Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Jag vet att när min stallkompis försökte få fram foalcheck förea året så var den slut hos distriktarna :grin:. I år är vår avels veterinär i tjänst så nu lär det finnas.

Hur länge kan fölet ta upp antikroppar?
Om det föd på natten, tar ni foalcheck på dagen sen?

Upptaget har ju alltid sagts dryga 24 timmar. Senare har man halverat den tiden. Vet att många vill att ungen ska få råmjölken så fort som möjligt. Första målet dom första två timmarna.

Själv har jag sett med reffen att antikroppshalten i råmjölken sjunker jättefort. Efter dryga 6 timmar är det inte ens någon idé att frysa in.

Man får heller inte glömma hur upptagningsförmågan är på fölet.

Om vi får en unge vid två på natten så kommer veterinär som sista anhalt på eftermiddagen. Vid 3-4 alltså dagen efter.
Får vi en unge på en lördag så kommer dom dagen efter(söndag) om dom har vägarna förbi, om vi anser att det är bråttom. (jourveterinär. Vi har stuteriavtal vilket gör det hela mycket billigare)

Hur som helst kommer dom annars måndag morgon och ungen är kvar på boxen till dess.

Vi har två ston som aldrig har råmjölk. Den ena läcker ur sig och den andra är bara kass.

Dom två har extra pyssel för vi tinar råmjölk och ger och sen får ungarna plasma oralt via flaska alternativt sond.
Och på så sätt så får vi deras ungar att leva vidare.

Vandrande pinnar vore klart enklare ;)

AM

309842_10151261499782773_543217472_n.jpg

provar lägga in en bild på chicos mage, bara fyra veckor kvar.

kl
Härligt med alla fina bilder i tråden! Och skönt att det inte blivit några fler kastningar :> Nu börjar det ju närma sig med stormsteg för många av oss! Jag får hjärtstopp när stallägaren ringer mig, tror varje gång att något gått snett :S

34o6ao4.jpg

Senast ändrad:

Helt klart men inte hälften så roligt!

Tack för dina svar! Har du tips på vart man kan införskaffa en refraktometer?

Swevet har men det kanske finns fler ställen. Ingen aning då vi köpte våran för ett antal år sedan..

sök på Refraktometer Colostrum
AM

Senast ändrad:

Själv har jag ett Islandsto som heter Fina från Nyhammar och blir 5 år i juni. Hon är idag dräktig på dag 261 :) hingsten är fina Prins från Knutshyttan. Jag längtar så mycket och hoppas på ett sto! Jag räknar dagar nu, 74 dagar kvar till dag 335 :) detta blir Finas och mitt första föl så väldigt spännande och lite läskigt. Sista ultraljudet gjordes i dag 89 och hon är inte överdrivet tjock men det är väl nu i slutet det mesta händer. På fredag får hon din tredje och sista abortvirusvaccination. Min syster har två shettisar (Nora och Sabina) som väntar föl till maj/juni. Hoppas bara allt går som det ska nu bara :)

Imorgon är min lilla dam inne på 290 dygn, börjar bli nervös över hur fort tiden går. Har sett ut som hon haft två jobbiga nätter, jätte rörigt i boxen och höet smakar inte lika bra längre. Vet inte men bäbisen har kanske vänt sig nu !

Imorgon är min lilla dam inne på 290 dygn, börjar bli nervös över hur fort tiden går. Har sett ut som hon haft två jobbiga nätter, jätte rörigt i boxen och höet smakar inte lika bra längre. Vet inte men bäbisen har kanske vänt sig nu !

Åh, vad spännande! :bump:

Igår var första gången jag märkte av att Spöket är lite tröttare än normalt i ridningen, och då var vi ute och skrittade, travade kanske sammanlagt 20 meter. Men vi hade sällskap av en lite pigg ridtravare, så Spöket kunde inte lunka på i sin egen takt utan hakade ju på där. Sen upp för ett par backar och ner igen.
Lilla gumman blev lite fuktig på halsen och bogen, och på hemvägen fick ynglingen gå så snabbt hon ville, får då skulle lilla gumman minsan lunka i sin egen takt! :D
På 219 dagar idag, ska försöka undvika ynglingarnas sällskap de sista veckorna innan vi slutar rida helt så hon får lunka i bekväm takt som hon väljer själv hela tiden istället. ;)

Igår hämtades det halm! Nu hoppas jag bara att det räcker. Är minst sagt en bristvara här:/ fick tar på 60 småbalar iaf. I värsta fall få de stå på annat sista tiden om våren bli sen!

Härligt det låter att mysa runt i skogen :love: Jag vågar inte rida Dezza när hon nu är så tung med stora magen :crazy:

kl
Idag är Miranda på 285d o Dezza på 214,ser ut att vara tvärtom:grin:

Samma här, skitsvårt att få tag i halm, får köra 10-12mil, o de har inte mkt kvar att sälja:o

Ja halm är verkligen brist på i år :( Men jag hade sån tur att min pappa hade typ 5-6 storbalar med havrehalm som jag har fått :love: Dock tycker ju hästarna att den är väldigt smaskig så de äter ju en hel del :p

kl
Havanna på dygn 263 idag :)

Förra året fick ett av mina ston föla på hö, som såklart slängdes ut dagligen och in med nytt. Dyrt nöje detta. :grin:

Och här finns det hur mycket halm som helst. Stallägarna slänger ut storbalar i hagarna som hästarna får leka med bäst dom vill för att det ska gå åt.

Samma här, skitsvårt att få tag i halm, får köra 10-12mil, o de har inte mkt kvar att sälja:o

Jag har turen att stå på en gård där de tillverkar halm, ensilage och hö. Kommer nog aldrig flytta härifrån med tanke på de problem att hitta halm (eller bra ensilage för den delen), alla andra har :S

Jag hatar halm som strö i alla andra fall än vid fölning eller i lösdrift.
I år har jag dock hittat en leverantör med flera olika sortes halm att välja på!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 313
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar