Sv: Dräktiga ston 2012/2013
Fast jag blir lite förvirrad...att hålla på o mjölka stoet för att mäta med en refraktometer är det så himla bra? Om den används efter fölning är en annan sak. Jag vet att jag är gammalmodig o jag ändrar mig gärna men då får det vara på bra grunder. Lika med nappning, jag har jobbat på stuteri förr o vi nappade inte ett föl som föddes normalt men nu verkar ju många ha det som rutin. Varför? Att ha råmjölk i frysen det är ju självklart men nappa är inte självklart för mig. En foalcheck däremot är ju aldrig fel men det förutsätter att man har veterinär som kan komma ut.
Missförstånd här
Vi mjölkar ALDRIG någon märr före fölning.
Utan enbart efter. Och det är då vi kollar värdena.
Provade en säsong, på skoj, att ta ett par droppar före fölning då alla sa att det var så himla bra och man kunde se när dom skulle föla.
Den säsongen hade 16 dräktiga. Har för mig att jag testade på 12 eller 14.
Ingen stämde med vad som hade sagts.
Angående nappning så vet jag hur du menar. Förr så hade man typ två metoder.
Antingen att hjälpa ungen fram till juvret och hoppas att den skulle dia eller så fick den ligga bäst den ville.
Idag vet man lite mer om just råmjölk och hur länge ungen kan ta upp antikropparna.
Nu får ju alla göra som dom vill men kan väl säga så här:
I stort sett alla ston hemma har andra ägare.
Många ston är väldigt dyrt betäckta.
Vi har åtagit oss att efter vår förmåga se till att ungen får en bra start.
Och för det tar vi betalt.
Så ingen unge ligger och ingen lär vi att dia.
Utan samtliga nappas tills dom är starka nog att stå stadigt och dia själva.
(på det viset så kan man själv vila lite mellan nappningarna)
Det är enbart SÅ som vi vet, ihop med reffen och foalcheck, att vi gjort bästa möjliga.
Foalcheck är ju hur enkelt som helst och det borde väl ändå veterinärerna kunna tillhanda hålla?
Men vet också att det finns dom som knappt vet vad man pratar om.
Vet också att det finns hästägare som åkt iväg och hämtat foalchecken på ett större stuteri eller klinik eller veterinärstation, så att hemmaveterinären kunnat ta provet.
Själva har vi en seminveterinär som kommer tre dagar i veckan och en veterinärstation där alla vet vad det handlar om.
Vi har ju även blodhäst vid sidan om den frysta råmjölken. Så vi har bra tillgång till plasma. Vilket visat sig inte varit någon dum idé.
Kontroll är ju a och o då man håller på med sådan verksamhet.
Har man enbart egna ston må så vara för den ekonomiska smällen får man ta själv ( vilket kan bli en bra bit över 50 tusen i bara klinik-kostnad exklusive död unge efter en vecka) men med andras ston blir det en helt annan sak.
Så nej, finns inte på kartan att inte nappa en unge förrän vi ser att den är stabil.
AM