Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Aha. Du har också en Sawanna. Kul. Jag såg ju förresten i inlägget med alla dräktiga ston att det fanns en Sawanna till. Det är alltså din. Jag skrev aldrig med min där eftersom det bara var renrasiga ston.

Kan du inte lägga till din ändå? Jag har uppfattat listan som ett sätt att hålla koll på alla dräktiga ston, inte alla renrasiga dräktiga ston. Det är så roligt att se hur många vi är och lite info om alla :)

Knapp

Här har vi Havannas mage på dygn 250 :love::love:

530624_10151426678687112_2137844507_n.jpg

Finns någon bild till tidigare i tråden :)

Doris är dräktig med Hampton. Tror det blir en bra kombo till mig själv...
Nästa års föl tänkte jag sälja, så vilken hingst det blir i år har jag inte valt än.

Haflinger
Havanna 566 e. liz Weltwind. Dräktig med Nevitano - Poison-heart

Fjordhäst
Ariel e. Hugo 179 - Knast Halsnaes 173. Dräktig med Lyckängs Rex 265. Diplomsto.

Fullblod
1 sto- Dräktig med Rex Shipping- Empire
Zamona e: Zaffaran - Strong Gale. Dräktig med Cosmeo
Julie Chexx e Spectacular Tide u.e Diaglyphard Dräktig med BH Zack

Welsh cob
Valhallas Roxanne e. Laburnum Magic. Dräktig med Star Kingdown RWD 9. - Tscabo

Halvblod
Miranda-Dräktig med Charon-(inte mitt föl)-Grandezza
Grandezza-Dräktig med Corlensky G- Grandezza
Blenda- Dräktig med Camaro M- Sona
Phaloma- Dräktig med Hip hop- Sona
Wayana- Dräktig med Zuidenwind- Sona
Britt van de Zuuthoeve - Dräktig med Chatender - Panamera
Molinna - Dräktig med Floricello - Gabby_Ossi
Sawanna T - Dräktig med Corriendo Tau - equilina
Nicole Tau e.Rubinrot, dräktig med Johnson- poff
Pogila e.Gigolo, dräktig med Heslegårds Rubin- poff
Jawa e.Sack, dräktig med Friendship- poff
Eveline e. Landlord, dräktig med Diarado - Hunter
Hollyday Av Bolex e: Cortez - Dräktig med Dalwhinnie
Tiarè e. Maloubet de Pleville-Denver, dräktig med Diarado- Pollehastar
Chambery MF e: Tornesch - Dräktig med Corriendo Tau - Chambery
Ambra e Wetano, dräktig med Sir Donnerhall - Neko
Red Day e. D-day dräktig med Hampton - Boe
B-Ulla Niki e. Orlando-Indoctro, dräktig med Canterbury-Kvasthulda
Monette e. Maistic-Erbstein, dräktig med Friendship - HMQ
Apple Essence e. Athlet Z-Lord dräktig med Balougraph - CaisaLundblad
Soya e. Schwadroneur- Dräktig med BHs Zack - Skorpannorpan
Britta e. Cardento - Dräktig med Daquar CC - Novali01
Chloé e. Partisan - Jovial, dräktig med A-Dur, verlin

Varmblodig travare
Lobella Pay Roll e. Embassy Lobell, dräktig med Gidde Palema

Rocky Mountain Horse
MVR's Bunny e.Owen's Choctaw, dräktig med Union Blue
RPM's Silver Persuasion e.R Ranger Dream Maker, dräktig med Black Pepper

American Quarter Horse
Hints Sugar Luisa, dräktig med Ima Prime Time - wrangler
Mac Mercy Leaguer, dräktig med Ima Prime Time - wrangler
TU Peppys Dun Poco, dräktig med Golds Rebel Charm - carrocowgirl
Pinglan (fullblod), dräktig med Runing Playboy - carrocowgirl

Svensk Ridponny
Benedictin e.Le Mans xx - Dräktig med Claudius RP 176 - Nougat

Arabiskt fullblod
Heze e. Glaz, dräktig med Sokrates - busigdemon

Islandshäst
Àlfadís frá Sölvholt,dräktig med Hörgull frá Stedja

Korsningshäst
Sawanna (varmblodstravare/Dölehäst/Paint dräktig med Marwin (Shire/svenskt halvblod/Haflinger

Så hände det som INTE skulle hända denna vintern...:cry: Britta står på Skara med förstoppning trots varmvattenkopp i hagen o fri tillgång på hö ute (och inne såklart). Det kvittar ju tydligen vad man gör för vill det sig illa så vill det.
Hon är iaf på bättringsvägen o slapp ju den 20-gradiga kylan som vi haft här de senaste dagarna, nu är det bara -3 idag.
Förhoppningsvis får hon komma hem idag men att skicka henne på BB är bara att glömma. Hon tål inte omställningar så bra o efter den här chocken lär det ta ett par månader innan hon är normal igen.

usch låter inge kul alls (har oxå haft en märr med kolikkänning nu när det varit så kallt . trotts thermobar...)
Hoppas hon kommer "på fötter" snart. När msåte du skicka till BB isf?

KL
Min märr fick idag komma ut en snabbis i uppsutten skritt (han nog inte suttit på henne sen i våras) det var verkligen uppskattat!
Först ville jag tränsa o hon bara suger i sig bettet o sen står o suger på det. Står blixtstill när jag sitter upp ifrån en snöhög (barbacka) o sen tuffade hon på! Tacktade hela vägen hem sen till 6måanersfölets stora förtjusning (den fick gå med som handhäst).
Fina Heze :love: , ska försöka hinna med att få ut dem på en promenad iaf 2ggr i månaden tills Heze åker iväg för fölning + seminering igen i mitten på maj (fölning planerad till midsommarhelgen ungefär)

kl

Idag testade jag vad damen tyckte om att bli riden, och det var tydligen fortfarande hur roligt som helst!

Dock så glider ju sadelgjorden fram på grund av magen, och därför har schabraket kanat bak och sadeln ligger lite längre fram än optimalt, men det var inget hästen klagade på! :D

Fina Britt på 238 dygn:

tjockbritta_zps2cc5e576.jpg

Hoppas att allt går bra!. Styrke-kram :bow:.

*kl*

I fredags tog jag och tant B en härlig skrittur,var urmysigt och när vi var tillbaka i stallet och hon var avborstad var hon sååå nöjd,hela hon utstrålade en nöjd och lycklig häst! :love:

Förövrigt blev hon kallad Pink Lady av någon märklig anledning när vi skulle ut på turen.... Undra varför!?... :rofl:

oa7t02.jpg

Idag har hon gått 183 d. ;)

dräktiga ston

Ni som haft föl innan, och väntar föl efter Maj, upplever ni någonsin att ni får lägre poäng på ett föl på fölvisning pga att de är små/mindre? Finns det domare som tar hänsyn till/frågar när de föddes?
Hur sent är "för sent" för att visa?(borträknat att fölet ska vara säkert att transportera, såklart)
Var det föl som var födda efter ett visst datum som fick visas nästa år? Eller var det ett helt annat sammanhang eller något jag drömt? :p

Sent födda föl (efter slutet av juni skulle jag säga) har sällan vuxit till sig när det är dags för visning i augusti och får då omdömen som "outvecklad".

Föl ska vara i en riktigt bra fas om det ska vara nån mening att visa dem.

Om man vill få stoet stamboksförd då? Är det bättre att vänta tills man har ett föl som är mer utvecklat/fött tidigare då, eller tar man i regel "första bästa" bara för papperens skull?

Nu hoppas jag snarare på ett föl fött någon vecka för tidigt än en månad för sent, men kan vara bra att veta! :p

Man brukar väl i regel stamboksföra stoet med första fölet, det är ju inte fölets poäng som avgör vad stoet får för poäng :) Jag har bara visat 4 föl varav ett var född 23 juni och var 2 månader vid visningen, han fick 45p, men hade fått bättre om han varit 3-4månader då han var ganska liten då...

kl
Igår tänkte jag sätta på regnkläder på damerna då det skulle ösregna o vara 0-1+. Miranda sa inget, men Dezza... Hade blickar kunnat döda hade jag legat begraven nu... Hon HATAR verkligen allt vad täcke heter :grin: Men hon gör ju inget allvarligt, utan måste bara tala om att det där ville hon INTE :D Idag slapp hon täcket, o stod helt still lös i hagen med spetsade öron när jag plockade bort fanstyget:D

Okej, jag funderade lite på om ett litet, outvecklat föl kunde påverka stoets poäng faktiskt, det var ju skönt. ;)

Vet någon hur bedömning för att få gröna papper på ungarna ser ut? Vad är det som krävs mer än godkänd stam? Visst antal poäng? Och mankhöjd över... var det 156?
Jag har läst på ASVH flera gånger men ärligt talat skulle det mesta kunna vara Grekiska. :confused:

Gröna papper får man om hästen har godkänd pappa, godkänd morfar och godkänd mormorsfar. Från ASVH;
Avdelning I
Häst fallen efter godkänt avelsvärderad hingst (motsvarar avelsvärdeklass Elit, A, AB, B eller V), samt moder med far och morfar berättigade till införande i Riksstambok, avdelning I.
Raskod för renrasig häst d.v.s. 04 (grönt papper - löpnummer fr.o.m. 1001.)

du har blandat ihop det med stamboksberättigande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 313
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar