Dragvikter, blir snart tokig!

Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Ja men jag tänker på själva bilens siffror, inte totalvikten för släp och bil, jag trodde att den maxvikten som bilen får dra är beroende på bilens konstruktion och vad den faktiskt håller för?

Nej det har inte ändrats. Folk har bara väldigt svårt att hålla isär begreppen.
Ta min bil som exempel. (Detta blir mer allmänt riktat än till dig :) )

Max släpvagnsvikt, kg: 1600 Bilen får aldrig dra ett tyngre släp än 1600 kg oavsett körkortsbehörighet, oavsett släpets totalvikt enligt registreringsbeviset. Missa aldrig den här. Överskrid aldrig den. Det kan gå åt helvete. Jag vill inte ha ditt ekipage i fronten när din bil inte orkar dra ditt 2-tons-släp uppför en backe, eller när bilens bromsar inte klarar påfrestningen, eller kroken går av. Denna vikt sätts vid tillverkning/registrering och kan i princip inte ändras.

Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1450 Max totalvikt vid B-kort, ingen skillnad mot förut. Du får inte koppla ett släp med högre totalvikt än 1450 kg oavsett om det på våg väger bara 1450 kg. Men om du gör det så är det ditt körkort. Den här vikten kan ha blivit högre på vissa bilar då regeln om att släpets totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt tagits bort.

Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 2200 Med utökad B så får man koppla ett släp vars totalvikt enligt registreringsbeviset är max 2200 kg. Men oavsett släpets totalvikt får det aldrig någonsin väga, på våg/bruttovikt mer än 1600 kg. Detta är en pappersprodukt. Du har större frihet att koppla ett släp med högre totalvikt men det får ändå aldrig väga mer än 1600 kg. Bilen blir inte starkare för att du har ett "större" körkort.

Sådana här trådar stärker bara min övertygelse att det ska vara BE för att få dra ett släp över 750 kg totalvikt. B96 verkar bara göra saker värre. Jag är övertygad om att vi kommer se två-tonssläp bakom småbilar framöver eftersom "De får ju dra så mycket mer nu!!"

Detta visar att det kanske var korkat att ta bort regeln om att släpets totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt.

Här är ett exempel:
En småbil. Nissan Sunny (jag hade en sån förr, därav val av exempel :))
Max släpvagnsvikt, kg: 1000
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1960
Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 2710

När jag hade en sådan här bil fick jag dra 1000 kg på B-kort. Nu läser vissa bara B-behörighetsvikten och tro mig. Det är en urusel idé att koppla 2 ton på den här bilen. :S
 
Senast ändrad:
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Troligen bästa inlägget i ämnet. Ever.

Håller med förutom att jag som fattar det där tycker det är briljant med B96 och är oerhört tacksam att slippa betala och lägga ner en herrans massa tid och stress över BE. De andra ni riktar er till kan hålla er borta från släpkörning ;)
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Håller med förutom att jag som fattar det där tycker det är briljant med B96 och är oerhört tacksam att slippa betala och lägga ner en herrans massa tid och stress över BE. De andra ni riktar er till kan hålla er borta från släpkörning ;)

Eftersom jag förmodligen ALDRIG kommer behöva köra ett ekipage som kräver BE ska tilläggas.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Stress och tid med BE? Tre dagars läsning i bok, 30 min skrivning. Marginellt mer än för B96.

Va fint att du vet exakt hur andra människor upplever det att ta BE-kort. OCH det är jäkligt mycket dyrare dessutom. Otroligt dryg och störig inställning måste jag säga.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Om det inte finns inlärningsproblem i grunden är det faktiskt inte så himla mycket läsande som vissa vill göra gällande. Det är väldigt basic, och det finns dessutom övningar att göra på nätet för att kontrollera hur långt ifrån man är kunskapsmässigt.

Alla gör som de vill, men att det skulle vara så himla mycket merjobb med BE tycker jag är starkt överdrivet.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Alltså visst är det kanske lite dyrare men det kan inte skilja så himla mycket. Mitt BE-kort kostade typ 3 000 kronor inklusive allt. Det är inte särskilt farligt för att faktiskt få köra vilket släp som helst och slippa strula med totalvikterna.
Dessutom anser jag att teorin som ingår i provet bör man ha koll på även med B96-kort.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Sådana här trådar stärker bara min övertygelse att det ska vara BE för att få dra ett släp över 750 kg totalvikt. B96 verkar bara göra saker värre. Jag är övertygad om att vi kommer se två-tonssläp bakom småbilar framöver eftersom "De får ju dra så mycket mer nu!!"

Bra inlägg och särskilt det jag citerade håller jag med om.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Nej, det är du som har fel. Du måste nog lära dig förstå hur det funkar med de s.k. slamkryparna.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Om det inte finns inlärningsproblem i grunden är det faktiskt inte så himla mycket läsande som vissa vill göra gällande. Det är väldigt basic, och det finns dessutom övningar att göra på nätet för att kontrollera hur långt ifrån man är kunskapsmässigt.

Alla gör som de vill, men att det skulle vara så himla mycket merjobb med BE tycker jag är starkt överdrivet.

Som sagt, dryg och störig inställning och det där med inlärningsproblem tänker jag inte ens kommentera. JAG anser min tid vara dyrbar och lägger också hellre de extra pengarna det kostar på roligare saker än på en behörighet jag INTE behöver. Dessutom verkar mitt pluggande inför B96 gjort mig mer uppdaterad än vad du är om man ska läsa till förvirringen som du skapade i tidigare inläggen så jag anser fortfarande att om man inte behöver så varför ska man anstränga sig i onödan?
Men det betyder inte att jag tycker BE-förespråkare är skitnödiga tid- och pengarslösare utan jag tycker, kul för er att ni tagit det men it's not my cup of tea.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Och igen: var och en gör som de vill. Men jag tycker det är fel att låta andra få intrycket att det är så stor möda och besvär att ta BE, för det är det inte under normala omständigheter.

Hur du kan bli så upprörd över att jag har en annan åsikt känns bara underligt.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Och igen: var och en gör som de vill. Men jag tycker det är fel att låta andra få intrycket att det är så stor möda och besvär att ta BE, för det är det inte under normala omständigheter.

Hur du kan bli så upprörd över att jag har en annan åsikt känns bara underligt.

Och jag tycker det är fel att få folk att tro att de absolut borde göra något de inte egentligen behöver så agree to disagree then shall we :)

Och upprörd njae, har druckit ett glas rött så jag är så lugn så.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Exemplet du kommenterade är just en s.k. slamkrypare. (När Max släpsvagnsvikt är lägre än Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet.)
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Oh, nåt nytt.
Läs nu att sen 1 Jan 2013 är total vikt (max + max) 4250kg.
Under lättar att köra en boogi slapp.

Slamkrypar :rofl:
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Det är en förändring som du kan utnyttja om du har B96-behörighet.

Slamkryparen är när bilens begränsning är lägre än körkortets. D v s du med b-kort får dra 1600 kg, men bilen inte får dra mer än 1000 kg. Det är hyfsat många som inte vet hur man får koppla och vad man får dra när det ser ut så på pappret.

Förändringen att totalvikten inte får överstiga tjänstevikten kan däremot påverka även den som har b-kort. Enklast är att kontrollera registreringsbeviset via t ex www.transportstyrelsen.se
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat. Trodde att jag hade koll på det...
Svar
5
· Visningar
1 821
Senast: MrsPuff
·
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 282
Senast: Liten
·
Utrustning Snälla hjälp mig att reda ut detta om dragvikter. Kan jag med B-kort och bil som får dra 1350kg dra en transport som väger 750kg och är...
Svar
10
· Visningar
1 118
Senast: Digbil
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 322
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp