Sv: Dragvikter, blir snart tokig!
Kan du inte bara kopiera in uppgifterna på både bil och släp så är vi flera som kan hjälpa dig?
Kan du inte bara kopiera in uppgifterna på både bil och släp så är vi flera som kan hjälpa dig?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast..skulle det vara så att ts bil har max släpvagnsvikt på 1350 och att vikten för max vid framförande av släpet vid B-kort är 1360, DÅ får man dra det med den bilen så länge som det inte lastas mer än upp till 1350.
Så förklarade trasnsportstyrelsen & polisen för mig då jag undrade gällande men ena bil som har max 1400, men max 1450 vid B-kort.
En slamkrypare kallas det visst
Vänta nu.
Står det att bilen max får dra 1350 kg och på B-behörighet max dra 1350 kg? I så fall får du aldrig koppla något med högre totalvikt än 1350 kg om du har B-kort.
Bilen får dra max 1350kg, oavsett körkortsbehörighet
Nej max 1360 stog det väl? (med B-behörighet).
Då har du fått fel information. Stå det i regesteringspapper "Max slappvängs vikt 1350kg. mer for du inte dra oavsätt om transporten är lästed eller ej.
B kort gäller det "total vikt" av båda bilen och slapp "Max 3500kg." om det nu har inte andret till 4000kg.
Kanske en fråga om formulering. Max släpvagnsvikt är ju en ren bruttoviktgräns som inte tar hänsyn till om släpet är lastat eller ej.Nej, så är det inte. Nu får du kontrollera din källa för den har fel. När det gäller B-kortsvikten, då är det däremot som du anger, men max släpvagnsvikt är ngt annat.
-Catherine- & Pewa - Så släpvagnskalkylatorn har alltså rätt?
Rubytoo - Jag har en Volvo C30
*kl*
Det smidigaste hade väl varit att ringa till transportstyrelsen och dubbelkolla med dom. Synd bara att dom alltid har flera timmar lång telefonkö...