Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då ljuger alltså Släpvagnskalkylatorn i detta fallet eller?
För enligt den så får kombinationen köras men maxlast släp+bil 1005kg (dock är släpets maxlast 750kg så släpet får inte fyllas med mer än så).
Nya regler från januari 2013.
Fabrikat: TOYOTA COROLLA
Tjänstevikt: 1300 kg
Totalvikt: 1660 kg
Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 1300 kg
Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 450 kg
Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: 2955 kg
Släpvagn:
Regnr: DML497
Fabrikat: UMESLÄP A30 150
Tjänstevikt: 650 kg
Max lastvikt: 750 kg
Totalvikt: 1400 kg
Bromsad: Ja
Det är jag som uttrycker mig lite klantigt och hastigt nedan ser jag, men samma regler som tidigare gäller för innehavare av redan existerande b-kort, och sen kan du göra ett körprov för ökad behörighet på b-kort.
den här texten tycker jag är skriven på ett mer lättbegripligt sätt:
http://www.korkortsportalen.se/Nya-...13/Nya-korkortsregler-for-bil-B-behorigheter/
Hehe. ok. då är jag med.
jag menade att Lovisa har rätt i att det inte bara är att hänga på "vadsomhelst" därbak sålänge du inte kommer upp i totalt 3500. osv.
Kravet på att släpfordonets totalvikt inte får överstiga dragfordonets tjänstevikt tas bort. B-behörighet kommer fortfarande att ge rätt att dra ett lätt släpfordon som väger högst 750 kg i totalvikt, men även tyngre släp än 750 kg totalvikt (till exempel 1 500 kg), förutsatt att dragfordonets och släpvagnens sammanlagda totalvikter inte överstiger 3 500 kg.
jag vet inte - jag visste inte att den regeln tagits bort !
OK, om jag lägger upp det så här då.
Oavsett var man tar texten talas det i samband med B och BE enbart om totalvikter. Totalvikt bil och släp får aldrig överstiga 3500 kg med B, och aldrig 4250 kg med B96.
Det är för att när vi kommer till dessa två är det aldrig bruttovikt som gäller, utan enbart totalvikter. Vad som är last och tjänstevikt är oväsentligt, det är enbart totalvikt som gäller.
OK, om jag lägger upp det så här då.
Oavsett var man tar texten talas det i samband med B och BE enbart om totalvikter. Totalvikt bil och släp får aldrig överstiga 3500 kg med B, och aldrig 4250 kg med B96.
Det är för att när vi kommer till dessa två är det aldrig bruttovikt som gäller, utan enbart totalvikter. Vad som är last och tjänstevikt är oväsentligt, det är enbart totalvikt som gäller.