Problem med hundmöten är det absolut vanligaste problemet folk söker hjälp för. Oavsett raser.
I nästan alla fall handlar det om förarbrist. I övriga fall så kan föraren ha ett svårare utgångsläge pga brist hos hunden.
Jag finner det svårt att tro att Riesen som ras har så stor andel mentala brister att det är där skon klämmer.
Mer troligt är att folk ser dem som sällskaps/utställningshund och inte förvaltar dem som den bruksras de är.
Du har helt rätt tror jag. Alltså, nu är det bara anekdoter, men är det några hundraser som jag ser VÄLDIGT ofta göra utfall så är det "sällskapsraser". Nu är de ju små och liksom inte hotande, så deras utfall upplevs inte som att något hände, men om man tar exakt samma beteende och tänker sig en 40-kilos Riesen eller Schäfer istället så skulle det se ganska hemskt ut
Det är standard för mig att små sällskapsraser kastar sig fram i kopplet, morrar och skäller på oss när vi är ute och rastar. Iofs ska väl tilläggas att de är de flesta individer man träffar också.