Dräktiga ston 2014/2015.

Tack @grimman och @athena_arabians för utförlig beskrivning. Jag har tryckt och vinkat men jag verkar helt obegåvad när det kommer till mjölkning..
Propparna är fortfarande gråaktiga och jag kikade på slemhinnan i slidan och den är mörklila. Bäckenbanden mjuka men inte släppta.

Håller tummarna att din fölis kommer snart @mariahagersand !
 
Jag hälsade å mina damer idag och jisses vilka magar de har fått sen jag senast såg dem för 2 veckor sedan. De är pigga och glada även om Darina är lite irriterad på sin mage.
Det som oroar mig är att bara ena juvret är fyllt. :(
 
Inatt kl 3:23 föddes Celines fina flicka :heart

5064-1427858929-900a8b6bbfb73c37c3954c50b21b83cd.jpg
 
Här är det 30 dagar kvar tills utgångsdatumet går ut =) Igår fick hon stelkrampsspruta och veterinären tyckte hon såg väldigt fin ut i kroppen!
Läste nyss på smittinfo att grann kommunen har konstaterat EHV-1 virus :( Så nu kommer jag ha huvudvärk tills jag vet att jag har en frisk fölunge.. :(
 
Uæh, min Abbi rullade fast i ett träd i dag!!! :eek:
Vi har precis kört ut en massa bark/flis i hagen som tillhör lösdriften, mjukt o gott tyckte hon nog, så hon la ner sig och rullade - varpå hon fasstnade med två ben på varsin sida av trädet!!?!
Som tur var stod vi och tittade på när det hände, så vi fick loss henne inom ett par minut. Men nu har jag ju fått ännu en sak att vara bekymrad över..... :nailbiting: :banghead: Tänk om det händer en gång till, utan att jag är där!?! :nailbiting:


Dygn 300 i dag, tänkte forsöka ta lite bilder imorn....
 
11079998_10152815838357029_8983906375437725221_o.jpg


Inte någon jättebra magbild... Den vita är beräknad till 12/4 och den svarta en månad senare. Den vita har fått två föl tidigare med väldigt snabba och lätta fölningar, den svarta är dräktig för första gången så jag hoppas det går bra.

De står hos min mamma som bor i skåne, så jag får lidande sitta i stockholm och höra rapporterna. Var hemma en snabbis igår och mös med mina tjockisar. De har verkligen helt olika magar: de vita är breeeeed och den svarta ser ut som en trekant från sidan. Jag hoppas de visar tydliga tecken på fölning så jag hinner kasta mig på första bästa plan och hinna hem i tid! :)
 
Här är det lite småspännande. Olivia har betett sig annorlunda under kvällen. Jättearg på boxgrannen, äter frenetiskt på saltstenen då och då, går runt lite, äter hö, ställer sig och vilar men ser koncentrerad ut och slår med svansen, kliar sig hårdhänt på magen, kliar svansen mot väggen och ser arg ut.
Hon har inte legat ned på en vecka men för 1,5 h sen la hon sig ned på sidan och det såg nästan ut som hon hade värkar (såg i kameran, svårt att se exakt). Jag väckte sambon och vi klädde på oss för att gå ut. Då såg jag i kameran att hon reste på sig igen. Sen dess har hon hållit på som innan hon lade sig.
 
Strax efter 02 lugnade hon ned sig och ställde sig för att sova. Så kl 03 vågade jag lämna över vakten till min sambo. Jag är så glad att jag började vaka över henne tidigt för nu vet jag hur hon brukar bete sig på nätterna och kan se om mönstret ändras.
Nu står hon i hagen och är liksom frånvarande. Ser deppig ut.
Bäckenbanden har släppt lite till.
 
Strax efter 02 lugnade hon ned sig och ställde sig för att sova. Så kl 03 vågade jag lämna över vakten till min sambo. Jag är så glad att jag började vaka över henne tidigt för nu vet jag hur hon brukar bete sig på nätterna och kan se om mönstret ändras.
Nu står hon i hagen och är liksom frånvarande. Ser deppig ut.
Bäckenbanden har släppt lite till.
Heja, heja snart är din fölis här!

Jag är helt övertygad om att Kotten kommer att föla tidigare. Jag har ju ingen erfarenhet, så vet inte egentligen, men hon har 45 dagar kvar till BF men rejält påfyllt juver. Bara att hoppas att den inte kommer FÖR tidigt! Hagkompisen var beräknad I torsdags, men visar inga tecken alls. Så nu är frågan om vi vakar på fel sto? Har lånat in kamerautrustning och sele men vet inte hur vi gör om de tänker föla samtidigt...
 
Heja, heja snart är din fölis här!

Jag är helt övertygad om att Kotten kommer att föla tidigare. Jag har ju ingen erfarenhet, så vet inte egentligen, men hon har 45 dagar kvar till BF men rejält påfyllt juver. Bara att hoppas att den inte kommer FÖR tidigt! Hagkompisen var beräknad I torsdags, men visar inga tecken alls. Så nu är frågan om vi vakar på fel sto? Har lånat in kamerautrustning och sele men vet inte hur vi gör om de tänker föla samtidigt...
Jag hoppas det, längtar så!
Vi får hoppas att Kottens föl kommer lagom tidigt, färdigbakad och när kameran plus utrustning är ledigt! :D
 

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 683
Senast: _Taggis_
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 303
Senast: Digbil
·
Hästmänniskan Jag ser jätteofta annonser där ston säljs dräktiga och undrar varför? Om man inte tänkt behålla stoet, varför betäcka det då? Ja jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Görel
·
  • Låst
Avel Ny tråd för oss med dräktiga ston som ska föla 2016.
63 64 65
Svar
1 290
· Visningar
115 903
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp