Dräktiga ston 2014/2015.

När jag kom ut var dom borta men nu ikväll ser dom nya ut så här
11148625_950627084967832_1827462982227471250_n.jpg

11149560_950626894967851_1377296171923972037_n.jpg
. Skulle tro att du har föl ganska snart, dom kan gå så där några dygn iofs, men hon ser färdigfylld ut i spenarna , o att "kristallerna" kom tillbaka så pass fort, så gissar jag på föl inatt.
 
Ja det blev inget föl natten mellan lördag och söndag men hon var sur och tvär och slog med svansen nu när dom kom in...nästan hetsäter nu efter att inte ätit kraftfodret på flera dagar utan bara pillat med höt..så inatt blir det många turer till stallet...:) "kristallerna" ser lite större ut nu:angel:
 
Ja det blev inget föl natten mellan lördag och söndag men hon var sur och tvär och slog med svansen nu när dom kom in...nästan hetsäter nu efter att inte ätit kraftfodret på flera dagar utan bara pillat med höt..så inatt blir det många turer till stallet...:) "kristallerna" ser lite större ut nu:angel:
Spännande!!!
 
Har hon börjat visa några tecken på att vilja föla?

Nix.
Nada.
Rien.
Zip.

Hon är inte ens installad - utan går kvar på lösdriften. Inget juver, inga släppta bäckenband - ingenting.
Jo en vääääldigt stor och rund mage så det råder ingen tvekan om att hon är dräktig. Ungen vände sig för ungeför 5 veckor sedan tror jag, för då fyllde hon juvret loch det gick tillbaka sen
 
Nix.
Nada.
Rien.
Zip.

Hon är inte ens installad - utan går kvar på lösdriften. Inget juver, inga släppta bäckenband - ingenting.
Jo en vääääldigt stor och rund mage så det råder ingen tvekan om att hon är dräktig. Ungen vände sig för ungeför 5 veckor sedan tror jag, för då fyllde hon juvret loch det gick tillbaka sen

Jag hade ju hoppats att det funnits något hopp om förändring sen jag fick se halm-tv härom dagen.
 
Mitt sto står på ett stuteri för att föla. Hon står på en stor lösdrift tillsammans med flera andra dräktiga ston.
Hon är beräknad tom i morgon (20 april), jag var och hälsade på henne igår. Magen har sjunkit ner, vulvan är slapp och buktar utåt. Bäckenbanden är helt slappa, hon har blivit toppig över korset.
. Stuteriägarna tror att fölet kommer inom ett par dagar. De vakar över henne på nätterna och hon står då inne i en enorm halmad box.

Men juvret är knappt halvfullt.. Fyller alla ston ut hela juvret? Det är hennes första föl.
 
Kottens juver är väldigt hårt, men inte varmt eller ömt. När ska man bli orolig för juverinflammation? Hon har 29 dagar kvar till BF.
 
Här har vi gått 340 dagar... Igår ringde min syster och trodde fölet var på g, men nej. Juvret är stort och fyllt men spenarna är fortfarande inte fyllda, så den lilla väntar väl lite till.
 
319 dygn här... Sitter på jobbet och tittar på kameran jag har placerad utanför hagen, fast jag ser inte riktigt hela hagen och stoet som är dräktig står förståss nästan hela tiden i den delen som jag inte kan se... :mad: :p Måste flytta antigen kameran eller staketet!

Hon har fylld ganska mycket i juvret samt fått ödem under magen framför juvret, det är inget att oroa sig över, eller hur??
 
278 dagar har min gått, lång väntan men våren går fort :)!
Tror den rör på sig iallafall..?
-PAXP-deijE.gif
https://fbstatic-a.akamaihd.net/rsrc.php/v2/y4/r/-PAXP-deijE.gif

Hon blir alltid lite truligare med grovfodret när det våras, går och pillrar i marken ute..O-bra nu och o-bra på lättfödd häst..Hur ska jag göra? Funderar på att möta upp med luzernhack också. Hon ratar stora mängder ensilage nu. Är inte tunn men får för tjyven gubbar inte bli´t heller:rage:. Såå, kan liksom inte tvinga på mer grovfoder (har fritt men lämnar massor och sular runt med det i boxen på natten) å vill inte minska kraften i nuläget..
Att inte ändra men lägga till luzernhack för att möta proteinbehov mm?
<
11173351_934038839950969_5669671331122844143_n.jpg
 
Senast ändrad:
Inatt ringde birthalarmet, eftersom jag är 70 mil bort var det långa minuter innan mamma svarade att Syrpa låg och sov.

Vi ställde om det till läge 2b, så jag tycker verkligen inte att det borde larma när hon sover?
Båda våra tjokisar tar långa och härliga tupplurar på sidan. Tur läge 2b finns :p

På tuttfronten intet nytt, välfyllt juver men inte mycket till spenar. I övrigt helt slapp baktill ;)
 
278 dagar har min gått, lång väntan men våren går fort :)!
Tror den rör på sig iallafall..?
-PAXP-deijE.gif
https://fbstatic-a.akamaihd.net/rsrc.php/v2/y4/r/-PAXP-deijE.gif

Hon blir alltid lite truligare med grovfodret när det våras, går och pillrar i marken ute..O-bra nu och o-bra på lättfödd häst..Hur ska jag göra? Funderar på att möta upp med luzernhack också. Hon ratar stora mängder ensilage nu. Är inte tunn men får för tjyven gubbar inte bli´t heller:rage:. Såå, kan liksom inte tvinga på mer grovfoder (har fritt men lämnar massor och sular runt med det i boxen på natten) å vill inte minska kraften i nuläget..
Att inte ändra men lägga till luzernhack för att möta proteinbehov mm?
<
11173351_934038839950969_5669671331122844143_n.jpg

Har du forsökt dra NER lite på grovfodret, endast en dag eller två, bara så att hon får äta upp sin giva och fortfarande känna sig lite hungrig? Så brukar jag få göra nån gång ibland på mina, annars tröttnar dom på att äta grovfoder när dom hela tiden står på fri tillgång..... då brukar de äta mycket bättre efteråt.
Om detta inte funkar på din, så kan du ju ge luzern, och evt. olja för att få upp energien utan att hon behöver äta så mycket.
 

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 683
Senast: _Taggis_
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 303
Senast: Digbil
·
Hästmänniskan Jag ser jätteofta annonser där ston säljs dräktiga och undrar varför? Om man inte tänkt behålla stoet, varför betäcka det då? Ja jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Görel
·
  • Låst
Avel Ny tråd för oss med dräktiga ston som ska föla 2016.
63 64 65
Svar
1 290
· Visningar
115 901
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Sommarföräldrar 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp