Dräktiga ston 2014/2015.

Hahahaha, jaha! Undra om jag kanske ska lägga den i den där tråden om fölnings förberedelser? Då kan ju allsmäktige Buke granska den också och kanske komma med fler tips? Fast den är ganska lång....det blir ett låååångt inlägg...:D
 
Hahahaha, jaha! Undra om jag kanske ska lägga den i den där tråden om fölnings förberedelser? Då kan ju allsmäktige Buke granska den också och kanske komma med fler tips? Fast den är ganska lång....det blir ett låååångt inlägg...:D

Låter som att den skulle passa perfekt i fölnings-förberedelser-tråden! :up:
 
mitt ena sto som är på dygn 292 idag har börjat äta mycket mindre, nästan så det är vårt få i henne maten....vanligt??? Hon är inte så stor från början så behöver ju allt som går...Dom har fri tillgång till hösilage med HÖGT proteinvärde (80 smrp) och så ger jag krafft Groov 150 och krafft pluss energi. Får i henne 2 kg groov och 1 kg pluss energi /dag, mer äter hon inte upp o det känns för lite...Svårt veta hur mycket hösilgae hon äter men ser ut som hon börjat tunna ur senaste dagarna också...
 
Ja, vad jag hört från flera håll så är det helt vanligt att dom äter mindre den sista tiden.

Mitt sto äter fortfarande väldigt bra, är på dygn 286 nu. Har ökat på krafftfodergivan senaste två veckorna då jag tyckte att hon börjat tunna ur lite, men nu ser hon fin ut tycker jag.

Jag ger en masse uppblött foder, vilket ju gör att volymen blir större, men hon älskar sin mat så mycket att hon glufsar gladligen i sig 5-6 liter i slängen. :d
Har fri tillgång på bra hösilage med. Kan dock verka som att hon äter lite mindre av detta nu, det brukar ligga kvar et par kilon i boxen på morgonen.

@token - hur många utfodringstilfällen kör du i dygnet? Hon kanske skulle peta i sig lite mer om det blev uppdelat på mindre givor?
 
Ja, vad jag hört från flera håll så är det helt vanligt att dom äter mindre den sista tiden.

Mitt sto äter fortfarande väldigt bra, är på dygn 286 nu. Har ökat på krafftfodergivan senaste två veckorna då jag tyckte att hon börjat tunna ur lite, men nu ser hon fin ut tycker jag.

Jag ger en masse uppblött foder, vilket ju gör att volymen blir större, men hon älskar sin mat så mycket att hon glufsar gladligen i sig 5-6 liter i slängen. :d
Har fri tillgång på bra hösilage med. Kan dock verka som att hon äter lite mindre av detta nu, det brukar ligga kvar et par kilon i boxen på morgonen.

@token - hur många utfodringstilfällen kör du i dygnet? Hon kanske skulle peta i sig lite mer om det blev uppdelat på mindre givor?


dom får krafftfoder 3 gånger/dag och hösilage har dom fri tillgång till hela dygnet. I morse vid 7 fick hon 1 kilo krafft Groov och hon hade ätit upp hälften bara kl 10 då jag släppte ut dom...Hon äter långsamt i normala fall också och är väl inget matvrak direkt. Kan stå o titta på maten bara. Det är inte så att hon inte gillar krafftfodret för normalt så äter hon upp allt men nu går det tyngre o tyngre. Känns som att hon inte får i sig det hon behöver.
 
mitt sto som är på dygn 292 idag har satt ordentligt med juver på bara ett dygn.....hoppas inte hon tänkt kasta nu bara när det är en månad kvar drygt:( Nu när jag var ut och nattfodrade bara stod hon och ville inte ha varken äpple, kraftfoder eller hö....Efter mycket klappande och kliande började hon äta hö lite sakta. Tycker också magen börjat sjunka neråt en del mot förut. Är detta vanligt??? Lite orolig blir man ju när hon beter sig så konstigt
 
Kolikkänning på Kotten igår kväll, full fart på bebisen enligt närvarande stallkamrat. Vet att det inte är ovanligt att de får lite ont i magen, men man blir nervös :crazy:
 
Kolikkänning på Kotten igår kväll, full fart på bebisen enligt närvarande stallkamrat. Vet att det inte är ovanligt att de får lite ont i magen, men man blir nervös :crazy:
Förstår att du blir nervös! Jag blev också nervös igår kväll, jag såg i kameran att Olivia piskade lite med svansen och stod och smågungade med rumpan. Hon såg väldigt obekväm ut.
Så jag gick ut och satte mig där med henne men då verkade det inte vara något.
 
Förstår att du blir nervös! Jag blev också nervös igår kväll, jag såg i kameran att Olivia piskade lite med svansen och stod och smågungade med rumpan. Hon såg väldigt obekväm ut.
Så jag gick ut och satte mig där med henne men då verkade det inte vara något.
Spännande, det närmar sig :)

Kotten är alltid lite lös och fisig, rullar sig mycket och vankar en del i boxen. Samt äter lite dåligt. Så hon är minst sagt svårtydd :grin: Jag sitter själv hos barnmorskan för extrakoll pga högt blodtryck så kolikbesvär hos hästen är det sista jag behöver...
 
Har inte vågat skriva i denna tråd men nu närmar det sig så:

Mitt sto f2010 Veneur-Burggraaf är dräktig med Etalon Lux N och ska föla 20 april.

Hon står på lösdrift på ett stuteri och går med 4 andra dräktiga ston. Det är tråkigt att inte kunna ha henne hemma men samtidigt känns det skönt att någon med stor erfarenhet håller koll på henne.:)
 
Har inte vågat skriva i denna tråd men nu närmar det sig så:

Mitt sto f2010 Veneur-Burggraaf är dräktig med Etalon Lux N och ska föla 20 april.

Hon står på lösdrift på ett stuteri och går med 4 andra dräktiga ston. Det är tråkigt att inte kunna ha henne hemma men samtidigt känns det skönt att någon med stor erfarenhet håller koll på henne.:)
Välkommen! :)
 

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 683
Senast: _Taggis_
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 303
Senast: Digbil
·
Hästmänniskan Jag ser jätteofta annonser där ston säljs dräktiga och undrar varför? Om man inte tänkt behålla stoet, varför betäcka det då? Ja jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Görel
·
  • Låst
Avel Ny tråd för oss med dräktiga ston som ska föla 2016.
63 64 65
Svar
1 290
· Visningar
115 904
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp