Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Jag instämmer, den hade jag helt klart vakat på.

Att hon inte springer är rätt självklart, hon är högdräktig och det är jobbigt!
Det betyder dock inte att hon mår dåligt.

Här går vi mest och väntar.. 74 dagar kvar.

Jag har börjat hålla koll lite extra, men som du säger så är det nog inte dags riktigt än.
Jag måste lära mig att lugna ner mig själv!

Jag har ringt distriktsvet. och de ska ringa upp den dagen de kommer, vilket de inte har gjort än. Jag kommer att ringa tillbaka på måndag och fråga vad de håller på med.
Jag vet själv när jag skulle kastrera hingsten att de inte hörde av sig för ens en månad efter jag ringt, och då sa jag att han behövde bli kastrerad snarast då han skulle flytta!... Då hade jag ringt tre gånger och tjatat på dem.

Hur gör ni när ni vakar och inte har kamera?
Min kamera kommer på måndag och jag vill helst inte springa ner till stallet och väcka dem under natten.
Jag kollar på henne när dem går in på kvällarna, juver, slida och bäckenband.
Hur ofta bör man kolla till dem under natten?

Tack igen för alla svar! :)

Klättrar in i tråden med mitt Quartersto som är på dag 276 på bilden.

Hon börjar tycka det är tungt med all snö nu.

Docdag276.jpg

Detta är hennes 4e föl med vilket hon hittils varit ganska olik sig jämfört med de andra gångerna. Hon är 18 år.

mvh Eva

Kul med en Quarter till! Vad heter hon och vem är hon dräktig med?:)

Tack för svaret!
Har lite blodblandat slem i slidan

Vanligtvis så är hon en pigg och glad ponny som älskar att springa.
Det är så tråkigt att se henne så lugn.

blodblandad flytning kan vara en ytlig blödning men också slemproppen som gått..

Att hon är trött är inte alls konstigt, hon är högdräktig.

Jag hade absolut vakat på henne! ställ klockan nattetid för att gå och checka av. Det är viktigare att inte missa en eventuell fölning än att riskera att "störa" hästarna på natten.

Lycka till!

Hur gör ni när ni vakar och inte har kamera?
Min kamera kommer på måndag och jag vill helst inte springa ner till stallet och väcka dem under natten.
Jag kollar på henne när dem går in på kvällarna, juver, slida och bäckenband.
Hur ofta bör man kolla till dem under natten?

jag sover i husvagn och när hästarna är kvällsfodrade och det är släckt"nattlampa på under fölvaka" jag börjar sova i husvagn ca 14 dagar före beräknad fölning och då går jag upp var 3 timme sen blir det tätare kollar ju närmare datumet man kommer och sen får man ju vara uppmärksam på hur stoet ser ut och beter sig, sista tiden ställer jag klockan varje halvtlmme,missade sista fölningen då hon fölade före kvällsfodring och jag var och åt lite själv.kom dit precis när fölet kommit ut..har hon blodiga flytningar skulle jag genast börja vaka,,

Tack igen för alla svar! :)[/QUOTE]

Jag hade tänkt göra precis som du säger. Ta husvagnen och vaka med mindre mellanrum närmare fölning.
Jag tog min första vaknatt igår då hon började matstrejka igår (annars är hon ett rejält matvrak). Jag var nere en gång vid 2 och då var allt normalt. Väldigt sur mot magen som var väldigt spänd, och "spände till" några gånger.
Andra gången fick jag ut halv 5 och då ligger hon ner när jag kom. När jag kom närmare boxen så hoppade hon upp och då såg jag att hon var dyngsvettig från bringan upp till öronen. Såg annars mycket lugn ut, förutom några arga blickar mot magen.

Hon är väldigt slapp där bak.

Idag äter hon med bättre aptit.

Det känns inte riktigt som att det är dags än så jag kommer fortsätta vaka med några timmars mellanrum.
Kan det vara "kolikkänningar" hon fick och det var därför hon matvägrade och var svettig?

KL

Nafayette: tack för dina svar ang nappning o div annat. Jag förstår att det är skillnad när man har ansvar för andras ston/föl.

Här rullar allt på o Brittas mage växer, ibland äter hon inte sin havre o verkar lite arg på magen men alltsom oftast äter hon o allt är lugnt än. 10 maj är ju faktiskt en bra bit bort.

Hunter: Jag har ett tips till dig om BB om du är intresserad?

Jag har tre dräktiga iår.
Alla är shetlandsponny.

Skattens Winjette är dräktig med Capone Fire - beräkn 5juli.
Skattens Hi-Ness är dräktig med Hönsetorps Bristol - beräkn 7juli
Skattens Emanuelle är dräktig med Hönsetorps Bristol - beräkn 22juli

Så här blir de sena föl.

kl

I veckan ska jag pussa på Holly. Fick ett tufft besked i onsdags ang mitt egna sto. Endast 8 år gammal kommer hon få avsluta sitt liv pga skada :( tufft just nu men jag försöker se framåt mot fölis <3

Bara1,5 mån kvar tills fölis tittar ut. I morgon ska kamera beställas och om två veckor installeras den. Funkade på fölvakt( detektor i sele) men insåg att den kostade 6000kr ny! De vet iaf hur de ska ta betalt hehe

Kamera är ju enkelt och lite billigare, annars kan man alltid ta kontakt med någon som jobbar med liknande saker. Min käre far trodde inte alls han skulle ha några problem med att fixa både sele som ger utslag om stoet börjar svettas eller sensorer som märker när stoet lägger sig ner, då skulle han göra en del själv och ta hjälp av sina egna kontakter för resten. Blir nog betydligt billigare också om man kan hitta någon.

kl.
Spöket är på 226 dagar idag, snart börjar nedräkningen! :bump:
Tycker det börjar synas lite mer nu också:

"Men vad gör du matte?"
SAM_1294_zps73c7eb4f.jpg

Har försökt få en film på när fölis lever om i magen också, men det är så dåligt ljus i stallet så det syns så fruktansvärt dåligt. :mad:
Men om man tittar ordentligt kan man se att magen darrar till vid 01:15 och 02:07 :rofl:
Jag satt ju brevid och tittade, och det var ordentliga sparkar, men ändå syns de knappt för kvalitén är så dålig. :angel:

http://www.youtube.com/watch?v=67bHKHVfewg&feature=youtu.be

KL
Sawanna på dygn 180. Hon börjar bli väldigt rund. Det syns inte så mycket från sidan, men framifrån eller bakifrån kan man se magen vagga från sida till sida.
180dygn_zps9b414085.jpg

Låter som att det kan ploppa ut när som helst! Spännande :)!

*kl*

Mina två tanter (Frida (36)e.Tip Top - Maraton & Fackellilja (36)e.Topaasch - Don Primero - Tip Top) planeras inte föla förrän i april respektive maj - men gör dom som de brukar så blir det nog snarare maj respektive juni...
Busglada var dom häromdagen ialf! :D
527935_10151241706845951_1369341398_n.jpg

Fackellilja
150794_10151241706605951_432474862_n.jpg

Frida främst
559681_10151241707755951_81430488_n.jpg

Härligt att se att de inte verkar allt för störda av dräktigheten.

En mindre bra bild på min donna, beräknad till 7 april.

DSC_0002-1.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 313
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?