Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Här är svaret jag fick från ASVH ang. om jag behöver tilläggsregistrera Spöket för att få gröna papper på fölet:

"Stoet behöver inte registreras in hos oss för att du ska kunna registrera avkomman här. Dock måste du skicka in en kopia av hennes pass/stamtavla samt köpehandling i samband med att fölet ska registreras. Detta för att vi ska få med hennes uppgifter i avkommans pass."

Det sparar ju både tid och pengar. Och slipper fölvisningen om det inte är värt det för att visa ett ovanligt fint föl!
Ehm... hur tar man en kopia på ett pass, undrar jag bara? :rofl:

Här är svaret jag fick från ASVH ang. om jag behöver tilläggsregistrera Spöket för att få gröna papper på fölet:

"Stoet behöver inte registreras in hos oss för att du ska kunna registrera avkomman här. Dock måste du skicka in en kopia av hennes pass/stamtavla samt köpehandling i samband med att fölet ska registreras. Detta för att vi ska få med hennes uppgifter i avkommans pass."

Det sparar ju både tid och pengar. Och slipper fölvisningen om det inte är värt det för att visa ett ovanligt fint föl!
Ehm... hur tar man en kopia på ett pass, undrar jag bara? :rofl:

Man lägger det i kopiatorn och trycker på knappen! :angel::idea: Skämt o sido.

Jag tror mest att de behöver första sidan, signalements sidan och härstamningssidan! :)

*kl*

Äntligen hade jag mobilen med mig och kunde fota Ariel. Hon är på dygn 189 nu, men magen har varit konstant sedan ganska länge tillbaka. :p

130201_510c006ce087c321ec50220c.jpg

Just nu är jag sjuk, så ridningen får vänta. Men vi håller igång lite lagom med promenadridning, till Ariels glädje. Hon skulle gärna jobba mer än hon får. ;)

Har hört om ston som sätter mjölk på ett par timmar för att sedan föla.

Jag tror att jag hade halm i boxen i alla fall 3 veckor innan fölning. Stella var dock väldigt renlig och jag mockade otroligt noga och la in ny
halm varje kväll och använde virkon på väggarna innan hon kom in i boxen på eftermiddagen när jag trodde att fölningen var på g.
Inte för att det hjälpte, fölis fick fölsepsis. :crazy:

Tyckte du ändå jobbade ganska bra före fölningen :)

Detta som jag nu skriver är inte riktat till dig utan tips till övriga.
Ett vanligt problem är efter fölning.

Som kan spaltas ungefär så här:

Största inkörsporten är ju naveln. En ren fölningsbox är a och o. Men sedan får man också tänka på att fölungens första utsläpp ej bör ske i en lerhage eller liknande.
Ser ganska ofta här på buke kort på föl under två dygn som ligger och vilar i en hage som definitivt inte är så ren. Massor med skit, lera och damm.

En annan mycket vanlig orsak till sepsis är råmjölken. Det är fler och fler som kollar med reffen men fortfarande finns det allt för många som inte gör det. Är råmjölken av sämre kvalitet så får ungen inte i sig dom antikropparna den behöver vilket gör att man får obehagliga bakslag där ungens ofta dör.

Ytterligare en orsak är att man då är duktig och ser till att ungen kanske nappas först och diar ordentligt sen.

Återgår då till problemet strax innan. Den får ändå inte gott skydd då antikropparna inte räcker till.

Vidare.
Man kanske har reffen och mjölken är av toppklass och ungen har fått i sig sin ranson.
Men då finns det ungar som inte har förmåga att ta upp antikropparna som den ska och då spelar det ingen roll att råmjölken är av toppklass. Den sjuknar in ändå.

För att vara åtminstånde säker på att ungen verkligen fått i sig dom livsviktiga antikropparna så får man ta foalcheck.

Detta var lite av en ytlig sammanfattning av problemet. Dock nog ganska vanlig..tyvärr.

Och alla uppfödare har sina rutiner.
Vårt system är i alla fall glasklar.

Ingen unge kommer ut innan vi har en godkänd foalcheck.

Och tillägger som lite överkurs.
Sepsis eller sk fölsjuka är ju en vanlig inkomstkälla för djursjukhusen under fölningssäsongen.

Den är oerhört akut.
En fölunge bör kollas mycket noggrant på benen. Minsta värme så får man börja bli alert. Minsta svullnad minsta hälta är mycket allvarlig.
Det går inte att vänta till dagen efter utan vård skall ske omgående.
Kolla tempen, diar den osv osv

Det var det man kan se.
Kategorin superpigga föl från första timmen efter födsel är också sådana som man bör kolla noga.

Vår erfarenhet av speedade ungar är att antikropparna är på väldigt låg nivå. Där vi har fått ge plasma ett par gånger innan skeppet är på rätsidan igen.

Lycka till allihop med era blivande mammor :)

AM

Senast ändrad:

Vilket bra inlägg!

Mitt föl var uppe på benen efter 30 minuter och diade efter 40. Naveln doppades direkt i klorhexidin. Dock hade stoet läckt ur all råmjölk
enligt refraktometern, men hade råmjölk som jag nappade henne med. Men eftersom att jag fick i henne väldigt lite, bara några dl, så fick
distriktaren komma ut när hon var ca. 10 timmar och ge plasma. Men precis innan vet distriktaren kom så fick hon diarré och blev kall, men var
i övrigt i gott tillstånd. Men vi gjorde så att hon fick plasman och sen fick hon åka till klinik.

Fast från och med i år är "stamboksföringen" helt bortplockad! Så det går inte att "stamboksföra" längre alls.

Däremot kan man, om stoet har presterat själv, skicka in och få "prestationsstjärnor" på dem, och då kan man nog visa dem för exteriörbedömning på fölvisning om det inte är gjort innan. Men då "kvittar" det hur fölet ser ut för dagen, de bedömer bara stoet!

För att få prestationsstjärnor gäller:

1. Stoet ska vara SWB-registrerat
2. Stoet ska vara bedömt med minst 7 på typ, hhb och ben. Undantaget ston placerade i svår klass
3. Att stoet är ridbart verifieras genom godkänt ridprov vid 3-årstest/ genomfört kvalitetsbedömning/tävlingsresultat
4. Stoägaren ska kunna uppvisa officiell dokumentation på stoets meriter, såvida de inte är tillgängliga via blup.se eller TDB

Och här är nivåena för de olika stjärnorna (något av alternativen a,b,c,d)

*
a)Klass 1-bedömd (vid 3-årstest eller kval.bed.)
b) Egna tävlingsmeriter, något av följande alternativ:
- placerad i 1.20 hoppning
- placerad i LB dressyr
- placerad 1.00 m fälttävlan
c) Avelsindex minst 115 dressyr eller 120 hoppning (samt visad vid 3-årstest eller visad vid kvalitetsbedömning)

**
a)Diplom som hopptalang/dressyrtalang vid 3-årstest eller kvalitetsbedömning
b) Egna tävlingsmeriter, något av följande alternativ:
- minst 3 felfria rundor 1.30 hoppning
- genomfört Msv B dressyr med minst 60%
- genomfört 2-stjärnig fälttävlan
c) Deltagit i årgångsfinal (omgång 1) som 3-, 4-, 5- eller 6-åring
d) Avelsindex minst 125 dressyr eller 130 hoppning samt visad vid 3-årstest eller visad vid kvalitetsbedömning.

a) Egna tävlingsmeriter, något av följande alternativ:
- minst 3 felfria rundor i 1.40 hoppning
- genomfört St Georg dressyr med minst 60 %
- placerad 2-stjärnig fälttävlan eller genomfört 3-stjärnig fälttävlan
b) Avelsindex minst 135 i dressyr eller 140 hoppning (samt visad vid 3-årstest eller visad vid kvalitetsbedömning)

Vad händer när stoets blup-index sjunker? Tar de bort stjärnorna då? Stonas avelsindex går ju upp/ner ganska mycket, en placering i en viss klass är däremot inget som ändras hit och dit...
Ett helt onödigt system, enligt mig.

Vilket bra inlägg!

Mitt föl var uppe på benen efter 30 minuter och diade efter 40. Naveln doppades direkt i klorhexidin. Dock hade stoet läckt ur all råmjölk
enligt refraktometern, men hade råmjölk som jag nappade henne med. Men eftersom att jag fick i henne väldigt lite, bara några dl, så fick
distriktaren komma ut när hon var ca. 10 timmar och ge plasma. Men precis innan vet distriktaren kom så fick hon diarré och blev kall, men var
i övrigt i gott tillstånd. Men vi gjorde så att hon fick plasman och sen fick hon åka till klinik.

Åter igen bra jobbat.:bow:

Din unge hade nog inte klarat sig om ni inte agerat så snabbt.

Djursjukhuset är väl inte annars något man rekommenderar till så nya föl men har man ingen möjlighet att vårda hemma så måste man ju åka.

Och som sagt. En fölunge som har börjat dia är närapå stört omöjlig att nappa..

AM

Tack!

Det fanns bara en påse plasma att få tag i här och den fick hon som sagt. Hon fick en hel drös när hon kom in till kliniken.
Sen så svullnade hon något i ett ben också, så det var skönt att ha dom inne så att dom kunde fixa med det också!
Jag hade själv ingen erfarenhet av fölsepsis så jag tänkte att fölet hade bäst chans inne på kliniken.

Dom sa även att det var bra att vi kom in på direkten,då många väntar tills fölungen är som en urvriden liten trasa.
Vi fick vara tre-fyra personer för att hålla i fölet på 22 kg på båren för att veterinären skulle få i kattkanylen i halsen. :angel:

kl

Liten uppdatering från oss :D E mår bra och magen växer :banana: Ca 80 dagar till föl nu!

IMAG0127_zps66098453.jpg

Nej ingen förändring kring avelsvärdebokstäverna kommer att ske retroaktivt

Fast jag blir lite förvirrad...att hålla på o mjölka stoet för att mäta med en refraktometer är det så himla bra? Om den används efter fölning är en annan sak. Jag vet att jag är gammalmodig o jag ändrar mig gärna men då får det vara på bra grunder. Lika med nappning, jag har jobbat på stuteri förr o vi nappade inte ett föl som föddes normalt men nu verkar ju många ha det som rutin. Varför? Att ha råmjölk i frysen det är ju självklart men nappa är inte självklart för mig. En foalcheck däremot är ju aldrig fel men det förutsätter att man har veterinär som kan komma ut.

Hej hoppar in här. Min tant är just nu på 230 så närmar sig med stormsteg! Jag är helt ny på det här så tänkte kolla hur länge brukar ni vänta innan ni släpper ihop den lilla nya familjen med övriga hästar? Usch är så nervös för hur allt ska gå. Ska försöka få upp lite bilder på magen oxå

Fast jag blir lite förvirrad...att hålla på o mjölka stoet för att mäta med en refraktometer är det så himla bra? Om den används efter fölning är en annan sak. Jag vet att jag är gammalmodig o jag ändrar mig gärna men då får det vara på bra grunder. Lika med nappning, jag har jobbat på stuteri förr o vi nappade inte ett föl som föddes normalt men nu verkar ju många ha det som rutin. Varför? Att ha råmjölk i frysen det är ju självklart men nappa är inte självklart för mig. En foalcheck däremot är ju aldrig fel men det förutsätter att man har veterinär som kan komma ut.

Missförstånd här :D

Vi mjölkar ALDRIG någon märr före fölning.
Utan enbart efter. Och det är då vi kollar värdena.

Provade en säsong, på skoj, att ta ett par droppar före fölning då alla sa att det var så himla bra och man kunde se när dom skulle föla.

Den säsongen hade 16 dräktiga. Har för mig att jag testade på 12 eller 14.
Ingen stämde med vad som hade sagts.

Angående nappning så vet jag hur du menar. Förr så hade man typ två metoder.
Antingen att hjälpa ungen fram till juvret och hoppas att den skulle dia eller så fick den ligga bäst den ville.

Idag vet man lite mer om just råmjölk och hur länge ungen kan ta upp antikropparna.

Nu får ju alla göra som dom vill men kan väl säga så här:
I stort sett alla ston hemma har andra ägare.
Många ston är väldigt dyrt betäckta.
Vi har åtagit oss att efter vår förmåga se till att ungen får en bra start.
Och för det tar vi betalt.

Så ingen unge ligger och ingen lär vi att dia.
Utan samtliga nappas tills dom är starka nog att stå stadigt och dia själva.

(på det viset så kan man själv vila lite mellan nappningarna)

Det är enbart SÅ som vi vet, ihop med reffen och foalcheck, att vi gjort bästa möjliga.

Foalcheck är ju hur enkelt som helst och det borde väl ändå veterinärerna kunna tillhanda hålla?

Men vet också att det finns dom som knappt vet vad man pratar om.
Vet också att det finns hästägare som åkt iväg och hämtat foalchecken på ett större stuteri eller klinik eller veterinärstation, så att hemmaveterinären kunnat ta provet.

Själva har vi en seminveterinär som kommer tre dagar i veckan och en veterinärstation där alla vet vad det handlar om.

Vi har ju även blodhäst vid sidan om den frysta råmjölken. Så vi har bra tillgång till plasma. Vilket visat sig inte varit någon dum idé.

Kontroll är ju a och o då man håller på med sådan verksamhet.
Har man enbart egna ston må så vara för den ekonomiska smällen får man ta själv ( vilket kan bli en bra bit över 50 tusen i bara klinik-kostnad exklusive död unge efter en vecka) men med andras ston blir det en helt annan sak.

Så nej, finns inte på kartan att inte nappa en unge förrän vi ser att den är stabil.

AM

Min häst är blir större men det syns bäst underifrån :D dygn 246 idag och full fräs i hagen när hon får syn på mig :love:

5db9f9c34be6b4a5d9b54e7b0fb41a9c_zpsecfbf950.jpg

Jag vet att när min stallkompis försökte få fram foalcheck förea året så var den slut hos distriktarna :grin:. I år är vår avels veterinär i tjänst så nu lär det finnas.

Hur länge kan fölet ta upp antikroppar?
Om det föd på natten, tar ni foalcheck på dagen sen?

Hej hopp! Trillade in här efter senaste dagars händelser, måste bara berätta. Har plötsligt ett dräktigt sto, och räknade ut ge och ta någon dag, på dygn 218. I Sept fick jag ett infall och köpte ett projekt/problemhäst, sadeltvång otroligt svårlastad, riden endast fåtal gånger barbacka m repgrimma osv, osv. Gav inte många ören för henne. Hon har blivit omhändetagen av myndigheter tidigare i livet. Väl hemma hos mig visade hon sig vara en mkt trevlig individ, Hon är riden med sadel och träns, jag lastar henne själv osv. Tog kontakt med dem jag köpte henne av nyligen för jag undrade en sak om hennes tänder, samtalet ledde till att vi kom in på betäckning och jag berättade att jag ev skulle ta henne till en hingst. Då berättar fd ägaren att hon blev betäckt under 2012 men att hon kastat efter 3 mån. Inget mer med det. Men att hjärnan smällt denna informationen så börjar jag lägga ihop mina funderingar varför hon plötsligt blivit så rund med den info jag fått, så jag kontakter fd ägaren igen och frågar lite försynt, vem är hon betäckt med? när? Blev hon UL efter hon kastat? Svaret blev Hingsten heter ........., hon gick ihop med honom i Juli, hon brunstade i augusti/sept, och hon hade pratat med experter som sa att brunstar dom har dom kastat, all så ingen undersökning......med denna informationen visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta.....Tog kontakt med hingstens ägare för att få det bekräftat, och mkt riktigt, 26 JUNI kördes han till henne och de gick ihop några dagar och han betäckte henne hejvilt tills hon blev sur och inte ville ha honom mer, sen särades dom. Fick även info om att fd ägaren ville ha henne betäckt för hennes besvärliga brunster.....vilka brunster??? Mitt andra sto visade brunst beteende vid några tillfällen under sin dräktighet, och bevisligen med en 9 mån hingstunge nu så kan dom visa brunst beteende (dom brunstar ju inte på riktigt) Nu skall jag tillägga att jag hämtade henne 19 Sept efter 2 veckors mail och tel kontakt med ägaren, åkte 80 mil, för att hämta henne, och inte ett knyst om att hon träffat en hingst 2-2½ mån tidigare......Jag har inte dräktighets undersökt henne, men är rejält säker på att hon är dräktig.....Fölet blir renrasigt, av ädlaste ras, kan registreras, men jag måste bet en straffavgift pga att hingsten inte betalat in betäcknings licens vid tiden av betäckningen..............Vet inte om jag skall skratta eller gråta, men fölet är välkommet, fast jag har för många hästar, och verkligen inte behövde en till just i år........

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 313
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar