Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Beklagar Grandezza!

Mitt sto (dygn 274) äter inte med frisk aptit längre.. Det är som att hon vräker i sig allt vad hon kan sen tar det stopp :confused: hon ser lite olycklig ut (ska kalla ut vetten idag för att utesluta kolik) men fölet lever hela havet stormar i magen på henne :devil:

Hon äter nästan all mat, morötterna slinker alltid ner och hon skiter. Så orolig är jag egentligen inte men jag vill ändå ta en extra koll.. :cool:

När vänder föl sig? Det börjar närma sig snabbare än jag hinner med :crazy:

Åh jag beklagar.. Fy vad hemskt :( Kramar till er !!

KL

Jag är lite osäker på när mitt sto ska föla, hon gick på fribetäckning. Hon konstaterades dock dräktig när hon åkte hem. Vi gjorde då en 90 dagarskoll (utefter det sista UL) och då var fostret mycket större än vad det "borde" vara.
Jag misstänker att det kommer i mitten av maj/början av juni. Fölet har sparkat, men det är inte så att det verkligen syns utan man får hålla handen ett tag på magen så kommer det någon gång ibland. Oftast när hon kommer in från hagen och dricker.

Nu är ju jag årets nojigaste tjej (:D) och jämför jag hennes mage med "era" magar så tycker jag att hon är pytteliten! På kvällarna är dock magen lite mer nedsjunken.
Hon har brutal aptit och verkligen slänger i sig krafft-fodret.

En dum fråga, hur mycket äter era per dag?

Senast ändrad:

DSC_0206_zps75cb94d9.jpg

Käre tid vilken Söt boll , var våran bollstor på 275 så är det inget mot din :love:

Men oj vilken sötnos:love: den magen!

Kolbeinn: mitt sto äter ca 12 kg hö om dagen samt 1 kg lusern + mineraler och vitaminer :)

En dum fråga, hur mycket äter era per dag?

Mitt sto är också fribetäckt, men med koll på hästarna, så jag vet att hon betäcktes 21-28 juli. Så jag räknar kallt med att hon fölar någon gång mellan 6 juni och 28 juli. :rofl:

Hon har fri tillgång på ganska näringsfattigt ensilage (kvot 5). Tror hon får i sig runt 19 kg i alla fall, plus att hon får 9 hg Krafft Pluss Protein och vitamintillskott.

det är nog bara trångt i magen. MIn får också pausa lite i käket för fölis leker karate kid när det kommer ned kraftfoder. Så då pausar hon, suckar lite och äter lite hö tills det får plats mer.

Jag har fullblod så hon äter 15 kg hö, 3 kg kraft, 0.5 betfor, och olja på det.

Är det normalt att dräktiga ston brunstar?
Idag har hon gått 271 dygn och när jag hämtade henne i hagen så var hon väldigt missnöjd med att valacken som går i samma hage kom nära, och samtidigt som hon hade bakåtslickade öron och försökte jaga iväg honom så skvätte hon ganska rejält... Bör jag bli orolig?

Ingen som har någon erfarenhet av brunstande dräktiga ston?

Det finns en del som kan småbrunsta hela dräktigheten.

Är du misstänksam ifall hon kastat eller resorberat är det kanske läge att göra en dräktighetskoll

AM

Det finns en del som kan småbrunsta hela dräktigheten.

Är du misstänksam ifall hon kastat eller resorberat är det kanske läge att göra en dräktighetskoll

AM

Det stoet som jag har betäckt brunstade i början på sin förra dräktighet.

Vad skönt att det finns andra hästar som också har haft ett liknande beteende.

Jag gjorde ett urinprov på henne vid ungefär 150 dygn som visade tydligt att hon var dräktig.

Finns det chans att hon kan ha kastat i hagen utan att man har hittat fostret? Hon har inte haft så mycket skit på bakbenen förutom lite brunst, så inget blod eller liknande.

Är även sydd, och slidan ser ut som vanligt.

Så tror ni det är möjligt att hon kan ha kastat, eller tror ni att det bara är ett konstigt beteende?

Senast ändrad:

Min undersöktes förvisso på 90 dygn och började brunsta nu. Tog ut vet direkt och hon var tyvärr tom. Har kastat någongång under resans gång och jag har inte märkt något.

Min undersöktes förvisso på 90 dygn och började brunsta nu. Tog ut vet direkt och hon var tyvärr tom. Har kastat någongång under resans gång och jag har inte märkt något.

Åh vad tråkigt! :(

Det kanske är bäst att jag beställer ett till urinprov då... Eller kan veterinärer göra andra undersökningar?
Hon har gått 272 dygn nu...

Okej, då blir det samtal till veterinären i nästa vecka.

Tack för att du, Nafayette och poff delade med er av era blandade erfarenheter! :bow:

Veterinären känner på stoet om hon är dräktig el ej. Då får du dessutom svar direkt.

Okej, vad bra! Detta är första gången "jag" väntar föl så har inte hundra koll på vilka alternativ som finns, så tack för informationen!! :bow:

Att de skvätter urin när de är förbannade har inget med brunst att göra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 313
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar