Dragvikter, blir snart tokig!

Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Jag mailade Transportstyrelsen innan idag ang en liknande frågeställning och fick svar nästan omgående :)
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Ingenting faktiskt, missade visst bara att skriva *kl*. Var bara ett försök att hjälpa trådstartaren :)
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

*kl*

Min bil får inte dra mer än 1350kg, även om jag så skulle ha BE-kort.
Skulle behöva ha ett ordentligt svar på detta snarast möjligt eftersom jag vill köra denna kombination redan på fredag fm.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Vad jag har läst mig när jag letade släp, så får du visst dra det släpet och sedan lasta det upp till (1350 kilo-släpets tjänstevikt) kilo. Är du riktigt osäker så kolla upp med transportstyrelsen och polisen (då de är de som ev. kommer kolla dig), då får du ju ett definitivt svar.
 
Senast ändrad:
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Som flera nämnt så behövs siffran som står vid "Max släpvagnsvikt vid B-behörighet" men troligen är den högre än släpets totalvikt och då är kombinationen tillåten så länge du inte lastar så bruttovikten överstiger 1350kg.

Jag testade för skoj skull i släpvagnskalkylatorn att kombinera en bil med Max vid B på 1800 men Max släpvagnsvikt på 1200 med mitt släp som har totalvikt på 1360. Kombinationen är tillåten men med begränsning på lastvikten till 520. Tjänstevikten är 680 dvs bruttovikten blir då 1200.

Så någon "bugg" i systemet tror jag inte alls på utan fler behöver bara lära sig hur det nya systemet faktiskt fungerar. :)
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Jag har precis kollat med våra fordon, det är definitivt ett problem i systemet. Se ovan.

TS säger att bilen får dra 1350 kg oavsett vilken rad hon läser, det får vi väl ändå tro är sant om hon skriver det?
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Absolut, men om hon får dra 1350 kilo, och släpet väger 680 (som exempel) så ska hon ju få lasta det med upp till 670 kilo och då köra lagligt. Skulle hon däremot lasta över 670 kilo, till exempel om hon skulle lasta till släpets totalvikt (vi kan ta 1450 som exempel bara för att göra det enkelt) så blir ekipaget olagligt.

Allt enligt de nya reglerna som kom i Januari i år.

Källa:

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsregler/Slap/Om-slapvagnskalkylatorn/

http://www.teknikensvarld.se/2013/02/08/38721/hur-tungt-slap-far-jag-dra/

http://www.transportstyrelsen.se/Gl...sbestammelser_personbil_lattlastbil_72dpi.pdf
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Fast hon har inte skrivit det. Bara att max släpvagnsvikt är 1350kg.

I det ex du gav, vad är tjänstevikten på släpet?
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Kollade lite uppgifter på ett gäng c30 och alla hade Max släpvagn vid b-behörighet på 1750kg och en max släpvagnsvikt på 13-1350kg så om det inte är något extraordinärt med ts bil så lär den ju ha liknande siffror och då stämmer det att ts får köra kombinationen men inte maxa lastvikten.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Ja så här har jag fattat det..

På B- kort . Så länge totalvikten på bil och släp understiger 3.5 ton spelar det ingen roll vad man hänger på för släp viktmässigt och om släpets totalvikt överstiger bilens tjänstevikt , men bara man inte lastar mer än upp till 3.5

Däremot får man inte hänga på ett släp om totalvikten på bil och släp överstiger 3.5 ton för då krävs utökat eller BE eftersom över 3.5 ton krävs en annan behörighet på körkortet.

Eller?

Tur man har BE ..
 
Senast ändrad:
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Man får aldrig dra en vagn med högre totalvikt än vad som står på regbeviset under b kort.
Har man e kort så kan man dra tyngre vagn men lasta vad bilen får dra. Men inte på b kort. Även efter att dom gjort om reglerna så är det totalvikterna som gäller på b kort. Kollas upp i regbeviset på transportstyrelsen.se
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Ja då har vi samma uppfattning :)

Jag kan i alla fall inte tolka det på något annat sätt om man utgår ifrån de källor jag hittade (vilka åtminstone jag ser som tillförlitliga) samt vad TS fick fram på transportverkets släpvagnskalkylator :)

Jag har bara B så jag kollade upp det när jag skulle köpa släp och de hästtransportförsäljare jag pratade med då sa samma sak :)
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Du får ALDRIG dra ett släp där totalvikten överstiger vad regbeviset säger, så länge du har B eller utökat B (B96). Därom råder inget tvivel.

Eftersom släpet har totalvikt 1360 kg, och bilen på B-kort (och totalt) får dra 1350 kg, kan man inte med B eller B96 hänga på släpet. Oavsett om det är lastat eller inte.

OM det däremot på regbeviset står t ex

Max släpvagnsvikt: 1350 kg
B-behörighet: 1380 kg
Utökat B: 2200 kg

DÅ hade det varit bruttovikt som gällt även för B-kort. Så länge totalvikten var under 1380 kg.

Det är ingen ändring för B-kort, det är vad som står på regbeviset och det är TOTALVIKT som gäller ALLTID för B och utökat B. Undantag slamkryparen ovan.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Jag har aldrig sagt ngt annat. :)

Ts har däremot aldrig uppgivet Max släpvagnsvikt vid B-behörighet och jag av nyfikenhet själv kollade vad volvo c30 brukar ligga på och som sagt, är det inget extraordinärt med ts bil lär det stå runt 1750 på b-behörighet och max släpvagnsvikt på 1350 och då blir det ju exakt som i ditt exempel. Hon får koppla men inte lasta max.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

*kl*
Pratade precis med polisen som sa att dom utgår ifrån transportstyrelsens regler.
Med andra ord får jag köra detta ekipage eftersom släpvagnskalkylatorn/transportstyrelsen tillåter det.
:)
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Men kan du inte snälla kopiera in vad regbeviset säger? Det här har ju redan blivit väldigt intressant eftersom jag hittat ett fel vad gäller våra egna fordon.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat. Trodde att jag hade koll på det...
Svar
5
· Visningar
1 821
Senast: MrsPuff
·
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 282
Senast: Liten
·
Utrustning Snälla hjälp mig att reda ut detta om dragvikter. Kan jag med B-kort och bil som får dra 1350kg dra en transport som väger 750kg och är...
Svar
10
· Visningar
1 118
Senast: Digbil
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 324
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp