Dragvikter, blir snart tokig!

Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

med den bilen får du aldrig koppla på ett släp med högre totalvikt än 1470 kg
Men skulle vikterna vara tvärtom, då skulle du få hänga på ett släp med en totalvikt på 1800 kg men du får bara lasta så släp + last väger max 1470 kg.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Vid BE behöver man endast tänka på vad BILEN får dra.

T ex med vår bil så får inte släpet totalt (med last) väga mer än 1800 kg även om vi säger att totalvikten på släpet är t ex 2000kg. Det är BILEN som begränsar. ;)
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

*kl* Har hittat en bil ja tänkt köpa. Nu det kluriga som jag blir förvirrad på. Max släpvagnsvikt på B-kort är 1670 men sen står de även max släpvagnsvikt på 1600. Vad gäller

Skattevikt, kg: 1450
Tjänstevikt, kg: 1450
Totalvikt, kg: 1830
Ursprunglig totalvikt, kg: 1830
Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1670
Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 2420
Max sammanlagd bruttovikt, kg:
Max lastvikt, kg: 380
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

att du med b-kort får koppla på ett släp med totalvikt på 1670kg men du får inte lasta mer än att totalvikten blir 1600kg och det gäller oavsett behörighet.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Ett litet trådkap här bara..
Är det någon som vet om vikterna vad bilar får dra har ändrats sen de införde det här med utökad B?
När jag kollar vikterna på min bil så har siffran för max släpvagnsvikt bromsat släp ökat från 1600kg till 2000kg! ?? (Ja jag vet att det är siffror som gäller utökad B)
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Ja men jag tänker på själva bilens siffror, inte totalvikten för släp och bil, jag trodde att den maxvikten som bilen får dra är beroende på bilens konstruktion och vad den faktiskt håller för?
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Ja de har höjt, subarun vi hade fick dra max 1300 innan de ändra, efter ändring fick den helt plötsligt dra 1600. Så rejäl ökning där. Volvon ändra de från 1450 till 1560.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

*kl* Har hittat en bil ja tänkt köpa. Nu det kluriga som jag blir förvirrad på. Max släpvagnsvikt på B-kort är 1670 men sen står de även max släpvagnsvikt på 1600. Vad gäller

Skattevikt, kg: 1450
Tjänstevikt, kg: 1450
Totalvikt, kg: 1830
Ursprunglig totalvikt, kg: 1830
Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1670
Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 2420
Max sammanlagd bruttovikt, kg:
Max lastvikt, kg: 380

Bilen for inte dra mer är 1600kg. punkt slut!!
De andra gäller körkorts behörighet. (obegriplig vad det kan vara?)

Om ditt sista inlägg "andring av max slapvikt, 1300 till 1600, bilar är klassad när dom kommer från fabriken och registers som så med traffikverket. Jag vet inte hur non kan andra om det?
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Totalvikten får med B-kort vara högre än 1600 kg men tjänstevikt+lastvikt får inte överstiga 1600 kg. Det är glasklart och jag förstår inte riktigt att så många har problem med detta.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Ja men jag tänker på själva bilens siffror, inte totalvikten för släp och bil, jag trodde att den maxvikten som bilen får dra är beroende på bilens konstruktion och vad den faktiskt håller för?

Det beror ju om bilen har den begränsningen eller inte.. Eftersom totalvikten har ökat får du ju dra mer med bilen.. eller en del bilar.

Siffrorna har stått tidigare fast då under vad bilen får dra på BE
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Det beror ju om bilen har den begränsningen eller inte.. Eftersom totalvikten har ökat får du ju dra mer med bilen.. eller en del bilar.

Siffrorna har stått tidigare fast då under vad bilen får dra på BE
Nja... det har nog aldrig funnits någon uttrycklig uppgift i regbeviset på vad man får dra med BE, det som angivits är max släpvagnsvikt (vilket ju är samma sak) samt max med B-kort.
Däremot är även jag frågande till att bilars max släpvagnsvikt, alltså den konstruktionsmässiga begränsningen (som alla bilar ju har), skulle ha höjts... :confused:
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Jo det har det visst det.. på alla mina bilar jag har haft har det stått det iallafall! Eftersom jag har BE så har jag kollat just det.

Ja max släpvagnsvikt är ju samma.. men jag har för mig att det har stått nått i stil med att fordonet får på BE max framföra ett släp på xx-antal kg.Eller har jag drömt det haha!
 
Senast ändrad:
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Det har aldrig stått under den tiden jag haft körkort, då har det alltid varit utskrivet vad bilen får dra. Inget om BE överhuvudtaget. Tog körkort 1991.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Totalvikten får med B-kort vara högre än 1600 kg men tjänstevikt+lastvikt får inte överstiga 1600 kg. Det är glasklart och jag förstår inte riktigt att så många har problem med detta.

Sorry, du blanda ihopp bilens behörighet och körkorts behörighet:
B-kort är total vikt av bilens "max läst" + slapps "max läst for inte överstiga 3500kg. (forut!!)
Just fick den nya korkort och där stå det INGENTING!! om vikt behörighet som på det gammle!!
 

Liknande trådar

Utrustning Hej Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat. Trodde att jag hade koll på det...
Svar
5
· Visningar
1 821
Senast: MrsPuff
·
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 282
Senast: Liten
·
Utrustning Snälla hjälp mig att reda ut detta om dragvikter. Kan jag med B-kort och bil som får dra 1350kg dra en transport som väger 750kg och är...
Svar
10
· Visningar
1 118
Senast: Digbil
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 324
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp