Dräktiga ston 2014/2015.

Kottens juver hade växt rejält i morse! 54 dygn kvar till BF så jag hoppas hon inte har för bråttom! Men sista tiden har jag bara tittat på det på kvällarna så kanske att det är större på morgnarna varje dag utan att jag uppmärksammat det.

Har varit och hämtat hem en Horse Alarm nu som jag hyrt så vi kan börja förstå oss på den :)
 
Kotten dräktig ca 280 dygn. Magen har sjunkit ner och ändrat form efter kolikkänningarna, var det fölisen som vände sig tro?

11083638_10152652496517046_4896873956350136874_n.jpg
 
Vilken fin bebismage @superstar !

Ebba har haft en släng av vad jag tror är pollenallergi, hon hostade lite ett par dagar och har varit kladdig i ögonen och igår såg jag lite klart snor. Fölisen på gården har haft exakt samma sak. I mitt huvud flög först de sedvanliga scenariorna med abortvirus, ond bråd död osv medan t.o.m min extremt hästokunnige sambos första reflektion var "pollenallegi?"... Mina nerver är INTE gjorda för att vänta föl, tack och lov är hunden ivägskickad på parning över helgen så förhoppningsvis kan hon ta över lite av min nervositet innan det är dags för hästen.

Hur gör ni andra med bete, beroende på vart ni bor i landet? Här har gräset börjat spira och när jag pratade med stallägaren igår kom vi överens om att slänga ut Ebba och hennes kompis på bete om några veckor där de gick hela hösten. Cirka 20 hektar havsbete fördelat på två hästar är helt OK tycker jag.:) Kanske lite tidigt men i värsta fall får vi stödfodra i början. Först och främst vill vi ha bort dem för att minska smittspridningen nu när seminsäsongen drar igång och det blir större omlopp på hästar i stallet, hagen ligger ca 2 km bort.
Om några dagar går vi in i månad 9, och då börjar nedräkningen på allvar sjukt vad tiden går fort! :bump::crazy:
 
Vilken fin bebismage @superstar !

Ebba har haft en släng av vad jag tror är pollenallergi, hon hostade lite ett par dagar och har varit kladdig i ögonen och igår såg jag lite klart snor. Fölisen på gården har haft exakt samma sak. I mitt huvud flög först de sedvanliga scenariorna med abortvirus, ond bråd död osv medan t.o.m min extremt hästokunnige sambos första reflektion var "pollenallegi?"... Mina nerver är INTE gjorda för att vänta föl, tack och lov är hunden ivägskickad på parning över helgen så förhoppningsvis kan hon ta över lite av min nervositet innan det är dags för hästen.

Hur gör ni andra med bete, beroende på vart ni bor i landet? Här har gräset börjat spira och när jag pratade med stallägaren igår kom vi överens om att slänga ut Ebba och hennes kompis på bete om några veckor där de gick hela hösten. Cirka 20 hektar havsbete fördelat på två hästar är helt OK tycker jag.:) Kanske lite tidigt men i värsta fall får vi stödfodra i början. Först och främst vill vi ha bort dem för att minska smittspridningen nu när seminsäsongen drar igång och det blir större omlopp på hästar i stallet, hagen ligger ca 2 km bort.
Om några dagar går vi in i månad 9, och då börjar nedräkningen på allvar sjukt vad tiden går fort! :bump::crazy:

Här (Uppland) är det inte redo för betessläpp ännu men visst börjar det komma lite grönt att plocka med. Första stoet är beräknat nästa vecka men går nog över ett par veckor. När hon fölat och hennes föl är stort nog (och vädret tillåter) kommer hon gå ut. Beroende på hur långt Kotten har kvar då så får jag se om hon går med ut ett tag eller får bo kvar inne. Kotten har BF mitten på maj så så fort hennes unge är redo åker hon ut. Hoppas på lång, fin, varm sommar. Eftersom jag själv ska föda barn i juli vill jag ha hästarna på bete länge ;)
 
Här i Uppland som sagt, är det långt kvar till bete. Olivia får nog gå på bete här hemma med sin kompis som vanligt när det blir dags för det.
Nu har jag hämtat ut refraktometern, insett att man behöver destillerat vatten för att kalibrera den, köpt destillerat vatten och kalibrerat den. Så nu är den fit for fight! :up:
Då kommer ju nästa fråga, NÄR ska man börja testa mjölken?
Hon är inte überförtjust i att jag tar på henne där alls. Som det är nu är det torkade gula/genomskinliga torkade pluttar på. Dygn 324 idag.
 
Hur gör ni andra med bete, beroende på vart ni bor i landet? Här har gräset börjat spira och när jag pratade med stallägaren igår kom vi överens om att slänga ut Ebba och hennes kompis på bete om några veckor där de gick hela hösten. Cirka 20 hektar havsbete fördelat på två hästar är helt OK tycker jag.:) Kanske lite tidigt men i värsta fall får vi stödfodra i början. Först och främst vill vi ha bort dem för att minska smittspridningen nu när seminsäsongen drar igång och det blir större omlopp på hästar i stallet, hagen ligger ca 2 km bort.
Om några dagar går vi in i månad 9, och då börjar nedräkningen på allvar sjukt vad tiden går fort! :bump::crazy:

Jag har två mindre beten precis utanför mitt hus, så jag planerar att släppa Abigale (mitt dräktiga sto) samt tvååringen där fram tills fölisen kommit. :) Det är fortfarande för blött och inte tillräckligt med gras, nu kommer jag kalka och gödsla i påskveckan så då bör det bli klart innan maj i alla fall... Dygn 330 blir den 2. Maj, så då hoppast jag den lilla vill komma ut! :D

När fölis blir rundt en vecka gammal eller så, så tänker jag flytta dom till grannens bete, där ska det även komma två föl till under sommaren. :)
 
Jag kommer släppa min i gräshage så fort det torkat upp lite men ta in henne på nätterna tills det blir varmare. Hon ska föla i början av juni så hoppas på en varm vår så hinner hon gå på bete ett par veckor innan i alla fall. Vi har ett par rätt bra hagar som växelbetas med får att växla mellan och bara två andra hästar utöver min så det finns gott om bete som hon brukar bli rätt tjock på i vanliga fall. Som tur är är mitt sto även högst i rang så blir inga problem att stödutfodra bara henne om det behövs.
Tråkigt nog är det ju bara min som är dräktig så fölis får inga fölkompisar om jag inte får tag i någon annan som vill ha bete. Vet dock inte om jag vågar det med tanke på skaderisken med att släppa in en ny häst plus föl.
 
Juver, juver, juver... och i natt dröde jag att jag födde barn men inte fick ut efterbörden. Kanske man ska tagga ner detta med fölandet lite.... Första bilden är Bella med föl för två år sen.
04A370F6-05A7-40F6-B555-BEF037C80BE1_zpsgrcha3cf.jpg~original

3539043E-9E77-4F77-8094-90C24D007D2B_zpsahd6ghah.jpg~original
 
Min är beräknad till 3 juni och normalt släpper jag på bete 1 maj om det inte är extremt kallt o dålig tillväxt men det tror jag inte det blir i år. Tänkte spara mitt stora bete till henne när hon fölat men sen har jag flera hagar som jag tänkte börja släppa i så de kan gå ute dygnet runt.
Känns konstigt att det bara är en månad kvar till gräset är så långt att det räcker men det går ju ohyggligt fort när det väl händer! Vissa har börjat klippa gräset redan men där är inte jag riktigt, för vi bor högt o på en berghäll som håller sig kall länge när den väl svalnat :)
 
Vad tror ni nu, Bellas juver är stort som ett hus men inget i spenarna, hon är MYCKET trött, slö, står bara med lågt huvud och vilar. Piggnar dock till lite vid promenad. Tempat varje dag i två veckor, tempen rört sig mellan 37,9 och 38,2, senaste dagarna 38,1, men idag 37,8. Det i kobination med slöheten. Vad tror ni?
 
Jag fick hem min övervakningskamera för lite över en vecka sedan. Det har varit ett sjuhelsikes jox med den, så tillslut, i förrgår fick vi den att fungera. Men efter 10 minuter var det ingen kontakt igen. Det är konstigt, för vi har full mottagning i stallet. Visade sig vara problem med wifin i kameran. Jahaja. Bara att montera ner hela alltet och skicka tillbaka så jag kan få en ny. Så otroligt drygt :( Vill verkligen ha koll på Florida alla dygnets timmar..
Hon har fyllt på riktigt ordentligt, och speciellt de senaste dagarna har det gått snabbt. Känns som att det endast är själva spenarna som inte har mjölk i sig ännu..
Förövrigt är fölet värsta vilden, sparkar och har sig så hela Florida gungar. Florida själv fäller hur mycket som helst.
 
Förresten bestämde jag mig för att göra en "typisk Amerikansk miniatyrhäst-klippning" på Florida idag. Hon har en sån klurig storlek och verkar aldrig komma överens med sin päls. När vintern börjar försvinna kliar hon mer än en normal häst, hon kliar sår på sig själv. Att klippa henne såhär tar bort alla sådana problem. Och så kommer hennes söta huvud fram ;)
Florida_3_Sa_himla_fin_med_bebismage_ocksa.jpg

Florida är förövrigt 72 cm hög.
fs_519639762_72727_1427544890.jpg
 
Förresten bestämde jag mig för att göra en "typisk Amerikansk miniatyrhäst-klippning" på Florida idag. Hon har en sån klurig storlek och verkar aldrig komma överens med sin päls. När vintern börjar försvinna kliar hon mer än en normal häst, hon kliar sår på sig själv. Att klippa henne såhär tar bort alla sådana problem. Och så kommer hennes söta huvud fram ;)
Florida_3_Sa_himla_fin_med_bebismage_ocksa.jpg

Florida är förövrigt 72 cm hög.
fs_519639762_72727_1427544890.jpg
Vilken sötnos!
Det är så drygt när tekniken jäklas.. Just nu kan jag inte se i ipaden eller på datorn men mobilen går bra. Skumt.
 
Tekniken är fantastisk!
Just nu så hjälper jag mina vänner att fölvaka - jag befinner mig i södra Indien och stoet i Skåne. Stoet var beräknat till den 18/3 så det är helt klart dags mycket snart - idag tycker jag hon ser riktigt besvärad ut - så inatt kanske. (jag har natt nu och går och lägger mig snart men jag tar morgonpasset - för vi är 3.5 timme före (från inatt tidigare var det 4.5 timmar)
 
Tekniken är fantastisk - när den funkar! Det är häftigt hur mycket man faktiskt kan göra, som att se via telefonen, eller från Indien, haha! :D
 
Tekniken är fantastisk!
Just nu så hjälper jag mina vänner att fölvaka - jag befinner mig i södra Indien och stoet i Skåne. Stoet var beräknat till den 18/3 så det är helt klart dags mycket snart - idag tycker jag hon ser riktigt besvärad ut - så inatt kanske. (jag har natt nu och går och lägger mig snart men jag tar morgonpasset - för vi är 3.5 timme före (från inatt tidigare var det 4.5 timmar)

Det är faktiskt enormt coolt! :up: hoppas hon fölar snart :)
 
Älskar tekniken. Har fått länk av en person som jag kikat på två år i rad men hon verkar inte ha ngn dräktig i år :(

Så kul att få "vara lite delaktig" via webben.

*hästlös*
 

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 683
Senast: _Taggis_
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 303
Senast: Digbil
·
Hästmänniskan Jag ser jätteofta annonser där ston säljs dräktiga och undrar varför? Om man inte tänkt behålla stoet, varför betäcka det då? Ja jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Görel
·
  • Låst
Avel Ny tråd för oss med dräktiga ston som ska föla 2016.
63 64 65
Svar
1 290
· Visningar
115 904
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Gammal hummus?
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp