Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Och vad är det då för skillnad mellan microlax o klyx? Har alltid gett hingstfölen microlax för säkerhets skull då även min erfarenhet är att de kan ha svårt att få ut allt tarmbeck.

Känner att jag måste vara förberedd på allt och undrar var man köper lämplig nappflaska och även om bild på sådan kan läggas in här?

Vet faktiskt inte, har aldrig använt Klyx. Men har för mig att det kan gå lite djupare om det stoppar längre in.

Jag har en vanlig nappflaska till barn, med modellen större napp med skåra bara.

Köper ni microlax på Apoteket? Receptfritt? Och ger i nappflaska?
Sorry för dumma frågor men förta fölet här :)

Haha ursäkta, men fick en rolig bild framför mig nu...

Ja Microlax köper man receptfritt på Apoteket, det är dospackade sprutor med laxermedel till människa.

Man ger det INTE i munnen utan sprutar in det i ändtarmen.
Nappflaskan är för att ge råmjölk till exempel. :D

Köper ni microlax på Apoteket? Receptfritt? Och ger i nappflaska?
Sorry för dumma frågor men förta fölet här :)

Jag her en vanlig nappflaska där jag fixar ett lite större hål i nappen,mitt sto har så så stort juver"spena" så fölet ofta inte får in den i munnen när den är spännd så jag mjölkar ur och nappar ungen innan den försöker resa sig för att också få lite energi och råmjölk,när jag mjölkat ur stoet får fölis in "spenan" i munnen,tycker att det är bra att göra så för då vet man hur mycket råmnölj fölis fått innan h.n diar själv:laugh:

556688_10151347934147773_253021284_n.jpg

http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/556688_10151347934147773_253021284_n.jpg

Chicolina igår, gått 11 månader nu, dags snart kunde jag tycka, men hon verkar knipa inne.
Ser riktigt fit ut på bilden, vet inte hur jag lyckades, irl ser det ut som hon håller på att sprängas!

Fin tjej!! Vem var hon efter? Dräktig med?

Hon ser inte så stor ut nej ;)

kl
Miranda har nu halvfullt juver, släppte bäckenband o grumlig mjölk, hon är märkbart tröttare nu, går lugnt med sänkt huvud in o ut till hagen. Boxen är halmad o klar o kameran på...
324d idag (fölade sist på 331)

Och vad är det då för skillnad mellan microlax o klyx? Har alltid gett hingstfölen microlax för säkerhets skull då även min erfarenhet är att de kan ha svårt att få ut allt tarmbeck.

Känner att jag måste vara förberedd på allt och undrar var man köper lämplig nappflaska och även om bild på sådan kan läggas in här?

Britta är nu på 280 dygn o lika bitchig som vanligt! Busar o bråkar i hagen med sin väninna, de är som småhingstar!

Mikrolaxen är en liten tub som sätter fart på tarmrörelserna på fölis .

Klyxen sätter också fart på magen men är mer vätska som sprutas in och jag kan tänka mig att klyxen verkar ljupare än mikrolaxen .
Båda ges i ändtarmen på Fölis .

Nappflaska köper du i vanliga affären och kokar och gör ett lite större hål i nappen .
Tänk på att när ni nappar era fölungar så måste dom vara ordentligt uppe i bröstläge .

Microlaxen är ett laxermedel som löser upp bajset till rinnande klet. Det gör inget med tarmrörelserna.

Viket härligt ställe hon verkar bo på!

men går hon fortfarande med flocken? du är inte rädd att hon fölar ute?

Ja, vi har det verkligen underbart, så lyckligt lottade :)
Chico går i flocken dagtid med sina polare, på nätterna går hon i ridhuset (24x80) med en del halmad, smartaste tipsen från vår vet. :) & självklart sällskap av sin dräktiga kompis :)

Jag lämnar aldrig fölet innan den har ätit, bajsat och kissat. Efter en stund när dom kommit upp och käkat brukar man se ganska fort att dom vill bajsa, dom börjar krysta. Kommer det inte något ganska direkt så trycker jag i dom en spruta microlax (en del föredrar klyx) och ev får man hjälpa till att pilla ut kluttarna. (OBS försiktigt för det är känsliga slemhinnor, jag använder en plasthandske och lite glidolja). Sen håller jag koll så att dom kommer igång själva annars fortsätter jag att hjälpa till med mikrolax och pill.
Ett av förra årets föl behövde hjälp i ett dygn, sen kom det igång.

Men jag har bara behövt hjälpa hingstföl hittills.

Superbra info, tack! :)

KL

Lyckades filma några rejäla sparkar från bebis idag :love: Dygn 297 om jag inte räknat fel :)

https://www.facebook.com/photo.php?v=10151305952791080&l=4438610301381422823

kl
Min flicka, precis fått andra sprutan, dygn 199 idag:laugh:
Ser väldigt tjock ut, beror nog mycket på att jag inte kan motionera mer än skritt pga att allt underlag är fruset hos oss... Hon är väldigt pigg och vill verkligen springa av sig, men inga risker med fölis i magen!;)

Längtar tills snön smälter och våren kommer!
2m7vyo5.jpg

Är det någon mer som är beräknad till juli/augusti här?

Tscabo: Superhärlig film! Längtar ännu mer till sommaren nu:love:

Tack! Känns verkligen som det finns en liten därinne nu när det börjar leva om ordentligt! :love: mitt sto är inte riktigt lika glad som mig dock när busen går igång ;)
Förresten, söt häst du har! :D Vad för hingst har du använt? :)

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 313
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar