Dräktiga ston 2012/2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2012/2013

Innebär det att de ston som får föl varje år stelkrampsvaccineras varje år? :confused: När jag pratade med min vet som vaccinerade Ariel i slutet på oktober, sade vet enbart att man skulle försöka vänta och vaccinera fölet vid sex månaders ålder.

Ja så måste det bli. Du ger stoet stelkrampen ca 4 veckor innan beräknad födsel, då får även fölungen ett gott skydd.

Senast ändrad:

Det senaste jag hörde var att det räcker att vaccineringen är gjord ett år innan fölning, ungefär.
Så för ett sto i "ständig avel" räcker det att vaccinera varannat år, för att fölen ska få lite skydd från start.

Hm... Får kolla i passet till helgen, minns inte när hon fick stelkramp sist. :p Misstänker dock att det får bli en till vaccinering, som tur är så skall vet ut och kolla tänderna på valacken, så då kan Ariel få sig ett stick. :)

Det senaste jag hörde var att det räcker att vaccineringen är gjord ett år innan fölning, ungefär.
Så för ett sto i "ständig avel" räcker det att vaccinera varannat år, för att fölen ska få lite skydd från start.

Ja jag har hört liknande. Jag vaccinerade inte mina ston förra året (inför fölning) efter att ha konsulterat min veterinär.
Jag tror inte det är super att övervaccinera heller, och helt onödigt om hästen faktiskt redan har ett skydd. Jag kommer köra stelkramp vartannat år i samband med den vanliga influensavaccineringen varje sommar, på mina avelsston.

Jag kollade i passet igår och såg att mitt sto inte fått stelkrampvaccin sen 2010 så då är det ju absolut dags att ta ut vet och låta vaccinera henne nu innan fölning.

Har jag oxå hört, undrar om det finns några riktlinjer från vaccintillverkaren?

KL
Heze på 219 dygn nu imorse.
Heze (Glaz*Harmoni/Karnawal) dräktig med Sokrates (Elcatero*Besma/Cadyk).
734968_10151563423586461_760716659_n.jpg

Fjolårets föl sabbar hals/bring delen lit epå bilden, men magen syns iaf

kl

Idag är Britt på 270 dygn! Magen växer och hon stormtrivs med att vara dräktig!

Britt270dygn_zps0bce66c3.jpg

Britt (Lancier-Ilmeo) är dräktig med Chatender (Chacco Blue-Contender).

På skritt-tur i det härliga vädret. Dag 294, men ingen sadel passar längre så det är ridgjord som gäller..

Jag vaccinerar en månad innan fölning och damen går redan barnfota vilket funkar okej.

Docdag294.jpg

mvh Eva

där ser man! mkt möjligt att det är så, min seminvet rekomenderade iaf mig att ge stelkramp igen andra året i rad.

I förrgår hade min valacks medryttare fått sig en liten spark när hon fodrade Ariel, så igår ställde jag mig och höll om hela högersidan av magen (ja nästan i alla fall :p) medan hon åt kraftfoder. Hon var på dygn 214-221 igår och ganska direkt började magen leva om.

Oj vad den sparkade. :eek: Inga hårda sparkar, men det var rejält med liv och rörelse. :love: Ariel brydde sig inte, utan var bara koncentrerad på att äta upp sitt kraftfoder.

Idag går hon in i åttonde dräktighetsmånaden, så jag ökar på fodret med ett par hg. Snart är det dags! :banana:

Åh nej :( Så hemskt.
Verkade det vara nåt fel på det eller kan hon fått abortvirus?

Den såg ok ut, jag har ju inte sett så tidiga föl innan, men jag såg inget konstigt... Vet inte vad som kan vara fel, vet inte vart man vänder sig, vettarna här kan inget om detta (abort v) :cry:

Dezza vill bara vara hos sitt föl, hon försöker hela tiden att få den att leva...

Beklagar verkligen.... baksidan med avel :cry:

Kontakta SLU och fråga hur du ska gå tillväga. Vi har lämnat in foster på SLU i Skara, men det går även att ta vävnad och skicka in (be veterinären hjälpa dig), tillsammans med efterbörden.

Är det inte så att OM det skulle vara abortvirus, så är det redan försent för det andra stoet?

kl
En annan fråga, hade ni som är erfarena, försökt en gång till med henne? Om det är så att livmodern inte kunnat försörja fostret, borde inte fölet varit tunn då? Detta föl såg ut som en tjock korv, man kan knappt ana revbenen, även på ett så litet föl...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag hittar ingen sån här lista, men känner att jag vill ha en för att slippa leta runt i gamla trådar. Kopiera listan och lägg till...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: Nougat
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 657
Senast: Freazer
·
Avel En tråd där man kan följa och diskutera varandras dräktiga ston.
75 76 77
Svar
1 522
· Visningar
108 313
Senast: Livsgnista
·
Avel Tråden för alla dräktiga ston denna säsong. Någon som börjat vaka ännu? Mitt sto är inte beräknad förrän till midsommar så vi har ett...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
20 580
Senast: ino_124
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18