Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Min dam ser knapp dräktig ut hon heller :D Men en fölis är där, den sparkar lite ibland, inte jättemycket dock. Men det var samma sak förra dräktigheten, syntes nästan ingenting. Min donna har 85 dagar kvar!

Skönt att höra att det är fler ston som inte visar så mycket.... :angel:

hahah jag har ingenaning om vart hon gömer flis där inne.... hon är visserligen inte så stor själv (knappt 160) och väldigt nätt i kroppen men är knappt 5 veckor till fölning och jag tycker de borde synas mer snart.
Kanske händer mkt på slutet :P dräktig är hon och föis sparkar lite då och då... så ska bli spännande att se vad som kommer ut... att döma på storleken så lär hon förhoppningsvis ha lätt att föla. :grin:

kl

Just nu känns det rätt skönt att det är 60 dagar kvar till föl och inte 6 dagar. Minus 12 i morse - våren känns väääääldigt avlägsen...

Rejält mulet idag också så fick inga bra bilder utan bjuder på gammalt material :D

ESegersj07_zpse0267652.jpg

EDagstorp10_zpsd4895f2a.jpg

Ja usch nu får våren komma! Tea är på 310 dagar nu och har haft en jobbig dag. Så hon har i stort sett stått inne hela dagen. Man såg i hennes ögon att hon tyckte att det var jobbigt och hade ont. Äter inte alls mycket längre. Har fått jättejuver nu så har halmat upp boxen nu och kamera sätts upp imorgon. På något sett känns det som om hon kommer att föla tidigare men det är svårt att säg!

Även jag är less på vinter nu, och jag brukar gilla snö. :mad: Vill ha bort all snö så marken tinar så jag kan bygga hagar hos föräldrarna, annars måste hon stå på BB, och det blir dyyyyrt. :p

232 dygn, här ser hon klart både dräktig och lite skabbig ut:
SAM_1302_zpsf6e32429.jpg

:rofl:
Den här bilden togs utanför stallet, mycket piggare, och jag tror hon suger upp magen också! :angel:
SAM_1308_zps930c6d0b.jpg

Blev så stolt över Balougraph också, 9:a i GP i Tyskland, det var inte illa! och 8:a i 150-klassen dagen innan. :love:

Ja usch nu får våren komma! Tea är på 310 dagar nu och har haft en jobbig dag. Så hon har i stort sett stått inne hela dagen. Man såg i hennes ögon att hon tyckte att det var jobbigt och hade ont. Äter inte alls mycket längre. Har fått jättejuver nu så har halmat upp boxen nu och kamera sätts upp imorgon. På något sett känns det som om hon kommer att föla tidigare men det är svårt att säg!

Är det inte "lugnt" efter 310 iallafall? Eller är jag helt felinformerad? Det är ju inge vidare om den lille ploppar ut nu, men bebis borde ju ha en chans att klara sig iallafall?

Man räknar med att det är prematurt innan dygn 320.
Med det sagt finns det föl som föds klara innan det och det finns prematura föl som föds senare än det dygnet.

*kl*

Sedan är det också ofta så att stoet kan bli ganska påverkad när fölungen vänder sig och lägger sig i position för fölning, vilket kan ske en månad innan. Så i många fall är det vad som händer när ägaren tycker att stoet är ansträngt och beter sig konstigt, men när det i själva verket kan vara flera veckor kvar.

Men...utan att veta stoets mönster kan man naturligtvis aldrig vara säker och det är alltid att föredra att man har noga koll på stoet.

Man räknar med att det är prematurt innan dygn 320.
Med det sagt finns det föl som föds klara innan det och det finns prematura föl som föds senare än det dygnet.

*kl*

Sedan är det också ofta så att stoet kan bli ganska påverkad när fölungen vänder sig och lägger sig i position för fölning, vilket kan ske en månad innan. Så i många fall är det vad som händer när ägaren tycker att stoet är ansträngt och beter sig konstigt, men när det i själva verket kan vara flera veckor kvar.

Men...utan att veta stoets mönster kan man naturligtvis aldrig vara säker och det är alltid att föredra att man har noga koll på stoet.

Det är både mitt första föl och även hennes första dräktighet, så det är svårt att veta när det är dags. Men hoppas att hon är tydlig när det verkligen är dags om vädret är så här kallt så hon inte tar och fölar ute :S

Kul att det börjar närma sig för vissa av er nu :laugh:

*kl*

Min dam är idag på 211 d. Magen växer och hon blir bara större och större ;)

Loggar in lite senare med en bild på damen :idea:

Spännande att det närmar sig för er :) Lägg gärna in bild på mage+ juver ;)

kl
Miranda fräser omkring o lever rövare i hagen i mellanåt, ser knappt dräktig ut:grin: Meningen var att hon skulle gå med Dahlia i hagen, men det funkade inte alls, Miranda jagade henne o sparkar allt vad hon kan, knäppa häst... Synd att jag inte får in filmen på detta...

Här är mina pälsbollar... Båda går på lösdrift och ser ut där efter :crazy:

TESSIE Har 87 dygn kvar

dsc_0277_51263c8c9606ee532d6f2833.jpg

dsc_0480_51263e47e087c3033e60c035.jpg

PLATINA Har 68 Dygn Kvar

dsc_0500_51263e8b9606ee52e27d339f.jpg

(Känns som att magarna "försvinner" lite på bild men dom finns där)

/M

KL

Kan någon hjälpa mig att reda ut detta med stoets vaccineringar innan fölning? Enligt min vet behöver man inte vaccinera om stoet fått stelkramp och hästinfluensa senaste halvåret.
Hur gör ni?

precis, en månad innan fölning ska stelkrampen ges för att ge effekt till föl.
Jag har vaccinerat mot hästinfluensa och sista mot abortvirus i februari men stelkrampen får vänta till april.

blir härligt många vet.besök..

Jag vaccinerade min mot både influensa och stelkramp 11/2 och då tyckte vet att vi skulle ge stelkramp för fölis skull om min bara skulle ha influensa men nu var det ändå dags för både influensa och stelkrampsvaccin.
Fölis ska vara skyddad av detta även om det är längre än en månad kvar till fölning då det är beräknat till 24 maj.

de ska ha stelkramp en månad innan bf!

Innebär det att de ston som får föl varje år stelkrampsvaccineras varje år? :confused: När jag pratade med min vet som vaccinerade Ariel i slutet på oktober, sade vet enbart att man skulle försöka vänta och vaccinera fölet vid sex månaders ålder.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 313
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar