funkar det? Jag har några sådana hemma, men här är verkligen stelfruset.. Men ska absolut testa det imorgon. Har inte hööks här, men kanske finns på granngården annars.. Tack för tipset!

Jodå det har funkat, man får bara ta det lugnt och dra ner försiktigt så dom inte böjer sig. Här har vi haft -20 och trycker man försiktigt ner dom funkar det har man det lilla minsta bråttom böjer dom sig :p har provat :grin:

Lösningen heter borrmaskin (eller stark skruvdragare med borr om man är långt ifrån eluttag), borra ett lite smalare hål än spetsen på stolpen och tryck ner stolpen. Har man inte borrmaskin/skruvdragare som klarar det så leta upp något runt järnrör som är lika smalt som spetsen och slå ner det en bit i marken med hammare/slägga, slå lite åt sidan på den så att den lossnar, dra upp och stoppa ner stolpen istället.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 313
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?