Dräktiga ston 2014/2015.

hoppar in i tråden trots att mitt nya sto har fölat, köpte henne för 6 veckor sedan. Hon var beräknad att föla runt den 10/2, så jag köpte henne en vecka innan fölning.. Hon gick över ett par dagar ;) fölade den 12/3... Gick alltså 367 dagar! Tack å lov så står hon inte hos mig, utan hon står i Tyskland så jag slapp fölvaka. Hade varit sjukt trött och nervös om jag hade fått vaka i så många dagar!!! Blev ett jättegulligt stoföl, brun men blir antagligen skimmel :love: ska dock säljas hade jag tänkt, men attans att det blev ett sto... Stam: Toulon - Clinton - Chasseur I - Drosselklang II (Clinton e Corrado I - Masetto, alltså pappa till Cornet Obolensky)
11054502_690974131011699_7365855487180020104_n.jpg


har två dräktiga ston hemma hos mig, en är på dygn 269 och den andra på dygn 230. Längtar så tills de fölen kommer :love:
 
Mitt sto som går in i dygn 330 om någon dag har inte fyllt något alls. Är det ovanligt?

Du behöver inte bli orolig, vissa ston fyller inte på förrän precis innan fölning. Mitt eget har varit olika varje gång, sista fölningen fyllde hon på vid dygn 327 och fölade på 333.
 
Jag letar och letar på nätet efter en refraktometer men hittar ingenstans där man som privatperson kan köpa en. Någon som vet? @cirkus kanske? :)
 
Swevet säljer dom
De heter colostrum refraktometer
Jag har varit där och kikat men det står inga priser och när jag ska registrera mig för att få handla så står det så här:

"Swevet säljer förbrukning och utrustning till veterinärer, djurkliniker och djursjukhus samt företag inom lantbruk och hästverksamhet. Är du privatperson hänvisar vi vänligast till zoofackhandlare."
 
Jag har varit där och kikat men det står inga priser och när jag ska registrera mig för att få handla så står det så här:

"Swevet säljer förbrukning och utrustning till veterinärer, djurkliniker och djursjukhus samt företag inom lantbruk och hästverksamhet. Är du privatperson hänvisar vi vänligast till zoofackhandlare."

Jag har samma problem! Vill ju ha en sånn refraktometer.....

Funderar på om jag måste beställa genom min vet??
 
Nu har jag varit på Apoteket och köpt microlax, handgel, nappflaska och
klorhexidinlösning. Fölningskitet börjar ta form!
Jag har kanske en lösning på Refraktometerproblemet, återkommer om det.
 
Jag är bortrest denna veckan och saknar mina djur så jag kan dö, har åtminstone med mig hunden... Jag fick mig en flygtur av damen för några dagar sedan, förvisso hade jag blivit rejält avdunkad kvällen innan av en annan häst så jag var redan rätt mörbultad men än finns det krut i henne trots magen. Har svårt att bli sur på henne när hon studsar runt av ren och pur glädje.:) Juvret hade inte växt mer när jag åkte, och jag kollade in ett annat sto om beräknas ungefär samtidigt, också förstföderska, och hennes juver var lika stort (litet), puh!

Jag tänkte faktiskt hoppa det där med fölkit, hela stallet är proppfullt med bebis- och veterinärartiklar så det finns nog så det räcker och blir över ändå. Sambon kommer vara borta på jobb från mitten på juni - mitten på juli = mitt i fölvakan. Det kommer bli några jobbiga veckor.
 
Så spännande att det närmar sig för många nu! Första stoet i vårt stall är beräknad till 2 april, men både ägare och veterinär tror att hon kommer gå över.

Mitt sto fick sista abortvirussprutan igår, 2 månader kvar idag! Åh va jag längtar! Jag är själv gravid och känner därför att fölungen har prioriterats ned en del men nu när det närmar sig börjar jag bli så nyfiken och förväntansfull.

Kotten har börjat äta sämre, jag antar att det börjar bli trångt i magen. Har börjat ge betfor och lusern som kommer ökas successivt, trots att hon är i fint dräktighetshull.
 
Olivia äter också mindre. Hon är den hungriga typen och moffar i sig ca 15 kg hösilage på nätterna normalt, nu äter hon knappt 5 kg..
Juvret fyller på mer varje dag och hon är enorm!
Dygn 315 idag.
 
Ja, det är första gången för mig och jag är jätenojjig att jag ska missa något så jag har gjort en checklista över allt som jag kan förvänta mig ska hända och lite tidsangivelser. Jag har sammanställt fakta från en bok, internet och en dvd. :)

Du måste ju lägga ut den här med, fattar du väl! ;)
 

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 683
Senast: _Taggis_
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 303
Senast: Digbil
·
Hästmänniskan Jag ser jätteofta annonser där ston säljs dräktiga och undrar varför? Om man inte tänkt behålla stoet, varför betäcka det då? Ja jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Görel
·
  • Låst
Avel Ny tråd för oss med dräktiga ston som ska föla 2016.
63 64 65
Svar
1 290
· Visningar
115 904
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp