Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Knapp

423361_488016311249495_197418496_n.jpg

Skäcken är den dräktiga :p Hon fölar någon gång i maj :banana:

Hon har ridits lite sporadiskt, men nu känns det att hon börjar tappa orken och då rids hon sällan mer än 20 minuter. Hormonfylld är hon också, blivit en krokodil i hagen när de andra gör något som inte passar...
Planen är att hon ska promenadridas i åtminstonde en månad till, min medryttare (13 år och jättelätt) ska ta över henne. Hon ska även få gå med som handhäst och bara ta det lugnt. :)

Här är pappan till fölet och hon, så liten som på bilden är hon inte mot honom. Det skiljer ca 5 cm.
578747_3480808665239_2095801728_n.jpg

Jag hatar halm som strö i alla andra fall än vid fölning eller i lösdrift.
I år har jag dock hittat en leverantör med flera olika sortes halm att välja på!

Samma här! Avskyr att mocka i det;) Hackad halm funkar ju bäst. Annars föredrar jag kutter;)

Jag gillar också halmpellets. Tyvärr kunde jag inte ha det då jag har extremt matglada hästar (haflinger & nordsvensk) som ÅT UPP halmpelletsen, till och med när den smulats sönder :eek::eek:

Halmpellets är väl en av de få grejer jag inte har provat men nu är jag så nöjd med mina torv/spånpelletsbäddar så jag kör vidare på det.

Det verkar vara väldigt olika vad som funkar bäst för olika stall/hästar/människor av någon anledning!

Hej!

Då jag är helt ny här på buke så vet jag inte om jag gör rätt i att ställa frågor helt hux flux.
Det är iallfall så att min ponny är dräktig och jag vet inte alls hur många dagar.
Hon har gått med hingst någongång mellan april-juni och hela augusti-oktober förra året.

När vet jag att det är dags för fölning?
Detta är mitt första föl och troligtvis är mitt sto förstgångare.
Hingsten är en ardenner och stoet är ca 145. Kan det bli komplikationer vid fölning pga. hingstens storlek?

46818_10151436909451049_1733168823_n_51117963ddf2b31367c6cc92.jpg

150886_10151436910626049_654351050_n_51117966e087c3682848a62f.jpg

150918_10151436910671049_463003502_n_5111796ae087c367d1d20882.jpg

(Jag vet inte om bilderna kom med, är som sagt ny så jag är inte så duktig på detta)

Tack på förhand!

Det bästa vore kanske att ta ut vet/åka till klinik och få hästen dräktighetsundersökt. Då vet du ungefär hur långt gången hon är, iom att det är i två omgångar hon gått med hingst. Då har du också mer koll på läget och vet när du kan förvänta dig fölning.

Jag mejlade en privatvet. och han sa att det inte är någon idé då det, efter dag 35, är väldigt svårt att avgöra vilket dygn hon ligger på. Jag vill helst inte riskera något abortvirus för att åka iväg och kolla på klinik heller.
Det var därför jag skrev här eftersom jag vet att ni alla är mycket kunniga! :)

Jag mejlade en privatvet. och han sa att det inte är någon idé då det, efter dag 35, är väldigt svårt att avgöra vilket dygn hon ligger på. Jag vill helst inte riskera något abortvirus för att åka iväg och kolla på klinik heller.

Jag gjorde ul på mitt sto som visade sig vara däräktigt när jag köpt henne. Vet kände även på henne. Så det går visst ta fram ung när de ska föla.

Men en veterinär kan ju faktiskt ändå minska tidsspannet.

Men den infot du gett så fölar hon någon gång mars-september.

En märr kan se ganska odräktig ut och fylla i juvret i anslutning till fölnning så vi kan inte gissa hejvilt här.

Hingsten är en ardenner och stoet är ca 145. Kan det bli komplikationer vid fölning pga. hingstens storlek?

Angående denna rad så kan det lärde sia.
Är hingsten sådan som lämnar stort?

Själv skulle jag nog inte använda ett ponnysto till en sådan kraftfull hingst. Men det är min åsikt. Att föl anpassar sig efter stoets storlek är något jag, av egen erfarenhet i alla fall, ställer mig tveksam till.

AM

Tllägger att det finns något som heter portabelt ultraljud vilket är möjligheten att kolla stoet hemma. Om du har en vettig plats att ställa henne och en veterinär som kommer ut.

AM

Det låter märkligt, jag har låtit privatpraktiserande veterinärer rektalundersöka mitt sto och då sagt att livmoderns storlek stämmer överens med en viss dräktighetstid.

Jag har fått lära mig att man i princip inte kan ultraljuda stoet om hon gått typ över 150 dygn för att fostret då är så stort.

Men borde inte vet. kunna känna hur stort fostret är och då få en uppfattning?

Tack så mycket för svaren!

Vad gäller veterinär så får jag ringa och höra med distriktsvet. var de har för åsikter, och så får jag hoppas att de kan komma hit och känna/se.
Vore himla skönt att veta på ett ungefär hur många dagar det är kvar. Just nu går jag runt och oroar mig hela dagarna...

Det var inte planerat att hon skulle betäckas. Hon har gått med denna hingst sedan han var 7 mån och vi har separerat dem vid tecken på brunst. Tyvärr måste jag har missat brunsten förra året, och då får jag ta konsekvenserna.
Hingsten är bara 3 år och har därför inte fått fått tidigare föl. Själv är han ca 157 nu som treåring.

Tack så mycket för svaren!

Vad gäller veterinär så får jag ringa och höra med distriktsvet. var de har för åsikter, och så får jag hoppas att de kan komma hit och känna/se.
Vore himla skönt att veta på ett ungefär hur många dagar det är kvar. Just nu går jag runt och oroar mig hela dagarna...

Det var inte planerat att hon skulle betäckas. Hon har gått med denna hingst sedan han var 7 mån och vi har separerat dem vid tecken på brunst. Tyvärr måste jag har missat brunsten förra året, och då får jag ta konsekvenserna.
Hingsten är bara 3 år och har därför inte fått fått tidigare föl. Själv är han ca 157 nu som treåring.

Då säger jag grattis att hon inte blivit dräktig innan. För många gånger märker man inte när de betäcker. Hur vet du att hon är dräktig nu?

Efter att hingsten flyttade till nytt hem i oktober så märkte jag att stoet blivit en riktig ragata mot sin bästa kompis(hon är annars MYCKET snäll och låg i rang). Sedan blev magen större och större, så då beställde jag ett "kiss-test" som sedan visade positivt.

Den veterinären som jag talade med sa att jag fick gå efter testet, att hon låg någonstans mellan 120-300 dagar. Känns lite ologiskt...

För mig känns det som att hon kommer att föla senast maj om man kollar på magen. Det som oroar mig är att hon börjar tunna ur. Brukar det inte vara så att de kan tunna ur när fostret växer, och enligt det så borde hon vara runt 8:e månaden?
Hon får självklart mer grovfoder nu!

Jag hoppas innerligt att fölningen går bra och att fölet kommer ut i en vettig storlek!

Min donna krävde mer mat redan efter 60 dygn gången, inte förren mitten av december (seminerad början av Juli) fick jag äntligen upp henne i ett hull jag gillar. Så det är nog väldigt individuellt, har bland annat läst att det normala att behöva börja stödutfodra låg mellan 5-8 månader. (Beroende på vart man läser)

Så skulle inte ta det som någon trygg grej att gå på heller. Prata med distriktsvet. : )

Tack för svaret!

Jag har ju bara läst i böker och googlat om dräktigheter, där står det att man ska öka fodret omkring månad 8. Men visst kan det vara individuellt, det är bara inget jag tänkt på!
Vanligtvis är hon ganska rund, så jag blir ju såklart lite nojig när hon tunnar ur.
Jag väntar på min hösilageanalys så jag kan göra en ordentlig foderstat med! Tror det fattas en del energi och protein...

Jag får ta och ringa distriktsvet. imorgon bitti så får vi se vad dem säger!
Hoppas jag kan få lite mer klarhet på hela situationen :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 313
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar