Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Är det inte så att OM det skulle vara abortvirus, så är det redan försent för det andra stoet?

kl
En annan fråga, hade ni som är erfarena, försökt en gång till med henne? Om det är så att livmodern inte kunnat försörja fostret, borde inte fölet varit tunn då? Detta föl såg ut som en tjock korv, man kan knappt ana revbenen, även på ett så litet föl...

Nej jag hade inte försökt en gång till , frågan är om hon klarar av att hålla livmodern stängd in i det sista när fölungen börja bli tung och att det då kryper in bakterier . Vilket gör att hon kastar ?
Jag kanske är ute och cyklar men lite så fick jag beskrivet med vårt gamla sto.

Vi får verkligen hoppas att det inte är Abortvirus

Sen är väll Dezza ganska till åldern och 2 kastningar så skulle iallafall jag inte försöka mer med henne .
Men du kanske får andra råd av någon mer kunnig .
Är så ledsen för er skull .Mia

Ja, hon är ju 22 år nu o har haft många föl... Får nog inse att det är kört o hoppas på att dottern lämnar lika fina föl istället :cry:

Ang det med att hålla livmodern stängd, är det inte därför hon blev sydd?

Ja, hon är ju 22 år nu o har haft många föl... Får nog inse att det är kört o hoppas på att dottern lämnar lika fina föl istället :cry:

Ang det med att hålla livmodern stängd, är det inte därför hon blev sydd?

Med reservation för att jag inte har läst så noga innan och du kanske har skrivit att du redan gjort detta eller beskrivit läget... men jag hade i första hand bett en duktig veterinär undersöka henne och bedöma livmodern.
Om den såg bra ut, och det visar sig vara abortvirus och stoet är i riktigt bra skick, ja då kanske jag hade provat en gång till.

Men om allt varit ok och hon ändå kastar så är det mycket möjligt så att hon inte är skick att bära fram ett föl mer. Då är det onödigt att prova mer känner jag... Och med två kastningar om det inte finns annan anledning låter det nog som att hon är färdig.

Men neej! :cry: Fina fina Dezza! Åh jag är så ledsen för din skull... :cry: Stackars mamma häst också såklart, inte lätt att mista två fina föl i rad. :( Styrkekramar!!

Usch vad hemskt Grandezza, beklagar :( ... Hoppas ni hittar vad som orsakade kastningen!

Igår såg jag på mitt sto att hon blivit illröd i slemhinnan "där bak" men var slapp.
Idag var hon fortfarande röd men mer svullen och juvrena är mer påfyllda. Det var väldigt lätt att "mjölka ur" men det är bara genomskinligt än så länge.
Jag tror att det är dags snart. Vad tror ni?

Bild från igår
ella_ho27feb_512e6ae1ddf2b334800bf020.jpg

Idag har magen sjunkit ner ytterliggare.

Jag hade inte försökt igen utan istället satsat på att betäcka hennes fina dotter när hon har åldern inne.

jätteledsen för Dezzas och din skull...

*skickar en stor kram*
Lider med dig :cry:
Har varit med om abortvirus ett år och det var fruktansvärt. Har dock ingen info hur man praktiskt går till väga då jag bara var "skötare" i det stallet.
Håller alla tummar för att det inte är det och att det andra stoet/stona (har inte riktigt koll på hur många du har dräktiga) klarar sig <3

Jag följde dig förra året när du hade sån otur och höll verkligen alla tummar jag kunde för dig och ditt fina sto och blir så himla ledsen för din skull du har haft mer otur än vad man ska behöva ha. Styrkekramar!

Neeeej! :cry:
Spöket och Dezza som skulle föla samtidigt. Stackars Dezza och stackars dig! Lider med er!

Satt vid datorn en stund på jobbet och såg detta, visste inte vad jag skulle säga och inte nu heller mer än att jag beklagar och skickar massor av tröst kramar.. :cry:

Gud vad jobbigt! :cry: Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva... Hoppas att du och Dezza mår under omständigheterna bra i alla fall! Kram!!

*kl*

Är det normalt att dräktiga ston brunstar?
Idag har hon gått 271 dygn och när jag hämtade henne i hagen så var hon väldigt missnöjd med att valacken som går i samma hage kom nära, och samtidigt som hon hade bakåtslickade öron och försökte jaga iväg honom så skvätte on ganska rejält... Bör jag bli orolig?

Är det inte så att OM det skulle vara abortvirus, så är det redan försent för det andra stoet?

.

Beklagar:( Mitt sto kastade sitt föl med abortvirus i fjol. Hon stod inte uppstallad hos mig då så kan inte svara för detaljerna, men där fanns flera dräktiga och flera föl klarade sig fint. Det började med att ett annat sto kastade tvillingar. Eftersom det var just tvillingar fanns ingen misstanke om abortvirus vad jag förstod. sen kastade mitt sto ett tag senare. Då konstaterades abortvirus och att det första stoet som kastade nog också hade det. Men tror att det var runt tre till dräktiga och de fick friska föl så kört är det inte iallafall. De togs ju självklart bort direkt ifrån mitt sto och det döda fölet.

kl

Jättetråkigt Grandezza, spciellt efter förra året. Jag hade nog inte heller vågat betäcka om tyvärr :(

Här är nya bilder på Molinna, ca 240 dygn mer ser snarare ut som 340 :angel:

Här har vi haft avpälsning...
DSC_0187_zpsd71d196d.jpg

DSC_0198_zps0e437aa5.jpg

DSC_0206_zps75cb94d9.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 313
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar