Dragvikter, blir snart tokig!

Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Du behöver inte vara snorkig. Jag undrar givetvis över det släp som du nämnt i ett inlägg ger fel svar i kalkylatorn, inte undrar jag över något av dina andra 17 släp som igen känner till.

De två andra som du nu tagit upp som exempel ser jag inget fel i.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

I ditt exempel blir det precis som förut och kör du den i kalkylatorn kommer du få upp att maxlasten just blir lägre än på pappret tillåtna. Både ts har fått det och jag fick det i mitt ex som jag nämnde i ett tidigare inlägg och jag vet fler.
Känns som att det görs krångligare än det är. :-)
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Är det här folk är förvirrade?! Jaha, men då förstår jag. Att det kommer upp att man får lasta till max xxx innebär ju att totalvikterna stämmer, men det går inte att lasta fullt ändå. För då blir det för hög tågvikt.

Förstod inte att det var vad som gjorde folk förvirrade, det är ju TUFFARE nu än tidigare. Det är alltså inte en "förbättring". Det innebär att man måste räkna på lasten i bilen och släpet, för hela kapaciteten inte kan utnyttjas trots att totalvikterna fungerar.

Ska erkänna att jag inte gått in och gjort denna test på kalkylatorn, d v s om texten med lastbegräsning försvinner med BE, men det bör den ju helt klart göra.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Jag är inte heller ett dugg förvirrad. Jag tycker det är ganska tydligt att det många menat är att under sammanlagd totalvikt (bil+släp) så måste man hålla reda på bruttovikten och därmed även tjänstevikter på bil och släp. Eftersom högsta släpvagnsvikt vid B-behörighet på allt fler bilar blivit högre än Max släpvagnsvikt eftersom regeln om att släpets totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt är borttagen.

Sen skriver du att det är totalvikten och enbart totalvikten som räknas. Då blir det förvirrande.

huruvida man ser de nya reglerna som lättnad eller skärpning beror väl på. Många får ju dra mer med sina bilar på B-behörighet, vilket kan kännas som en lättnad. Andra måste ta hänsyn till bruttovikter i större utsträckning, vilket kan kännas som en skärpning.

Själv har jag BE så jag är inte ett dugg förvirrad.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

I ditt exempel blir det precis som förut och kör du den i kalkylatorn kommer du få upp att maxlasten just blir lägre än på pappret tillåtna. Både ts har fått det och jag fick det i mitt ex som jag nämnde i ett tidigare inlägg och jag vet fler.
Känns som att det görs krångligare än det är. :-)

Ja jag är benägen att hålla med dig eftersom denna tråden verkar öka förvirringen snarare än minska den . Transport styrelsen har ju efter bästa förmåga försökt tydliggöra men det är ändå svårt för många helt klart inkl mig själv utifrån skrivna texter .

Helt klart så förstår ju inte folk eftersom dagligen dax många kör omkring olagligt . Tror inte det handlar om medveten handling till majoritet utan att folk har svårt att tolka regelverken . ?
Lovisa : kan du förtydliga det du menar utifrån frågeställning senaste inläggen från flera inkl mig ?
 
Senast ändrad:
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Själv har jag också BE och känner mig inte ett dugg förvirrad, men väldigt kasst att inte kalkylatorn kan visa rätt. För i just detta fallet med vår bil och det släpet, så får b-kortet dra men inte lasta fullt. Vilket ju ger stora frågetecken om det finns fler fel i kalkylatorn. För givetvis gäller inte hänvisning till den om du blir stoppad av polisen. Då är man alltid skyldig att själv hålla reda på vad man får och inte får göra.

Det är ju inte så enkelt som att det bara är bruttovikten (som många tro) utan totalvikten får inte överstiga vad man får dra, när man har b-kort. Det går allt alltså inte att koppa på ett släp som har totalvikt 1360 kg om man på b-kort enligt regbeviset får dra 1350 kg, för det är totalvikten som räknas när du har b-kort.

I ts fall kan vi väl kanske fundera på om det är så att det är en slamkrypare, men ts vill ju inte skriva in hur det ser ut på regbeviset (B-, B96-behörighet, Be vet vi redan är 1350 kg)
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Fast förvirringen berör väl främst B-körkort och inte BE . Så ni som känner er trygga att ni har BE och svarar får gärna svara på just B frågorna i röran som tydligen existerar ?
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Men jag är helt helt helt fullkomligen säker på att för b-kort gäller enbart totalvikter. Sålänge det inte är slamkryparen, då man får köra på bruttovikten till den gräns bilen får dra (det är alltså de fall där b-kortsraden anger en högre vikt än vad bilen max får dra).

SEDAN tillkommer nu kruxet att man med ändringen kan komma i den sits att kombinationen är tillåten med B, men det finns en lastviktsbegränsning på EKIPAGET för att inte komma över max lastvikt för bil och släp. Man kan alltså inte maxlasta enligt regbevisen, utan får hålla koll själv.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Varför undviker du min fråga? Varför har du rätt och inte transportstyrelsen?
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Därför att det är totalvikt som gäller för B-kort. Jag misstänker att det i TS fall föreligger någon annan förutsättning som vi inte känner här, möjligen att 1350 är bilens begränsning och att b-kortets ligger högre. Det är därför jag frågat TS efter alla raderna.

Jag vet med 110 % säkerhet att kalkylatorn har fel i fallet med vår bil, som på b-kort får dra strax under 2 ton, på B96 får dra strax över 2 ton och bilens begränsning är 1000 kg. Där får jag förbjuden kombination på släp med totalvikt 1195 kg, tjänstevikt 580 kg.

Edit: ser nu att det troligen är en utelämnad info som ställer till det. Bilen får dra 1350kg
Hästsläpets totalvikt är 1360kg skriver TS. B-kortet ligger säker högre än 1350 kg.
 
Senast ändrad:
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Vad för tjänstevikt det var på släpet med totalvikt på 1800kg som du nämnde i ett ex tidigare i tråden.

Det släpet du nämnde just nu skrev du ju att du hade fått att du fick koppla men med avdrag på 195kg på lasten? Det är ju helt korrekt.

Jag känner att det blir oerhört förvirrat av dina inlägg då det ändras hela tiden. Du skrev ju tom att du inte ens testat kalkylatorn vid något tillfälle. Har du testat alldeles nu då?

Och nu helt plötsligt tror du att det är som jag hävdat hela tiden ang ts bil men som du tjafsat emot mig ända tills nu och sagt att jag har fel.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Korrekt svar för ovanstående, är att jag med B-kort får koppla släpet, men dra bort 195 kg från lastvikten på släpet.

Det släpet du nämnde just nu skrev du ju att du hade fått att du fick koppla men med avdrag på 195kg på lasten? Det är ju helt korrekt.

Ja, om du inte läser vad jag skriver så förstår jag att du blir förvirrad. Jag skrev ju precis det att OM DET HADE VARIT KORREKT hade det stått som jag citerat mig själv ovanstående. Men nu stod det inte så.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Därför att det är totalvikt som gäller för B-kort. Jag misstänker att det i TS fall föreligger någon annan förutsättning som vi inte känner här, möjligen att 1350 är bilens begränsning och att b-kortets ligger högre. Det är därför jag frågat TS efter alla raderna.

Jag vet med 110 % säkerhet att kalkylatorn har fel i fallet med vår bil, som på b-kort får dra strax under 2 ton, på B96 får dra strax över 2 ton och bilens begränsning är 1000 kg. Där får jag förbjuden kombination på släp med totalvikt 1195 kg, tjänstevikt 580 kg.

Edit: ser nu att det troligen är en utelämnad info som ställer till det. Bilen får dra 1350kg
Hästsläpets totalvikt är 1360kg skriver TS. B-kortet ligger säker högre än 1350 kg.

Hmm men vad har du för bil som skulle få dra 1800 på b- kort? Har jag aldrig hört talas om?
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Ska erkänna att jag inte gått in och gjort denna test på kalkylatorn, d v s om texten med lastbegräsning försvinner med BE, men det bör den ju helt klart göra.

Jag känner att det blir oerhört förvirrat av dina inlägg då det ändras hela tiden. Du skrev ju tom att du inte ens testat kalkylatorn vid något tillfälle. Har du testat alldeles nu då?

Om du syftar på detta inlägget så föreslår jag att du läser igen.

Jag förklarar att jag inte gjort just den testen med befintliga ekipage, för att se om TEXTEN MED LASTBEGRÄNSNING FÖRSVINNER.

Jag har testat med b-behörigheter på olika ekipage och kunde konstatera att det inte stämmer på alla. Däremot har jag inte gått in och gjort motsvarande med BE för att se om det i fallen med lastbegränsningar i texten går bort text med lastbegräsningar.

Jag förstår att du blir förvirrad.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Hmm men vad har du för bil som skulle få dra 1800 på b- kort? Har jag aldrig hört talas om?

Nej, det är ju detta som är problemet med pappersprodukten. Det blir väldigt många väldigt konstiga siffror.

Och alltså ännu viktigare att man verkligen sätter sig in i vad som gäller så man inte blir av med körkortet i onödan för att man helt enkelt inte förstår vad som gäller.

Just detta är en lätt lastbil. Och att det skulle gå att dra mer än 1000 kg med den är helt otänkbart. 2250 kg på B96 är rent ut sagt skrattretande. Fördelen hade ju varit om det inte var så låg vikt på bilens begränsning, du hade ju kunnat koppla ett väldigt stort släp och stoppat in väldigt lite i det. Men så lågt som 1000 kg är ju inte mycket att roa sig med.
 
Senast ändrad:
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Ja jag känner oxå att Lovisas inlägg förvirrar allt ..jag har väldigt svårt att tro att alla myndigheter har fel och lovisa har rätt.. jag har väldigt svårt att tolka lovisas inlägg utifrån vad transportstyrelsen skriver.. det ligger mkt närmare tillhanda att lovisa har missuppfattat dom nya reglerna än att släpvagnskalkylatorn skulle ha fel. Men jag låser inte fast mig vid att det skulle vara så..men det känns ju som att det finns fler proffs på vikter och isåfall skulle dom upptäckt buggen tidigare.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Hur ska ngn på hela jorden sätta sig in utifrån de generella direktiv som transportstyrelsen anger , i kombo med luddiga och motsägande påståenden - minst sagt -som här ?

Dina svar lär inte få ngn att fatta öht . Väldigt förvirrande.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat. Trodde att jag hade koll på det...
Svar
5
· Visningar
1 821
Senast: MrsPuff
·
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 282
Senast: Liten
·
Utrustning Snälla hjälp mig att reda ut detta om dragvikter. Kan jag med B-kort och bil som får dra 1350kg dra en transport som väger 750kg och är...
Svar
10
· Visningar
1 118
Senast: Digbil
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 324
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp