Dräktighet som gått över tiden, hur går/har det gått för andra?

Sv: Dräktighet som gått över tiden, hur går/har det gått för andra?

Nja... när det börjar gå över fram mot tre veckor så är det "över tiden" hos oss i alla fall..

Men man kan inte jämföra så heller.

Vi har haft sto som alltid fölade tre veckor för tidigt.
Och vi har haft sto, vars unge var väldigt prematur och senare dog, trots att hon gått en vecka över...

Så vad är vad?

Det handlar nog mer om stoet som individ och inte exakt antal dagar..

Am

Jo det förstår jag ju iofs.. tänkte bara generellt om man ska försöka dra alla över en kam så att säga. 350 dygn är inte överburet som jag ser det, men jag räknar iofs utifrån ett "tidigaste" fölningsdatum istället för som många andra - ett uträknat datum då fölet ska komma. Hur det är ser man ju inte färrän fölet faktiskt kommit ut.
 
Sv: Dräktighet som gått över tiden, hur går/har det gått för andra?

Men hur räknar du då?

Vad är "ett tidigaste fölningsdatum"?


Nyfiken :D
AM
 
Sv: Dräktighet som gått över tiden, hur går/har det gått för andra?

jag räknar "tidigaste fölningsdatum" på 320 dygns dräktighet ungefär :) Typ...
 
Sv: Dräktighet som gått över tiden, hur går/har det gått för andra?

Nån har hörsammat mina kvällsböner.
Sen eftermiddag idag föddes en hingst som faktiskt såg rejält stor ut men pigg o alert, när han väl fick hyfsad ordning på sina långa ben ville han inte lägga sig igen.
Han har bajsat under högljudda försök (ja, jag hjälpte till lite varje gång han skulle till) och sugit. Det enda man nu funderar på är väl om han får i sig tillräckligt på de korta stunder han verkar ha fått tag i spenen, inte direkt stadiga första dagarna....
Stoet "knakar" till ibland när hon rör sig från nånstans bak, har gjort det ett par dagar innan fölningen också. Inget hon haft tidigare.... behöver hon en kotknackare tro?
Hon gick alltså 354 dagar och visade aldrig den klassiska s k vaxproppen. Om det blir en nästa gång om några år så ska vi försöka ha lite mer is i magen men tack alla underbara för att ni delade med er av era erfarenheter. Kändes så otroligt bra att få höra från er.
Min teori att det skulle bli en kille när hon gick över stämde. Erkänner glädje utöver att det verkar gått bra att han fick bonusfärgen svart.

Ston som gått över tiden som fått ston?
 
Sv: Dräktighet som gått över tiden, hur går/har det gått för andra?

Åh Grattis! Skönt att det är över, och hoppas den lille fick i sig tillräckligt med råmjölk.
 
Sv: Dräktighet som gått över tiden, hur går/har det gått för andra?

har följt tråden under tystnad.. men vad skönt att han äntligen kommit! Grattis till den lille!!:banana:
 
Sv: Dräktighet som gått över tiden, hur går/har det gått för andra?

Det sto jag hade som gick en månad över tiden fick ett litet sto.

För att veta hur mycket antikroppar fölet får i sig ska man dels kolla antikroppshalten med en colostrumrefraktometer, alla som avlar borde ha en! Om man sedan flaskar fölet så länge som den går med på det, har man koll på vad den har fått i sig. En liter mjölk med godkända värden inom de första sex timmarna är det som gäller.

Det du bör göra nu är att ta ut en veterinär som gör foal check på fölet.
 
Sv: Dräktighet som gått över tiden, hur går/har det gått för andra?

Åh Grattis! Skönt att det är över, och hoppas den lille fick i sig tillräckligt med råmjölk.

Istället för att hoppas, kollar man upp det hela. Betydligt mindre chanstagning.
 
Sv: Dräktighet som gått över tiden, hur går/har det gått för andra?

Jag har försökt leta upp en sådan, men hittar ingen att köpa? Läste på en gammal tråd om den, och där var länkat till en butik som sålde sån, men inte nu?
Finns ju vanliga refratometer att köpa, men kan man mäta stomjölk på alla?
 
Sv: Dräktighet som gått över tiden, hur går/har det gått för andra?

Jag har försökt leta upp en sådan, men hittar ingen att köpa? Läste på en gammal tråd om den, och där var länkat till en butik som sålde sån, men inte nu?
Finns ju vanliga refratometer att köpa, men kan man mäta stomjölk på alla?

Nej det går inte med en vanlig,det måste vara en colostrum.Googla så hittar du massor i olika länder om det inte finns på firman i Sjöbo.
 
Sv: Dräktighet som gått över tiden, hur går/har det gått för andra?

SweVet säljer den.
 
Vi väntar och väntar.
Betäckningsdatum 18 april 2011 och idag ska det alltså vara 353 dagar dräktig. Hon är kollad, magen har dansat jutterbugg senast för 4 dagar sen. lite lugnare nu dock.
Hon verkar ha känt av värkar tidigare men just nu är det hur lugnt som helst. Inga vaxproppar, ibland lite "kondens" på spenarna.

Hur har det gått för andra som gått över tiden? Vi börjar bli nervösa. Hennes andra föl men första i vår ägo, vet inget om hur länge hon gick då.
Vårt tidigare sto som fick 7 föl var klockren och hur tydlig som helst att läsa av. Det här ger bara sömnlöshet o gråa hår.....

*******************************************

Känner mig förbannad rent ut sagt!! Jag skapade igår en ny tråd med frågan om ston som gått över tiden och den frågan är direkt riktad under avel och just till STON SOM GÅTT ÖVER TIDEN!.
Och jag flyttas till tråden om BILDER PÅ DRÄKTIGA STON????
Jag är inte intresserad av bilder på allmänt dräktiga ston o allmänna frågor om dräktighet. Jag vill veta fler som har eller har haft ston som gått över tiden och hur det går/gått.
Är det så här det funkar med moderatorerna att jag får ta den tråd som de anser min fråga gäller. Det måste vara trådkapning som heter duga.
Jag vill att de som kan hjälpa mig svara på min riktade fråga ska kunna hitta tråden för just STON SOM GÅTT ÖVER TIDEN.
Har fortfarande inte fölat och det är dag 354 idag.
Får se om den här får vara kvar eller om den flyttas in under ngt som inte gäller min fråga- igen
Blir nyfiken hur det gick sen? Vakar på en förstföderska som inte ser färdig ut.. 351 d idag. Och oroar mig en del.
 
Blir nyfiken hur det gick sen? Vakar på en förstföderska som inte ser färdig ut.. 351 d idag. Och oroar mig en del.

Jag oroar mig också! :( 352 dygn idag på min förstföderska. Hon har börjat vifta en del med svansen sedan igår. Vet inte om det kan va ett tecken?
 
Jag oroar mig också! :( 352 dygn idag på min förstföderska. Hon har börjat vifta en del med svansen sedan igår. Vet inte om det kan va ett tecken?
ja det närmar sig väl för våra.. men mitt sto har legat lugnt i natt. Viftar ngn g på svans men mina tidigare erfarenheter säger att det är mycket tydligare oro o vandra runt osv innan fölning. För att strax innan ändå lugnt äta hö. Och mina har också haft mer ifyllda juver och vaxproppar. Tydliga tecken helt enkelt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 779
Senast: AraSlei
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 777
Senast: Nixehen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 456
Senast: Juli0a
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 682
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • E-coli hund
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp