Dragvikter, blir snart tokig!

Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Kan du inte bara kopiera in uppgifterna på både bil och släp så är vi flera som kan hjälpa dig? :)
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Då litar jag på er (den)!
Blir jag stoppad så skyller jag på "väldigt hjälpsamma bukefalister" ;)
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Haha! Ja, gör det, då släpper de iväg dig direkt. Alla poliser vet väl att det är Bukefalos som är allvetande :)
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Vänta nu.

Står det att bilen max får dra 1350 kg och på B-behörighet max dra 1350 kg? I så fall får du aldrig koppla något med högre totalvikt än 1350 kg om du har B-kort.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Fast..skulle det vara så att ts bil har max släpvagnsvikt på 1350 och att vikten för max vid framförande av släpet vid B-kort är 1360, DÅ får man dra det med den bilen så länge som det inte lastas mer än upp till 1350.

Så förklarade trasnsportstyrelsen & polisen för mig då jag undrade gällande men ena bil som har max 1400, men max 1450 vid B-kort.
En slamkrypare kallas det visst :)

Då har du fått fel information. Stå det i regesteringspapper "Max slappvängs vikt 1350kg. mer for du inte dra oavsätt om transporten är lästed eller ej.
B kort gäller det "total vikt" av båda bilen och slapp "Max 3500kg." om det nu har inte andret till 4000kg.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Vänta nu.

Står det att bilen max får dra 1350 kg och på B-behörighet max dra 1350 kg? I så fall får du aldrig koppla något med högre totalvikt än 1350 kg om du har B-kort.

Nej max 1360 stog det väl? (med B-behörighet)

kl

Min bil är likadan. Högsta totalvikt på släpet vid för B-körkort = 1330 kg. Högsta vikt bromsat släp = 1200 kg. Alltså får jag koppla på mitt 1330 kg släp men bara lasta så det blir 1200 kg totalt släp+innehåll.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Jag läste mellan raderna, men visst, ts skrev ju inte ut exakt att det faktiskt var så. Men eftersom släpvagnskalkylatorn kommit fram till att ts fick framföra denna kombination MEN enbart lasta det med begränsad vikt, ja då tog jag faktiskt för givet att det var laglig B-kortsvikt med den angivna totalvikten på släpet. I annat fall skulle ts fått totalförbud på framförandet av den angivna kombinationen av ekipage.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Då har du fått fel information. Stå det i regesteringspapper "Max slappvängs vikt 1350kg. mer for du inte dra oavsätt om transporten är lästed eller ej.
B kort gäller det "total vikt" av båda bilen och slapp "Max 3500kg." om det nu har inte andret till 4000kg.

Nej, så är det inte. Nu får du kontrollera din källa för den har fel. När det gäller B-kortsvikten, då är det däremot som du anger, men max släpvagnsvikt är ngt annat.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Nej, så är det inte. Nu får du kontrollera din källa för den har fel. När det gäller B-kortsvikten, då är det däremot som du anger, men max släpvagnsvikt är ngt annat.
Kanske en fråga om formulering. Max släpvagnsvikt är ju en ren bruttoviktgräns som inte tar hänsyn till om släpet är lastat eller ej.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Det är ju helt sant :-)
Svårare att bevisa i en kontroll dessutom eftersom det krävs en våg för att få veta exakt hur släpet faktiskt är lastat.

Hur vanligt är det att polisen har tillgång till våg vid kontroller? Finns det portabla sådana?
Jag har faktiskt aldrig råkat ut för att ha blivit stoppad och fått mitt ekipage kontroll vägt, enbart vanlig kontroll där de kollar genom papper och att lampor mm är som det skall.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Härnere blir du ofta invägd, de har portabla vågar. Eller står vid en vågplats, det finns rätt många här. Är de tveksamma får du följa med till vågplats om de inte har våg med sig.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Aha, ok.
Här i mitt område så är det glest mellan vågplatserna, det är nog minst 20 mil mellan dem. Men portabla vågar låter ju bra, det rullar nog runt både ett och annat ekipage på våra vägar som skulle må gott av att fastna i en kontrollvägning gissar jag.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Knapplån..

kopierar från Transportstyrelsens körkortsregler...
läs framförallt punkt 3och 4.. :)

Så kontrollerar du hur mycket din personbil får dra, om du inte använder släpvagnskalkylatorn:
1) Besök www.transportstyrelsen.se, klicka på Väg/Fordon/Fordons- & ägaruppgifter/Sök uppgifter om annat fordon, skriv in registreringsnumret på er personbil.

2) Bläddra ner till "Tekniska data".

3) Kontrollera "Släpvagns maximala totalvikt vid b-behörighet, kg:". Denna del säger vad er personbil är godkänd att dra vid B-körkort, OM inte delen "Max släpvagnsvikt, kg:" säger något annat.

4) Kontrollera "Max släpvagnsvikt, kg:". Denna del beskriver vad personbilen max får dra, t.ex. vid BE-körkort. Var också uppmärksam på att denna del ALLTID styr hur mycket din personbil får dra och är godkänd för. Om det t.ex. på "Släpvagns maximala totalvikt vid b-behörighet" står 1 600 kg, och det vid "Max släpvagnsvikt" står 1 470 kg, så är det 1 470 kg dragvik som gäller på er personbil.
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

*kl*
Det smidigaste hade väl varit att ringa till transportstyrelsen och dubbelkolla med dom. Synd bara att dom alltid har flera timmar lång telefonkö... :meh:
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

*kl*
Det smidigaste hade väl varit att ringa till transportstyrelsen och dubbelkolla med dom. Synd bara att dom alltid har flera timmar lång telefonkö... :meh:

Behövs inte eftersom du har Släpvagnskalkylatorn som Transportstyrelsen tagit fram (antagligen för att slippa en massa såna här frågor :D :D ).
Bästa verktyget ever!
 
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Kan konstatera att kalkylatorn har fel när det kommer till slamkryparna (som ovan).

Vi har själva en sådan bil, d v s en bil där du får dra mer på B-berhörighet än vad bilen får dra (1800 kg på b-kort, men 1000 kg är max vad bilen får dra).

Om du har B-kort gäller i det fallet att du får KOPPLA ett släp med max totalvikt 1800 kg, men du får inte lasta mer än att det väger max 1000 kg (bilens begränsning). Kalkylatorn sätter här stopp och säger att jag inte (med B-kort) får dra det. Vilket alltså är fel.

Därigenom kan vi konstatera att när det kommer till slamkryparna (bilens begränsning är lägre än b-kortets) kan man INTE lita på kalkylatorn. I det här fallet var beskedet negativt när det skulle vara positivt, men det är säkert tvärtom också eftersom det är en bugg.


---
Max släpvagnsvikt, kg: 1000
Max släpvagnsvikt kg, obromsad:
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1800
Släpvagns maximala totalvikt vid utökad B-behörighet, kg: 2550
---
 
Senast ändrad:
Sv: Dragvikter, blir snart tokig!

Nu ska vi se:

Om bilens totalvikt+ släpets totalvikt överstiger 3500 kilo får det inte dras med B-kort.

Släpet får väga mer än bilens tjänstevikt

Om bilens totalvikt+ släpets totalvikt understiger 3500 kilo så får ekipaget framföras så länge släpets tjänstevikt inte överstiger bilens maximala dragvikt (här är det ju bra om inte de vikterna är exakt samma eftersom det känns lite dumt att köra omkring med ett tomt släp).
Sedan är det bara att lasta på upp till bilens max.dragvikt och ekipaget är ok.

Kör man med överlast (dvs på papper så är allt okej men du har lastat mer än du får) så är det böter som gäller om polisen kollar en.

Kör man övertypat (dvs ekipaget är inte ok på pappret, då spelar lasten ingen roll utan släpet kan lika gärna vara tomt) så blir man av med körkortet vid poliskontroll (om man inte träffar en extremt snäll polis)

Jag kollade upp allt i somras när jag köpte släp, både på polisens egen hemsida, transportverket och med de företag som säljer hästtransporter :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat. Trodde att jag hade koll på det...
Svar
5
· Visningar
1 821
Senast: MrsPuff
·
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 282
Senast: Liten
·
Utrustning Snälla hjälp mig att reda ut detta om dragvikter. Kan jag med B-kort och bil som får dra 1350kg dra en transport som väger 750kg och är...
Svar
10
· Visningar
1 118
Senast: Digbil
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 324
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp