Dräktiga ston 2014/2015.

Spännande @Narcissa ! Det kanske är olika på modell på sto också? Olivia är ju den runda typen med en stor äppelrumpa, det kanske syns tydligare på ett smäckrare sto? Jag bara spekulerar, Unik är ju mitt första föl och Olivias dräktighet den första dräktighet jag har studerat på nära håll. :)

Ja kanske. Darina är väldigt smäcker och har ingen äppelrumpa. ;)
Det är bara att vänta och se. Ingen förändring idag iaf. Spännande är det och man vill ju att den lilla ska komma ut nuuuuu!
 
Testade mitt odräktiga sto idag med refraktometern hennes juver har ju växt endel, visade blått från 0 och uppåt. Kan sto ha så bra mjölk utan att va dräktig eller hon är ju skendräkig. ? Någon som vet eller har testat innan
 
Nu är det bara 14 dagar fram till BF på Marmeta,:)hon har börjat fylla på juvret och magen har ändrat sig lite.hon står och nickar med huvudet och slår med svansen ganska ofta.går gärna in i ligghallen och vilar tillsammans med mitt andra dräktiga sto som ska föla i maj:p
 
Min första är på dygn 324 - så nu kan den komma närsomhelst.
Jag har den ju inte hemma utan hos mina vänner, de lär säga till när det är dags för mig att åka ner - det bör vara när det börjar stiga på reffen
 
Min första är på dygn 324 - så nu kan den komma närsomhelst.
Jag har den ju inte hemma utan hos mina vänner, de lär säga till när det är dags för mig att åka ner - det bör vara när det börjar stiga på reffen

Hon har inte fyllt ut ngt alls så de kan inte ens få ut en droppe till reffen
 
Min första är på dygn 324 - så nu kan den komma närsomhelst.
Jag har den ju inte hemma utan hos mina vänner, de lär säga till när det är dags för mig att åka ner - det bör vara när det börjar stiga på reffen
Samma här. Är så spänd på darinas lilla föl! Jag sover med mobilen tätt intill på nätterna.
Fast hon har jättestora juver!
 
Tyvärr så fick min lilla tjej åter ett dött föl född på dygn 319..så ALDRIG att hon betäcks igen..
För 2 år sedan fölade hon ett stoföl då kom allt på en gång..
föl hinnor och moderkaka..så även denna gång.Nu en mycke snygg hingst..Fan..
Enligt veterinär så kan detta bero på att fölet är klart att komma men att stoet kniper och fölet drunknar..
Fanns inga täcken på sjukdomar eller fel.
Så nu håller vi tummarna för att nästa sto
 
Nää, så tråkigt @ponniplutt :( Var ni med när hon fölade? Det kan inte vara en "red bag delivery"? Det är, vad jag förstått, ganska vanligt på minihästarna, men när jag bara höll på med stora så hörde jag aldrig något om det.

Håller iaf alla tummar för nästa sto.
 
Åh, okej, beklagar verkligen!!
Det jag vet om en red bag delivery är att moderkakansläpper för tidigt och kommer ut tillsammans med fölet. Den lägger sig som en extra hinna runt fölet och då får det ingen luft. Men då syns det direkt eftersom det är en röd hinna som kommer ut, inte en vit.
 
Här är det dygn 300 idag! Stort juver, stor mage, fet häst ;)

1535383_10152687601927046_1594236806168502652_n.jpg
10998081_10152687602417046_4636434163565376824_n.jpg
 
Måste bara lägga ut denna oxå! Hade tänkt visa upp en annan från förra sommaren när hon var i absolut toppform, men den var inte på den här datorn. På bilden här nedan är hon visserligen skadad så har tappat lite muskler men ändå. Så slimmad ser hon ut till vardags :p

977810_10151404123217046_355543503_o.jpg
 
Här är det dygn 300 idag! Stort juver, stor mage, fet häst ;)

1535383_10152687601927046_1594236806168502652_n.jpg
10998081_10152687602417046_4636434163565376824_n.jpg

Skönt att se att det inte bara är min som är "lite rund" ;).
Min har ungefär samma proportioner som en shettis för tillfället. Är verkligen jättesvårt att hålla dom i bra hull när man har en häst som lätt lägger på sig om den är "lagom" men lika snabbt kan falla ur och då är jättesvårt att få upp henne igen. Kommer bara ihåg hur hon såg ut när jag fick hem henne efter att första fölet var avvant och blir det något liknande den här gången så kommer hon absolut behöva lite att ta av från början men vill ju för den sakens skull inte ha henne så fet att hon blir mycket tyngre än nödvändigt.
 
@ponniplutt , tråkigt med fölet, beklagar.

Dygn 256 idag och vi väntar på betessläpp. Hagarna som är närmast stallet är täckta med grönt, fluffigt gräs, men det växer lite sämre borta vid havet så troligtvis avvaktar vi lite till. Skorna är av så nu har Ebba gått på mammaledighet på riktigt. Hagen där hon går nu är nedtrampad och full med jord, och hon rullar sig varje morgon = totalt genomdammig häst... Orkar faktiskt inte borsta henne för tillfället då smutsen är så ingrodd att hon är lika grå efter ryktning som innan. Hoppas på en ordentlig regnskur innan betessläpp, annars får jag försöka vårbada henne.
 
Skönt att se att det inte bara är min som är "lite rund" ;).
Min har ungefär samma proportioner som en shettis för tillfället. Är verkligen jättesvårt att hålla dom i bra hull när man har en häst som lätt lägger på sig om den är "lagom" men lika snabbt kan falla ur och då är jättesvårt att få upp henne igen. Kommer bara ihåg hur hon såg ut när jag fick hem henne efter att första fölet var avvant och blir det något liknande den här gången så kommer hon absolut behöva lite att ta av från början men vill ju för den sakens skull inte ha henne så fet att hon blir mycket tyngre än nödvändigt.
Min har alltid varit supertunn och svårfödd. Troligtvis bränner hon enorma mängder vid ridning då hon är rätt het och stressad. Så jag var riktigt orolig för hur det skulle gå att ha henne dräktig en vinter. Gick verkligen all in och i kombination med riktigt supergrovfoder står jag nu här med en fet, kallblodsliknande dam :D Men det är bra att hon har att ta av inför digivningen.
 

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 683
Senast: _Taggis_
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 303
Senast: Digbil
·
Hästmänniskan Jag ser jätteofta annonser där ston säljs dräktiga och undrar varför? Om man inte tänkt behålla stoet, varför betäcka det då? Ja jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Görel
·
  • Låst
Avel Ny tråd för oss med dräktiga ston som ska föla 2016.
63 64 65
Svar
1 290
· Visningar
115 902
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp