Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Just begreppet stamboksföring är ju redan lite förlegat, för sedan en del år tillbaka är det ju krav på att alla hästar ska vara registrerade. Så alla hästar är automatiskt "stamboksförda", alltså införda i stamboken. Och det är ju inte heller något "avelsgodkännade" i sig, eftersom avkommor till ston som inte blivit stamboksförda har samma status.

Så egentligen har ju inte stamboksföringen fyllt något egentligt syfte de senaste åren.

Jag tror det blir bra med detta nya systemet när man väl kommer in i det! Stimulanspaketet kommer utökas så att alla ston med stjärnor (eller avkommebokstäver) får ta del av det. Förmodligen (eller det är iaf förhoppningen från ASVH) kommer även hingstägarna följa efter och ge rabatter utefter "stjärnstatus" på stoet.

KL

Jag har precis tilläggsreggat mitt andra sto som är Holländska precis som Caisas. Det är enkelt, man tar ut en godkänd ID-kontrollant som kollar passet o ritar ett diagram över tecken o allt sånt. Sen skickar man det pappret ihop med passet, det reggas i ASVH och kommer tillbaka på posten med faktura o vips är man 800 kr fattigare! Anledningen till att jag gjorde det är ju att jag planerar att rida Championat i fälttävlan på henne o då måste hon vara tilläggs reggad.

All info finns på ASVH:s hemsida.

KL

När halmar ni upp boxarna?

Och hur mycket räknar ni på att det går åt i veckan? (Har småbalar)

Senast ändrad:

Holly med 65 dagar kvar!!!

cimg0528_510ab63eddf2b324eb04eaa0.jpg

cimg0536_510ab4509606ee616a0ee6c1.jpg

cimg0532_510ab4269606ee616c6bc744.jpg

Tack för svar allihopa! Ska skriva till ASVH och kolla vad som behöver göras och i vilken ordning. ; )

MaRomer: Vad spännande, "snart" dags nu då! :bump:

Min stallägare hade ett sto som alltid fölade 2-3 veckor före 330 dygn.

Här är det också snart dags för två ston. Beräknad fölning är i slutet på mars. Det börjar närma sig lite. :)

Satt precis och läste om den före detta "stamboksföringen". Intressant läsning... Som ägare till ett sto av den äldre stammen utan särskilt höga blup och egna meriter då hon har en skada sen sommaren förra året är man ju typ satt i frysboxen. Finns i stort sett ingenting för mig som hobbyavlare att sträva mot! Undrar verkligen hur de tänkte nu?? Sån jäkla tur att jag inte betalat in medlems avgiften, för nu behöver jag ju inte känna mig stressad över ett kommande 3-års med den född 2011 och ligga på nya ägaren till 2012:an att visa! :(
Snacka om att klippa sig själv jäms med fotknölarna som förening för de utan OS ambitioner men med mer trevliga hyfsade allroundhästar med kapacitet för 120/130 och LA/Mvs...

Men vad blir sämre för dig nu än förut?

Bara för att man inte får ta del av extra förmåner betyder det ju inte att man är utfryst.

Och du kan väl forfarande sträva efter att visa dina uppfödningar på bedömningar, gör de bra ifrån sig kan ju ditt stos blup förbättras, och möjlighet att få A och Elit som tidigare finns ju kvar.

Ja, de kommer att försvinna. Tanken är att det ska vara lättare att skilja på vad som är stoets egna prestationer (stjärnorna) och vad som är avkommornas prestationer (A/Elit). Stona (och hingstarna också, samma system kommer gälla där) kan alltså både ha en avelsvärdesbokstav, och stjärnor.

Och ja, stjärnorna är bara tänkt till de som tävlats eller visats. Ston som bara går i avel kan ju fortfarande få avelsvärden, från sina avkommor.

Stjärnorna är också tänkt som en morot att få fler att visa sina unga (ffa) ston. Har man en bra stam (eller i alla fall bra blup...) kan man alltså få stjärnor och rabatt på betäckning även om visningen för dagen inte går så bra att man når upp till Klass I.

Min stallägare hade ett sto som alltid fölade 2-3 veckor före 330 dygn.

Här är det också snart dags för två ston. Beräknad fölning är i slutet på mars. Det börjar närma sig lite. :)

Borde man inte kunna ha som "regel" att ströa upp när mjölken fyllts på? Eller blir det för sent kanske? Å så spännande det är! Sist fölade hon runt 333 men gick inte över.

*halvt kl*

Ang dessa värdebokstäver är jag lite lack på SH...

Vår avelshingst är AB premierad för många år sedan (vilket är ganska bra för en quarter för övrigt) och han skulle nu kvalificera sig för ELIT, men eftersom SQHA/SAAHR sedan 2011 har tagit över ansvaret för rasen från SH (passhantering osv) så vägrar SH att tilldela honom ELIT och hänvisar till rasorganisationen som naturligtvis inte kan göra något åt det då hingsten är avelsvärderad i SH's system och har fått sin värdebokstav av SH.

Jag tycker SH borde ge honom hans ELIT, särskilt som det faktiskt fortfarande går att avelsvärdera quarter inom SH. Det kan ju inte en annan organisation gå in och göra liksom.

Irriterande :mad:

Va, går quarter att avelsvärdera genom SH? De finns ju inte med på listan av visningaberättigade raser på sommarpremiering.

Tidigare gick det utmärkt.

Nu kan man väl göra det under övriga raser eller hur det nu benämns nuförtiden? När SAAHR tog över sas det iaf att man kunde välja att avelsvärdera om hingsten betäcker raser som är med i SH (dvs producerar korsningar) och det gäller väl fortfarande. Men jag har ingen aning.

Det är nog inte så många som är intresserade av att göra det dock, men det är en annan femma.

Däremot borde de hästar som redan är avelsvärderade i systemet få ta del av det fortfarande tycker jag.

Har hört om ston som sätter mjölk på ett par timmar för att sedan föla.

Jag tror att jag hade halm i boxen i alla fall 3 veckor innan fölning. Stella var dock väldigt renlig och jag mockade otroligt noga och la in ny
halm varje kväll och använde virkon på väggarna innan hon kom in i boxen på eftermiddagen när jag trodde att fölningen var på g.
Inte för att det hjälpte, fölis fick fölsepsis. :crazy:

Har hört om ston som sätter mjölk på ett par timmar för att sedan föla.

Jag tror att jag hade halm i boxen i alla fall 3 veckor innan fölning. Stella var dock väldigt renlig och jag mockade otroligt noga och la in ny
halm varje kväll och använde virkon på väggarna innan hon kom in i boxen på eftermiddagen när jag trodde att fölningen var på g.
Inte för att det hjälpte, fölis fick fölsepsis. :crazy:

Varför fick hon det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 313
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar