Dragvikter, blir snart tokig!

Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Du får ALDRIG dra ett släp där totalvikten överstiger vad regbeviset säger, så länge du har B eller utökat B (B96). Därom råder inget tvivel.

Eftersom släpet har totalvikt 1360 kg, och bilen på B-kort (och totalt) får dra 1350 kg, kan man inte med B eller B96 hänga på släpet. Oavsett om det är lastat eller inte.

OM det däremot på regbeviset står t ex

Max släpvagnsvikt: 1350 kg
B-behörighet: 1380 kg
Utökat B: 2200 kg

DÅ hade det varit bruttovikt som gällt även för B-kort. Så länge totalvikten var under 1380 kg.

Det är ingen ändring för B-kort, det är vad som står på regbeviset och det är TOTALVIKT som gäller ALLTID för B och utökat B. Undantag slamkryparen ovan.

Då ljuger alltså Släpvagnskalkylatorn i detta fallet eller?
För enligt den så får kombinationen köras men maxlast släp+bil 1005kg (dock är släpets maxlast 750kg så släpet får inte fyllas med mer än så).
Nya regler från januari 2013.

Fabrikat: TOYOTA COROLLA
Tjänstevikt: 1300 kg
Totalvikt: 1660 kg
Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 1300 kg
Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 450 kg
Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: 2955 kg
Släpvagn:
Regnr: DML497
Fabrikat: UMESLÄP A30 150
Tjänstevikt: 650 kg
Max lastvikt: 750 kg
Totalvikt: 1400 kg
Bromsad: Ja
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Och här är texten från kalkylatorn:

Utökad info
Bilens och släpvagnens sammanlagda vikt med last (tågvikt) får inte överstiga 2955 kg. Bilen och släpvagnen kan lastas med högst 1005 kg sammanlagt. Tänk på att inte överskrida bilens respektive släpets totalvikter samt bilens begränsningar för släpvagnsvikt.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Och här är texten från kalkylatorn:

Utökad info
Bilens och släpvagnens sammanlagda vikt med last (tågvikt) får inte överstiga 2955 kg. Bilen och släpvagnen kan lastas med högst 1005 kg sammanlagt. Tänk på att inte överskrida bilens respektive släpets totalvikter samt bilens begränsningar för släpvagnsvikt.

Var lite mer med som inte ville komma med först.

Du kan dra släpvagnen med bilen, men på grund av bilens högsta tillåtna bruttovikt för bil och släpvagn tillsammans (tågvikt) får du lasta bilen och släpvagnen med högst 1005 kg sammanlagt. Tänk på att inte överskrida bilens respektive släpets totalvikter samt bilens begränsningar för släpvagnsvikt.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Detta är enligt Transportstyrelsens hemsida:
---
Högsta totalvikt på släpet för B-körkort
För den som har B-körkort får släpvagnens totalvikt inte överstiga den vikt som anges.
---
http://www.transportstyrelsen.se/sv...tung-slapvagn-eller-husvagn-far-din-bil-dra-/

Detta är ALLTID huvudregeln. Därefter finns regler som säger hur mycket du får lasta i bilen och släp, vilket egentligen är en skärpning inte en lättnad.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

*kl*
Pratade precis med polisen som sa att dom utgår ifrån transportstyrelsens regler.
Med andra ord får jag köra detta ekipage eftersom släpvagnskalkylatorn/transportstyrelsen tillåter det.
:)

Härligt och det är klart Transportstyrelsen och Polisen måste ha samma direktiv, hur skulle det samhället funka annars :meh:
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Detta är enligt Transportstyrelsens hemsida:
---
Högsta totalvikt på släpet för B-körkort
För den som har B-körkort får släpvagnens totalvikt inte överstiga den vikt som anges.
---
http://www.transportstyrelsen.se/sv...tung-slapvagn-eller-husvagn-far-din-bil-dra-/

Detta är ALLTID huvudregeln. Därefter finns regler som säger hur mycket du får lasta i bilen och släp, vilket egentligen är en skärpning inte en lättnad.


Vilken vikt är det som ska anges då? Det framgår ju inte i det du skriver här.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Det hänvisar till registreringsbeviset. Den vikt som står på raden för vad b-behörighet för dra avser TOTALVIKTEN. Inte bruttovikten.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Vi har 17 st, vilket välj själv vikt.

Jag provar med ett som har totalvikt 1000 kg, det får jag dra. Sedan provar jag med ett som har totalvikt 1195 kg, det får jag inte dra, enligt kalkylatorn. Trots att på b-behörighet får framföra närmare 2 ton.

Korrekt svar för ovanstående, är att jag med B-kort får koppla släpet, men dra bort 195 kg från lastvikten på släpet.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Du får ALDRIG dra ett släp där totalvikten överstiger vad regbeviset säger, så länge du har B eller utökat B (B96). Därom råder inget tvivel.

Eftersom släpet har totalvikt 1360 kg, och bilen på B-kort (och totalt) får dra 1350 kg, kan man inte med B eller B96 hänga på släpet. Oavsett om det är lastat eller inte.

OM det däremot på regbeviset står t ex

Max släpvagnsvikt: 1350 kg
B-behörighet: 1380 kg
Utökat B: 2200 kg

DÅ hade det varit bruttovikt som gällt även för B-kort. Så länge totalvikten var under 1380 kg.

Det är ingen ändring för B-kort, det är vad som står på regbeviset och det är TOTALVIKT som gäller ALLTID för B och utökat B. Undantag slamkryparen ovan.

Du har fel tror jag.. det är det som är ändrat nu även för B-kort att så länge som den sammanlagda totalvikten understiger 3500 så får du hänga på vadsomhelst men bara lasta upp till den totala bruttovikten för bil och släp
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Vad är vikterna för b och utökat b?
Det står på regbeviset, står inte om du bara kollar mina fordon appen.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Nej, det är alltid, alltid, alltid totalvikt för b-kort. Alltid. Även för B96, men det är ju en annan femma.

Den lastvikt som anges är det totala för hela ekipaget, det är alltså en skärpning sedan förändringen. Man måste hålla reda på både släpets och bilens aktuella last.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Precis. Jag ger upp nu, har gjort en massa research då jag nyss tagit B96 och känner att jag är uppdaterad på detta. Jag litar på statens egna framtagna verktyg för att få folk att köra lagligt och "säkert".
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Fast Lovisa har rätt. De nya b-korts reglerna gäller bara om du precis tar nytt b-körkort, inte när du redan sitter inne med ditt "gamla vanliga" b-kort.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Fast Lovisa har rätt. De nya b-korts reglerna gäller bara om du precis tar nytt b-körkort, inte när du redan sitter inne med ditt "gamla vanliga" b-kort.

Jasså det är olika regler för nytt körkort och gammalt körkort gällande B ?? Haha jag ger upp :D

Tur man inte behöver bry sig :p

Varför detta nya krångel.. kunde det bara inte vara som det var förut haha
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Ja då borde det ju framgå i kalkylatorn kan man ju tycka??
Fast polisen verkade inte ha koll på det heller isf. Not really buying it.
Säger som dig, tur att man slipper tänka på det själv :D
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Ja det är verkligen skitkrångligt och jag förstår verkligen att alla är totalförvirrade......
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Ja då borde det ju framgå i kalkylatorn kan man ju tycka??
Fast polisen verkade inte ha koll på det heller isf. Not really buying it.
Säger som dig, tur att man slipper tänka på det själv :D

Jag tror att polisen använder sig av släpvagnskalkylatorn och det verkar konstigt att transportstyrelsen går ut med helt felaktig information i släpvagnskalkylatorn:confused: Å andra sidan har jag svårt att tro att någon kan få böter om dom följt släpvagnskalkylatorn.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Nej, det är alltid, alltid, alltid totalvikt för b-kort. Alltid. Även för B96, men det är ju en annan femma.

Den lastvikt som anges är det totala för hela ekipaget, det är alltså en skärpning sedan förändringen. Man måste hålla reda på både släpets och bilens aktuella last.

Kan du inte slänga iväg ett mail till transportstyrelsen och tala om att dom har en bugg i systemet?

Hade varit kul att läsa det svaret ... :sneaky:
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Jag håller med dig. Det låter extremt märkligt att de som själva tagit fram lagstiftningen inte skulle ha bättre koll på den än några användare på Buke. Kör efter vad TS verktyg säger, så kan du alltid referera till det sen om det skulle bli problem.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat. Trodde att jag hade koll på det...
Svar
5
· Visningar
1 821
Senast: MrsPuff
·
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 282
Senast: Liten
·
Utrustning Snälla hjälp mig att reda ut detta om dragvikter. Kan jag med B-kort och bil som får dra 1350kg dra en transport som väger 750kg och är...
Svar
10
· Visningar
1 119
Senast: Digbil
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 324
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp