Dräktiga ston 2014/2015.

Vilken sötnos!
Det är så drygt när tekniken jäklas.. Just nu kan jag inte se i ipaden eller på datorn men mobilen går bra. Skumt.
Min tekniske far gav mig rådet att dra ut sladden till kameran, vänta en stund och sen stoppa i den igen. Det fungerade! Nu fungerar allt som det ska igen.
 
Min tekniske far gav mig rådet att dra ut sladden till kameran, vänta en stund och sen stoppa i den igen. Det fungerade! Nu fungerar allt som det ska igen.
Jo, jag är ganska teknisk, så fick upp allt, drog i sladdar, laddade ner ny programvara och allt jag kunde komma på. Fick igång den, och sen dog den.
Då fick min mer tekniska pappa ta över ;) Han fick igång den i ett dygn, sen dog den igen. Han är även mycket bättre än jag på att ringa säljaren och vara arg kund, så dom kom fram till att kameran nog hade fel på Wi-Fin, bara att packa ihop och byta :)
Men tack för tipset!
 
Min har precis passerat 260 dygn och blev vårstädad idag med att få manen ryckt och svansen klippt. Juvret har börjat bli lite svullet på mornarna men det går ner så fort hon rör sig. Tycker även hon varierar rätt mycket i storlek från dag till dag. Hon är lite rolig när man är ute och går med henne, skuttar och har sig men ser alltid till att man inte är på väg att tappa henne.

5061-1427651411-8098ac7abad6b0713d262826a6d8f466.jpg
 
Å min är på dygn 255 ca..På torsdag ska jag och min snälla make på hingstvisning. Vi är lite tvärtom och åker när det redan är gjort sas;).
Marekebäck och kolla in Canterbury irl. Ska bli riktigt kul faktiskt:D!

Blev också sugen på att göra en vår makeover på min primadonna. Får ta tag i ponny-rufs manen en dag..
 
Senast ändrad:
Å, vad kul med hingstvisning! Jag hoppas på att kunna åka på Lövstas, det beror lite på när Olivia tänkte föla.
Dagsfärska bilder från första morgonkollen:
I3531431W676H380V20150330T084655Z.jpeg

I3531432W676H380V20150330T084655Z.jpeg

Står och drömmer i stället för att mumsa i foderringen. Inte likt henne...
Juvret är ännu större nu och hon känns väldigt....obekväm.
Hon är surare än vanligt mot sin boxgranne och jag känner att hon inte vill att jag ska hålla på med henne, även om hon inte gör något så känner jag att hon vill vara i fred.
Dygn 326.
 
Å, vad kul med hingstvisning! Jag hoppas på att kunna åka på Lövstas, det beror lite på när Olivia tänkte föla.
Dagsfärska bilder från första morgonkollen:
I3531431W676H380V20150330T084655Z.jpeg

I3531432W676H380V20150330T084655Z.jpeg

Står och drömmer i stället för att mumsa i foderringen. Inte likt henne...
Juvret är ännu större nu och hon känns väldigt....obekväm.
Hon är surare än vanligt mot sin boxgranne och jag känner att hon inte vill att jag ska hålla på med henne, även om hon inte gör något så känner jag att hon vill vara i fred.
Dygn 326.
Oliiiiidligt spännande :nailbiting::D:p:banana:
 
Hmm, undra om det händer grejjor nu.. Propparna har bytt färg från gula till detta:
I3531507W676H380V20150330T151053Z.jpeg

Vad säger ni? Är detta vaxproppar eller ska de vara ännu vitare?
Hon är ännu surare nu än igår. Idag var hon till och med lite sur mot mig.
Hon kliade svansen jätte mycket medan jag var ute med min andra häst, ringde min mor och meddelade. (Hon hade tittat på henne i kameran).
 
Jag skulle nog säga att det är vaxproppar, gissar iaf på det. Vad jag lärt mig är att när mjölken blir mer "mogen" så blir det proppar (på 80% av stona), propparna blir inte tidigare eftersom det är något ämne i den mer mogna mjölken som gör att det stelnar och blir proppar.
Jag googlade även "vaxpropp sto", bara för att se hur det såg ut, tänker att det kan ju se väldigt olika ut. Om du är osäker, gör så du också! :)
 
Hon har haft torkade gula ploppar sen 11 mars men nu är det större och har ändrat färg. Japp, jag får googla lite jag med. Just nu står hon och sover.
 
Det har jag och Jag var ut nu och skulle prova men jag fick inte ut någon mjölk. Vad kan det bero på? Gör jag fel kanske?

Har du mjölkat en ko någon gång? Jag har aldrig gjort det med en häst men antar att det är samma mekanism. Torka av juvret försiktigt (masserande rörelse), bilda en ring med tumme-pekfinger (andra fingarna lösa) och "buffa" försiktigt mot juvret längst upp där spenen fäster. Kläm sedan uppifrån spenbasen nedåt på spenen med så mycket av handen du kan (INGET dragande i spenen, det gör ingen nytta).

Har jag fel på hur man gör på en häst är jag glad om någon rättar mig men det var så här jag fick lära mig på kor en gång i forntiden.
 
Har du mjölkat en ko någon gång? Jag har aldrig gjort det med en häst men antar att det är samma mekanism. Torka av juvret försiktigt (masserande rörelse), bilda en ring med tumme-pekfinger (andra fingarna lösa) och "buffa" försiktigt mot juvret längst upp där spenen fäster. Kläm sedan uppifrån spenbasen nedåt på spenen med så mycket av handen du kan (INGET dragande i spenen, det gör ingen nytta).

Har jag fel på hur man gör på en häst är jag glad om någon rättar mig men det var så här jag fick lära mig på kor en gång i forntiden.

Nä, du tänker helt rätt! Man drar inte i spenen utan man stänger av spenen mot juvret med tummen o pekfinger (håll fast där fingrarna går ihop inte mellan fingertopparna) och sen trycker du mjölken framåt i spenen finger för finger liksom. Tänk som att du vinkar till ett litet barn ungefär, fast fingrarna går ner lite efter varandra med först långfinger, sen ringfinger och lillfinger sist!
 
Nä, du tänker helt rätt! Man drar inte i spenen utan man stänger av spenen mot juvret med tummen o pekfinger (håll fast där fingrarna går ihop inte mellan fingertopparna) och sen trycker du mjölken framåt i spenen finger för finger liksom. Tänk som att du vinkar till ett litet barn ungefär, fast fingrarna går ner lite efter varandra med först långfinger, sen ringfinger och lillfinger sist!

Exakt, det var mitt jobb att handmjölka kor med juverinflammation under dagen mellan de ordinarie mjölkningarna (började jobba på en mjölkgård efter 9:an). Man ville liksom inte dra igång allt för en ko så man lärde sig snabbt :D
 
Ikväll är Celine riktigt orolig, bökar runt i boxen. Försöker bajsa men kommer inte alltid nåt och direkt efter försöker hon kissa. Vad tror ni?
 

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 683
Senast: _Taggis_
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 303
Senast: Digbil
·
Hästmänniskan Jag ser jätteofta annonser där ston säljs dräktiga och undrar varför? Om man inte tänkt behålla stoet, varför betäcka det då? Ja jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Görel
·
  • Låst
Avel Ny tråd för oss med dräktiga ston som ska föla 2016.
63 64 65
Svar
1 290
· Visningar
115 903
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp