Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Gröna papper får man om hästen har godkänd pappa, godkänd morfar och godkänd mormorsfar. Från ASVH;
Avdelning I
Häst fallen efter godkänt avelsvärderad hingst (motsvarar avelsvärdeklass Elit, A, AB, B eller V), samt moder med far och morfar berättigade till införande i Riksstambok, avdelning I.
Raskod för renrasig häst d.v.s. 04 (grönt papper - löpnummer fr.o.m. 1001.)

du har blandat ihop det med stamboksberättigande.

Jaha! Då förstår jag, tack! :idea:

Jag visade min relativt sena (11/6) fölunge från 11, han fick kommentaren "något outvecklad" men fick ändå 47p och blev tredje bästa föl :) Jag valde dock att inte stamboksföra det året utan väntade till iår. Gick hur bra som helst att göra så oxå :)

Jag visade min relativt sena (11/6) fölunge från 11, han fick kommentaren "något outvecklad" men fick ändå 47p och blev tredje bästa föl :) Jag valde dock att inte stamboksföra det året utan väntade till iår. Gick hur bra som helst att göra så oxå :)

Varför valde du att inte stamboksföra det året?

Jag kan absolut ingenting om det här, därav alla frågor. :D
Hur vet jag om en hingst är godkänd av ASVH? Är det de som finns på blup.se? :confused:
Men stoet måste väl vara stamboksförd om jag vill ha papper på fölen i ASVH?
Vad finns det annars för anledning att stamboksföra mer än att folk kan följa linjen?
Det känns som att jag idiotförklarar mig själv just nu... :angel:

Jag visste inte om jag var tvungen att visa henne riden (hon är fullblod och har inte gått treårs osv) och ville inte rida henne när hon inte var i form för det :)

Jag visste inte om jag var tvungen att visa henne riden (hon är fullblod och har inte gått treårs osv) och ville inte rida henne när hon inte var i form för det :)

ahaa, okej. :)
Min är tävlad så det ska inte behövas då om jag förstått rätt, men hur "verifierar" man tävlingsresultaten? De finns ju i tdb?

Jag hade med mig utskrivna reslutat från diverse hemsidor vilket skulle räcka, men eftersom hon är startad galopp behövde jag aldrig visa dem:)

KL

Britta verkar ha hämtat sig o äter som vanligt igen. Skönt men det som var mindre skönt var räkningen från djursjukhuset o distriktet. Framförallt från distriktet för jämför man tidsmässigt så var distriktet ca 10 ggr dyrare än sjukhuset så hädanefter lastas varje häst som klarar att åka transport, o körs rakt in till sjukhus vid sjukdom!:crazy:

Fast från och med i år är "stamboksföringen" helt bortplockad! Så det går inte att "stamboksföra" längre alls.

Däremot kan man, om stoet har presterat själv, skicka in och få "prestationsstjärnor" på dem, och då kan man nog visa dem för exteriörbedömning på fölvisning om det inte är gjort innan. Men då "kvittar" det hur fölet ser ut för dagen, de bedömer bara stoet!

För att få prestationsstjärnor gäller:

1. Stoet ska vara SWB-registrerat
2. Stoet ska vara bedömt med minst 7 på typ, hhb och ben. Undantaget ston placerade i svår klass
3. Att stoet är ridbart verifieras genom godkänt ridprov vid 3-årstest/ genomfört kvalitetsbedömning/tävlingsresultat
4. Stoägaren ska kunna uppvisa officiell dokumentation på stoets meriter, såvida de inte är tillgängliga via blup.se eller TDB

Och här är nivåena för de olika stjärnorna (något av alternativen a,b,c,d)

*
a)Klass 1-bedömd (vid 3-årstest eller kval.bed.)
b) Egna tävlingsmeriter, något av följande alternativ:
- placerad i 1.20 hoppning
- placerad i LB dressyr
- placerad 1.00 m fälttävlan
c) Avelsindex minst 115 dressyr eller 120 hoppning (samt visad vid 3-årstest eller visad vid kvalitetsbedömning)

**
a)Diplom som hopptalang/dressyrtalang vid 3-årstest eller kvalitetsbedömning
b) Egna tävlingsmeriter, något av följande alternativ:
- minst 3 felfria rundor 1.30 hoppning
- genomfört Msv B dressyr med minst 60%
- genomfört 2-stjärnig fälttävlan
c) Deltagit i årgångsfinal (omgång 1) som 3-, 4-, 5- eller 6-åring
d) Avelsindex minst 125 dressyr eller 130 hoppning samt visad vid 3-årstest eller visad vid kvalitetsbedömning.

a) Egna tävlingsmeriter, något av följande alternativ:
- minst 3 felfria rundor i 1.40 hoppning
- genomfört St Georg dressyr med minst 60 %
- placerad 2-stjärnig fälttävlan eller genomfört 3-stjärnig fälttävlan
b) Avelsindex minst 135 i dressyr eller 140 hoppning (samt visad vid 3-årstest eller visad vid kvalitetsbedömning)

What?! :eek:

Vart fick du den informationen, jag satt ju på ASVH igår och gick igenom stamboksföring, hittade inget alls om det där! :confused:

Men då förstår jag ännu mindre, ska jag då inte visa mitt sto för exteriörbedömning alls? o.O
Eftersom vi alltid hamnade utanför placering på 120 så uppfyller hon inte någon av kraven för en "stjärna".
Hon hade iofs poäng från unghästklasser i Holland där hon också gick 120, men det är inget jag kan verifiera nu. :mad:

kl

Spöket har en preliminärt bokad plats på BB nu, så hittar jag någon som vill ta nästa föl får hon definitivt stå där när hon ska föla så de seminerar om henne, annars kommer hon stå där om markerna inte har tinat upp så att jag kan bygga hagar hemma hos föräldrarna innan hon ska flyttas. :p

Blev kaos när stallägaren där hon står nu dog, och har ingen aning om vart hästarna ska stå till hösten. Många har tydligen möjlighet att stalla upp en häst, men hittills ingen som har möjlighet att ta in ett sto med föl. :cry:

Som tur är blir jag inte stående stallös, i värsta fall får de stå hos föräldrarna tills jag hittat något. Men det är 45 min bilresa från mig, så det är långt ifrån optimalt...

Jag var på konferens med ASVHs domare/bedömningsledare i helgen och denna infon presenterades för oss direkt från ASVHs avelsledare!

De har nog inte hunnit uppdatra hemsidan helt ännu men det är alltså detta som gäller från i år.

Så nej, om stoet inte uppfyller något av kriterierna för * så är det inte "lönt" att visa för exteriörbedömning, om man inte vill ha den för sin egen skull förstås. Inga nya "stamboksnummer" kommer att delas ut för ston.

Sedan kommer ju alla ston även fortsatt kunna få A och Elit för avkommornas prestationer, men jag vet inte om detta kommer kräva att de är exteriörbedömda, jag tänkte inte på att fråga det då.

Du kan ju försöka få tag i resultat från Holland, de är giltliga ifall du kan verifiera dem.

Jag är lite i samma position, mitt sto uppfyller "nästan" flera av kraven. Hon har gått 1.20 fast utan placeringar (placerad 110), och upp till CNC* fälttävlan och varit mindre än ett straff från placering där, men har bara placering i 0.90. (Som jag inte ens hittar nu, eftersom det var några år sedan och Lokal status verkar det inte finnas kvar).
Hon har BLUP-index i dressyr på 123, men är inte visad som unghäst.
Hon var nästan kvalad till årgångsfinal fälttävlan som 5-åring, men gick omkull på näst sista hindret i sista kvaltävlingen.

Okej, jag känner mig något förvirrad. :p
Hur ska jag då göra? Jag vill ha henne inskriven i ASVH, och jag vill ha gröna papper på fölen om det går, med Athlet Z - Lord - Ahorn Z som far, morfar och mormorsfar på stoet, är det godkänd stam för ASVH?
Det sköts helt och hållet pappersvägen, jag behöver varken visa föl eller sto(om jag inte vill)?

Jag tror inte ens jag vågar drömma om att hitta tävlingsresultat från Holland, tog mig 3 år att ens hitta någon info om hennes andra avkomma, och det enda jag lyckades hitta var att det var ett brunt hingstföl efter Lupicor som hette Zinderend, reggad som KWPN. Sen var det stopp.
Kanske kan kontakta holsteinerförbundet och fråga om de har tävlingsresultat på henne? Frågan är om de har tävlingsresultat så långt bakåt (stoet född -94). :angel:

Alltså för att registrera i ASVH behöver du ju inte stamboksföra henne. De vill ha kopia på hennes pass, som i ditt fall är hollänskt eller?

Hahahaha :rofl:
Jag gör det alltid så svårt för mig själv, ja självklart kan jag ju regga henne i ASVH pappersvägen, och ja, holländskt pass. : ) Enda anledningen till att hon inte blivit reggad där än är att det inte funnits någon anledning tidigare när hon bara gick som rid-/tävlingshäst.
Allt med stamboksföring och papper har bara strulat till allt i mitt huvud. Tack! :bow:

Ta kontakt med ASVH och fråga hur du ska göra, jag vet inte om man måste tilläggsregistrera för att få gröna papper på avkommorna eller hur det nu funkar.

Jag tror inte det kommer vara några problem med den stammen, nu är ju iofs "erkända stamböcker" bortplockat, men tanken är ju inte att det ska bli svårare att få in utländskt blod i alla fall.

Senast ändrad:

Varför valde du att inte stamboksföra det året?

Jag kan absolut ingenting om det här, därav alla frågor. :D
Hur vet jag om en hingst är godkänd av ASVH? Är det de som finns på blup.se? :confused:
Men stoet måste väl vara stamboksförd om jag vill ha papper på fölen i ASVH?
Vad finns det annars för anledning att stamboksföra mer än att folk kan följa linjen?
Det känns som att jag idiotförklarar mig själv just nu... :angel:

Tidigare var det i alla fall så att avkommorna till ett sto som inte var stamboksfört aldrig kunde bli godkända som hingstar hos ASVH, så där fanns det en anledning att stamboksföra.

Om det finns en löst licens för hingsten, endera en ett-sto-licens eller en som hingsthållaren löst för hela säsongen så är fölet berättigat till gröna papper, du hade väl Balougraph om jag inte missminner mig, så om ditt sto bara blir antagen i avdelning I i ASVH:s stambok så kommer fölisen att få gröna papper :)

kl
Igår kväll fick jag för första gången känna på ordentlig aktivitet i magen på Miranda:love: Har ibland nästan tvivlat på att där är någon där inne, då hon har så liten mage, och jag har inte sett några sparkar direkt... Men nu... Herregud så den sprattlade o vände runt sig :D

Idag är Miranda på d 280 och Dezza på d 209 :)

Men underifrån var den visst inte så liten :p

640bxz.jpg

Mitt sto är rent fullblod vilket är godkänd härstamning på fölet i ASVH.
Jag kommer däremot inte tilläggsregga stoet då det enbart är dyrt och eftersom hon inte har några tävlingsmeriter så får hon ändå inget blup att tala om som jag förstår det. Det ger helt enkelt ingenting.

Måste säga att jag tycker det låter märkligt att man skippar stamboksföring och inför nån stjärnsystem? låter inte alls som att det kommer överleva lika länge som stofamiljerna har gjort.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 313
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar