Ska jag tolka ditt inlägg som att riesen är en av väldigt få raser där man har sämre hundar i de arbetande linjerna än i utställningslinjerna?
Låter absurt.
Som jag har uppfattat det är inte Riesen-indelningen riktigt att jämföra med situationen i Schäfer. Säger inte att utställningsfokuserad avel är bäst eller ens bra, det är inte det jag menar. Men man gör fel i att tänka bruks/utställnigsschäfer och bara rent av applicera det på Riesen.
Jag förstår jämförelsen med "svarta mallar" som @Liran gör. Lite så kände jag också med vissa Riesens jag har träffat. Var hälsostatus är bäst vet jag inte, jag tror nog det är mest ett resultat av vilken uppfödare som är noggrannast med just det. De små ipo-linjerna är nog mest GO i (därav "svart malle"-jämförelsen). Men jag skulle inte bara gå och säga att de större, kanske lite mindre lämpade tävlingshundarna skulle vara sämre i mentaliteten för vardagslivet..inte av alla dem jag träffat iaf. Men då skiljer det ju som sagt på hur uppfödarna avlar också
Märk väl att jag inte är nån expert på Riesen, bara delar med mig av mina begränsade erfarenheter.