Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Här är bild på mitt sto :) Glódis från Forsen, islandshäst, dräktig i dygn 197. E: Hvinur fra Holtsmula (flerfaldig världsmästare i tölt) och nu är hon dräktig med Berserkur (blev svensk mästare i fyrgång & silver i tölt 2012)

Hon äter med mycket god aptit, bor princip i höbalen just nu... :angel:

gloddantjock.jpg

Det är dryga 2 månader till föl! Mitt sto har fått ett föl tidigare, för 11 år sen :D

När är normal tidpunkt att fylla?

Mitt sto gick omkull som bara den i går i hagen. Får bara hoppas att magen klarade sig! Hade ju gärna lindat in henne i bomull men det fungerar ju inte så, tyvärr måste ju få vara djur också. Är på 296 dygn nu så får bara hålla tummarna att inget skadats! Hade fått många små sår på sina ben av den frusna marken och kasat en lång bit igenom stängsel trådar och allt :( så får bara hoppas.

KL

Havanna idag på dygn 269 och jodå, visst kan man rejsa i hagen trots att man är lite stor ;):love:

Hon ser ut som min! Tittade på lite bilder från förra veckan och bara gapade när jag såg hur gigantisk hon blivit! :rofl: :eek:

2sakvnk.jpg

Inte många dagar emellan oss två dock, 266 på min :)

Låter inget kul :( Men fölis ligger i alla fall väl inpackad där inne i magen så det är säkert ingen fara även om sånt är läskigt när det händer.

Vilken fin mage :love:

Jag håller med, tycker magen växt fort på kort tid ;) Inte långt kvar nu :bump:

Nä, det drar ihop sig med stormsteg! Stallar in min donna 1:a mars, får se hur hon reagerar på att stå på box igen, det var nog över ett år sedan hon gjorde det.
Det är så kul nu när man kan se på alla ston här hur magarna växer! Så spännande sen att se när vi får visa upp våra föl!

Så gjorde mitt förra sto när hon var högdräktig, men det kom ut en fin hingstunge ändå. :laugh:

Fina magar på era ston! :love:.

*kl*

Idag kom mamma förbi en sväng,så passade på att filma min tant lite i en snötäckt gräspaddock,så hon fick springa av sig lite :idea:,då hagen är så knagglig nu :mad:

Men kommer inte på hur jag ska dela filmen via facebook...

Dygn 199 idag iaf. :banana:

Senast ändrad:

Hej igen!

Jag börjar oroa mig att det snart är dags.

Hon har blivit så himla trött på senaste tiden och idag ville hon att jag skulle klia henne på svansen. Hon tryckte upp rumpan mot mig!
Hennes mage ser lite konstig ut, men jag vet inte om jag inbillar mig. Den är mindre bred och mer neråt.
Hon har liiite slappt på rumpan och lite fyllda juver.
Jag ska beställa en övervakningskamera idag så hoppas jag att jag får den innan helgen!
Ska jag börja vaka redan eller bör jag avvakta lite?

Väldigt tacksam för svar! :)

Hej igen!

Jag börjar oroa mig att det snart är dags.

Hon har blivit så himla trött på senaste tiden och idag ville hon att jag skulle klia henne på svansen. Hon tryckte upp rumpan mot mig!
Hennes mage ser lite konstig ut, men jag vet inte om jag inbillar mig. Den är mindre bred och mer neråt.
Hon har liiite slappt på rumpan och lite fyllda juver.
Jag ska beställa en övervakningskamera idag så hoppas jag att jag får den innan helgen!
Ska jag börja vaka redan eller bör jag avvakta lite?

Väldigt tacksam för svar! :)

Vilket dygn är hon på?

Jättesvårt att råda.

Vad jag förstått av dina tidigare inlägg så skall hon inte föla än.

Men det är bra att du är uppmärksam.
Sätt upp kameran och håll koll på henne.

Dom kan ju fylla i juvren tidigt..eller inte
Vaxdroppar syns på typ 4 ston av 10

Bäckenbanden kan också släppas tidigare..eller inte

Magen brukar ju se ut som ett V kring sista månaden men inte alltid..

Så himla svårt att sia utan att känna stoet och dess normal beteende..

Har du möjlighet så lägg ut kort.
Från sidan i helfigur.
Ett, från sidan vid svansroten.
Och ett på juvret..

Kort fram eller bakifrån ger ingen information alls.

Lycka till!

AM

Klättrar in i tråden med mitt Quartersto som är på dag 276 på bilden.

Hon börjar tycka det är tungt med all snö nu.

Docdag276.jpg

Detta är hennes 4e föl med vilket hon hittils varit ganska olik sig jämfört med de andra gångerna. Hon är 18 år.

mvh Eva

Tack för svaret!

Nu när jag var ute vid lunch så hade juvret krympt och hon har fastare rumpa.
Har lite blodblandat slem i slidan och är lite lös i magen.
Hon vill fortfarande bli kliad på svansen.
Jag måste ha inbillat mig om magen då den inte ser så mycket större ut neråt. Hon ser dock ut som hon fyllt på lite mer mage mot bakbenen.
Fick bara till en bild från sidan, och det blev ingen juverbild då hon bara ville bli kliad!
Hon är så himla trött nu, andas tungt och står och halvsover.
Hon piskar med svansen, hugger och sparkar mot magen väldigt ofta.
När hon stod och åt så var det minst en gång i minuten.

Vanligtvis så är hon en pigg och glad ponny som älskar att springa.
Det är så tråkigt att se henne så lugn.

traksmellans_511d0f70ddf2b35ebeb42801.jpg

Senast ändrad:

Jag skulle nog börja ha ganska mycket koll på henne om hon beter sig så... Såklart kan det fortfarande vara över en månad kvar, men det vet man aldrig. Speciellt inte som du ens vet hur länge hon har gått. Har du ingen möjlighet att ta ut veterinär för att försöka få en bedömning?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 313
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30