Dragvikter, blir snart tokig!

Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Ja, alltså jag är inte förvirrad vad gäller reglerna men ATT folk blir det av dina inlägg förstår jag.
Har liksom fio svårt att tro att det är fel på kalkylatorn då jag inte hört någon annan få några konstiga svar.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Det kan inte stämma ..jag har själv en lätt lastbil och på den får jag dra 750 kg på b- kort..imte en chans att du kan få dra 1800 med en lätt lastbil. Vad är det för märke?
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Och googlar man så får den dra 1800 på BE och 1390 på b- kort ..även max 1300 har jag fått fram
 
Senast ändrad:
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Edit: ser nu att det troligen är en utelämnad info som ställer till det. Bilen får dra 1350kg
Hästsläpets totalvikt är 1360kg skriver TS. B-kortet ligger säker högre än 1350 kg.
Totalvikt, kg: 1750
Ursprunglig totalvikt, kg: 1750
Max vikt för släpkärra, kg: 1350
Max släpvagnsvikt, kg: 1350
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 650
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1750
Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 2500
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Hur ska ngn på hela jorden sätta sig in utifrån de generella direktiv som transportstyrelsen anger , i kombo med luddiga och motsägande påståenden - minst sagt -som här ?

Dina svar lär inte få ngn att fatta öht . Väldigt förvirrande.

Tjaa jag blir iallafall inte något klokare efter att ha fått femtio olika svar av av lika många personer här.
Så nu litar jag helt enkelt på polisen och släpvagnskalkylatorn.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Och med alla siffror på pränt så får du helt klart köra ekipaget. Det var som jag antog tidigare. :)
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Men då stämmer det. Du får dra släpet men måste hålla reda på lasten. Det är den omtalade slamkryparen som gör att bruttovikten spelar in även för b-kortet.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Och hade du bara lagt in den här infon direkt (jag bad om det i inlägg #21) så hade tråden inte behövt bli sju sidor lång :idea:
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

*KL*
Nån som kan hjälpa här. vad får jag egentligen dra på B-kortet. Är de 1560 eller lägre.

Skattevikt, kg: 1560
Tjänstevikt, kg: 1560
Totalvikt, kg: 1940
Ursprunglig totalvikt, kg: 1940
Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1560
Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 2310
Max sammanlagd bruttovikt, kg:
Max lastvikt, kg: 380
Kopplingsanordning : KULA
Kopplingsavstånd, mm:
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Jag menar att slamkryparen fortfarande är slamkrypare.

Men enligt kalkylatorn är det inte tillåtet att använda den regeln längre, jag får upp att släpet inte är tillåtet för bilen. Trots att den är det.

Så det du menar egentligen är att om kalkylatorn säger NEJ så kan det egentligen betyda ja pga slamkrypare. Isf är det ju helt irrelevant när det gäller TS case eftersom kalkylatorn (och polisen) sa JA.
Kanske dags att inse att du nog hade fel tidigare i tråden...;)
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Det är ju inte så enkelt som att det bara är bruttovikten (som många tro) utan totalvikten får inte överstiga vad man får dra, när man har b-kort. Det går allt alltså inte att koppa på ett släp som har totalvikt 1360 kg om man på b-kort enligt regbeviset får dra 1350 kg, för det är totalvikten som räknas när du har b-kort.

Fast jag uppfattar det inte som att många verkar tro att det bara är bruttovikten som inte får överstiga. Jag uppfattar det som att många fokuserar mer på bruttovikten än tidigare just därför att allt fler bilar blivit slamkrypare sen reglerna ändrats.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Men då stämmer det. Du får dra släpet men måste hålla reda på lasten. Det är den omtalade slamkryparen som gör att bruttovikten spelar in även för b-kortet.

Och använder man kalkylatorn så får man den informationen solklar och behöver inte snärja in sig i slamkrypartänk. Du har verkligen lyckas sätta myror i knoppen på många i den här tråden :D:D
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Och använder man kalkylatorn så får man den informationen solklar och behöver inte snärja in sig i slamkrypartänk. Du har verkligen lyckas sätta myror i knoppen på många i den här tråden :D:D

Ja precis.. men det var väl det som Lovisa trodde var fel och en bugg antar jag. ?
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Och hade du bara lagt in den här infon direkt (jag bad om det i inlägg #21) så hade tråden inte behövt bli sju sidor lång :idea:

Fast det var ju inte bara därför tråden blev 7 sidor lång.. det kom ju upp annan nyttig information av dessa 7 sidor oxå.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Det är ju precis det man inte får. Jag får ju NEJ trots att ekipaget är tillåtet. Det innebär att det finns minst en bugg i kalkylatorn.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Nej, men rätt många av inläggen i tråden har förvirrat folk i onödan. Hade TS lagt in all info från början så hade det varit en enkel fråga att svara på.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Enligt dom regler jag fått lära mig så får man aldrig dra mer än vad bilen får dra och har du bara B-kort så är det det som begränsar.

Vi kan ta ett exempel, vår bil får dra:

1470 kg vid B-kort
1800 kg vid BE-kort

Så har jag bara B-kort, så får jag ALDRIG dra ett släp vars totalvikt överstiger 1470, det blir olovlig körning på det då.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat. Trodde att jag hade koll på det...
Svar
5
· Visningar
1 821
Senast: MrsPuff
·
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 282
Senast: Liten
·
Utrustning Snälla hjälp mig att reda ut detta om dragvikter. Kan jag med B-kort och bil som får dra 1350kg dra en transport som väger 750kg och är...
Svar
10
· Visningar
1 118
Senast: Digbil
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 322
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp