Dragvikter, blir snart tokig!

Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Var hittar du information om att samma regler inte skulle gälla för alla? Det är ju bara BE det gäller, eftersom det har gjorts om. Länka gärna!
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Det är jag som uttrycker mig lite klantigt och hastigt nedan ser jag, men samma regler som tidigare gäller för innehavare av redan existerande b-kort, och sen kan du göra ett körprov för ökad behörighet på b-kort.

den här texten tycker jag är skriven på ett mer lättbegripligt sätt:

http://www.korkortsportalen.se/Nya-...13/Nya-korkortsregler-for-bil-B-behorigheter/

notera särskilt: (klippt ur texten)
För dig som redan har en B- eller BE-behörighet
Tänk på att om du redan har ett körkort med behörighet B eller BE, gäller de regler som fanns när du tog ditt körkort.
 
Senast ändrad:
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Då ljuger alltså Släpvagnskalkylatorn i detta fallet eller?
För enligt den så får kombinationen köras men maxlast släp+bil 1005kg (dock är släpets maxlast 750kg så släpet får inte fyllas med mer än så).
Nya regler från januari 2013.

Fabrikat: TOYOTA COROLLA
Tjänstevikt: 1300 kg
Totalvikt: 1660 kg
Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 1300 kg
Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 450 kg
Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: 2955 kg
Släpvagn:
Regnr: DML497
Fabrikat: UMESLÄP A30 150
Tjänstevikt: 650 kg
Max lastvikt: 750 kg
Totalvikt: 1400 kg
Bromsad: Ja


Jag kan inte se att du inte skulle få köra det på B-kort ??

Vad är felet här? Ni som har annan åsikt??

Jag fattar inte... :crazy:
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Det är jag som uttrycker mig lite klantigt och hastigt nedan ser jag, men samma regler som tidigare gäller för innehavare av redan existerande b-kort, och sen kan du göra ett körprov för ökad behörighet på b-kort.

den här texten tycker jag är skriven på ett mer lättbegripligt sätt:

http://www.korkortsportalen.se/Nya-...13/Nya-korkortsregler-for-bil-B-behorigheter/


Fast vi diskuterar inte detta?

Menar det... tänkte att det var mer nytt .. men det var det ju inte.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Vill tillägga att det där är min förra bil som jag bytte till en annan mer lämplig hästkörarbil MEN ville visa på att den körde jag lagligt släpet med enligt statens EGNA kontrollverktyg. Så, nu ska jag ge mig :D
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

jag svarade på Zveas fråga? eller ? haha, sjukt roligt med all förvirring, jag kanske har missuppfattat vad det frågades om ang. körkortsbehorigheten?

:laugh:
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Jag var mer nyfiken på hur du svarade angående Lovisa om vad hon hade rätt i ??
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Hehe. ok. då är jag med.

jag menade att Lovisa har rätt i att det inte bara är att hänga på "vadsomhelst" därbak sålänge du inte kommer upp i totalt 3500. osv.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Hehe. ok. då är jag med.

jag menade att Lovisa har rätt i att det inte bara är att hänga på "vadsomhelst" därbak sålänge du inte kommer upp i totalt 3500. osv.

Fast det står så tom i den länken du la in :D

Kravet på att släpfordonets totalvikt inte får överstiga dragfordonets tjänstevikt tas bort. B-behörighet kommer fortfarande att ge rätt att dra ett lätt släpfordon som väger högst 750 kg i totalvikt, men även tyngre släp än 750 kg totalvikt (till exempel 1 500 kg), förutsatt att dragfordonets och släpvagnens sammanlagda totalvikter inte överstiger 3 500 kg.

Kommer det över 3.5 ton så är det ju annan behörighet som gäller som jag tidigare skrev.

Som tex i Lala´s fall.. fattar fortfarande inte hur Lovisa kan tolka det som att hon inte får dra den kombinationen ? Vad i den är det som gör att hon inte skulle få dra den ?? Var har släpvagnskalkylatorn fel i det fallet? Det är jag extremt nyfiken på.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

:rofl:

jag vet inte - jag visste inte att den regeln tagits bort ! :rofl: :rofl:

:o :rofl:


Hahaha det visste jag inte heller förrän typ några månader sen när jag fick på moppo om det i en annan tråd :D

Detta känns som TR = alla ÖD tolkar olika och inte ens ens transportstyrelsen eller Polisen har en aning :cautious:

Jag gick från att ha full koll på alla viktregler med dom gamla bestämmelserna till att inte fatta ett jota om detta? Och jag verkar inte vara ensam om det ;)
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

OK, om jag lägger upp det så här då.

Oavsett var man tar texten talas det i samband med B och BE enbart om totalvikter. Totalvikt bil och släp får aldrig överstiga 3500 kg med B, och aldrig 4250 kg med B96.

Det är för att när vi kommer till dessa två är det aldrig bruttovikt som gäller, utan enbart totalvikter. Vad som är last och tjänstevikt är oväsentligt, det är enbart totalvikt som gäller.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

OK, om jag lägger upp det så här då.

Oavsett var man tar texten talas det i samband med B och BE enbart om totalvikter. Totalvikt bil och släp får aldrig överstiga 3500 kg med B, och aldrig 4250 kg med B96.

Det är för att när vi kommer till dessa två är det aldrig bruttovikt som gäller, utan enbart totalvikter. Vad som är last och tjänstevikt är oväsentligt, det är enbart totalvikt som gäller.

Det är nog alla ense om .. men fattar fortfarande inte buggen i Lala´s fall eller TS som du säger? Där överskrids inte 3.5 ton men du säger ändå tvärtemot släpvagnskalkylatorn dvs att dom inte får köra kombinationen på b-kort, varför?
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Halvt kl
Men då vill jag ställa en ytterligare förvirrad fråga .
Om det enda som spelar in nu är totalvikten, inte tjänste osv : jag trodde regeln om att släpet inte fick vara tyngre osv enligt tidigare direktiv berodde på hur tungt just en sån bil faktiskt är konstruerad för att dra ?
Men så är det alltså inte öht antar jag ?
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Fast där kommer väl just det där med hur mkt du får lasta i släpet in. Eller i båda. Det finns ju fortfarande begränsningar. Kolla Lala´s siffror däruppe
 
Senast ändrad:
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

OK, om jag lägger upp det så här då.

Oavsett var man tar texten talas det i samband med B och BE enbart om totalvikter. Totalvikt bil och släp får aldrig överstiga 3500 kg med B, och aldrig 4250 kg med B96.

Det är för att när vi kommer till dessa två är det aldrig bruttovikt som gäller, utan enbart totalvikter. Vad som är last och tjänstevikt är oväsentligt, det är enbart totalvikt som gäller.

Så vad du menar är att "slamkryparna" inte längre är just det "slamkrypare". Förr var det ju så att om jag hade en bil som fick dra t.ex. 1500 kg med B-behörighet men Max släpvagnsvikt är 1400 kg. Då fick jag, på B-kort, koppla ett släp med totalvikt 1500 kg men inte lasta mer än upp till 1400 kg bruttovikt.

Med dagens regler menar du att jag alltså inte får koppla ett släp med högre totalvikt än 1400 kg till nämnda bil?
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Jag menar att slamkryparen fortfarande är slamkrypare.

Men enligt kalkylatorn är det inte tillåtet att använda den regeln längre, jag får upp att släpet inte är tillåtet för bilen. Trots att den är det.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Men alltså jag blir mer och mer förvirrad . Så utifrån det som frågats om hur du menar , och det du skriver nu . Vad är det som gäller utifrån fios fråga ???
 

Liknande trådar

Utrustning Hej Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat. Trodde att jag hade koll på det...
Svar
5
· Visningar
1 821
Senast: MrsPuff
·
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 282
Senast: Liten
·
Utrustning Snälla hjälp mig att reda ut detta om dragvikter. Kan jag med B-kort och bil som får dra 1350kg dra en transport som väger 750kg och är...
Svar
10
· Visningar
1 118
Senast: Digbil
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 324
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp