Dräktiga ston 2014/2015.

10917879_10152595708262046_1674748187680103623_n.jpg


10 dagar gammal bild på Kotten, nu är vi på dygn 265 ungefär. I måndags var hovis här och drog av framskorna så nu är hon barfota och bara väntar :)
 
Idag när jag kollade under magen på min donna hade hennes juver växt med några cm (dvs, från obefintliga till yttepyttesmå). Ångest och panik uppstod, men stallägaren tittade och trodde jag kunde vara lugn... Någon mer som har långt kvar till fölning och stoet har börjat få något större juver? Hon börjar se helt gigantisk ut nu och några riktiga karatekickar bjöd den lille på för några dagar sedan så då levde den iaf rövare.
 
Idag när jag kollade under magen på min donna hade hennes juver växt med några cm (dvs, från obefintliga till yttepyttesmå). Ångest och panik uppstod, men stallägaren tittade och trodde jag kunde vara lugn... Någon mer som har långt kvar till fölning och stoet har börjat få något större juver? Hon börjar se helt gigantisk ut nu och några riktiga karatekickar bjöd den lille på för några dagar sedan så då levde den iaf rövare.
Kotten (har haft föl innan) har varit smått utfylld i juvret sedan någon gång i höstas).
 
Olivia ser ut så här på dygn 308:
I3528710W285H507V20150312T050602Z.jpeg

På hennes högra var det en liten torkad gul droppe både igår och idag.

Hade Ebba gått över 300 dagar och sett ut så hade jag inte alls varit orolig, men hon har nyss passerat 220 dagar och har fyllt ut lite mindre än din, dock är spenarna oförändrade. Får hålla tummarna stenhårt att det förblir oförändrat läge i åtminstone 2 månader till...
 
Min lilla Florida är på dygn 287 idag, hennes juver har växt en aning, men inte avsevärt.
Om två veckor är det dock dags för hennes årliga vaccin, vad jag vet och hört så är det ingen fara att vaccinera stoet som vanligt trots dräktighet? Vaccinet passar dessutom ganska bra, då det är drygt en månad kvar när hon vaccineras. Hur har ni gjort?
 
Min lilla Florida är på dygn 287 idag, hennes juver har växt en aning, men inte avsevärt.
Om två veckor är det dock dags för hennes årliga vaccin, vad jag vet och hört så är det ingen fara att vaccinera stoet som vanligt trots dräktighet? Vaccinet passar dessutom ganska bra, då det är drygt en månad kvar när hon vaccineras. Hur har ni gjort?
Jag kommer vaccinera mot influensa och stelkramp en månad före BF Stelkramp ska hon egentligen inte ha förrän nästa år men får det för att ge antikroppar till fölungen.
 
Darina (dygn 296 tror jag) har nu fått jättesvullna ben. Det är väl vatten som samlas kan jag tänka mig eler vad säger ni som är experter?
 
Jag vaccinerade min i februari men kommer att ge influensa+stelkramp mitten av maj. Min är på ynka dygn 240 ca:p, roade mig att läsa fölbibel och ser att "Rut" eller "Berra" där inne i magen är ca 80 cm, ganska stort faktiskt ändå.

Hon är som vanligt, ganska pigg men en surtant mot grabbarna. Lite mer tuttar än innan men inte utfyllt på något vis!
Jag rider henne fortfarande, dock passar mina sadlar sämre. Inga stora krav men dock alla gångarter fast mycket i skritt ett par dagar i veckan, blir nog ordentlig nedtrapp snart. Två sista månader tänkte jag hon får vara helt off.



10155217_910944892260364_7890451159494525197_n.jpg
 
Min lilla Florida är på dygn 287 idag, hennes juver har växt en aning, men inte avsevärt.
Om två veckor är det dock dags för hennes årliga vaccin, vad jag vet och hört så är det ingen fara att vaccinera stoet som vanligt trots dräktighet? Vaccinet passar dessutom ganska bra, då det är drygt en månad kvar när hon vaccineras. Hur har ni gjort?
Det är snarare så att det är bra att hon vaccineras, då bildar hon lite fler/nya antikroppar, som sen följer med råmjölken över till fölet.
 
Darina (dygn 296 tror jag) har nu fått jättesvullna ben. Det är väl vatten som samlas kan jag tänka mig eler vad säger ni som är experter?

Inte för att jag är "expert", utan jag frågade min veterinær ganska ingåande om detta när mitt sto svullnade upp i alla ben rundt dygn 250. Enligt honom (seminvet som jobbar väldigt mycket med dräktiga ston) är det ganska vanligt att dom svullnar upp och det är inte farligt. :up:
Jag fick råd att forsöka röra lite mer på mitt sto, och låta henne stå ute så mycket som möjligt. Jag bytte även kraftfoder då jag misstänkte att hon reagerat på en skyhög proteinkvot. Då gick svullnaden ner, men det kan mycket väl hända att den kommer tillbaka igen senare, vad jag förstod.

KL

Ang. vaccinet så vaccinerade jag i december, och tänker inte vaccinera på nytt innan fölning då det enligt veterinären inte behövs.

Jag tänker heller inte avmaska innan fölning "enligt schema", utan tar nytt trackprov i april (termin i maj) och om det visar noll (som det har brukat göra varje gong på detta sto) så ger jag inget. Hur gör ni andra mtp. mask?
 
Min ser ut såhär på dygn 309:
I3528922W676H380V20150313T153658Z.jpeg

Hon har också gula torkade droppar men jag tror inte att det är vaxproppar? Är inte de mer vitaktiga?
 
Vaxproppar är oftast större och gulvita. Men det kan bildas såna där "kristaller" när den proteinrika mjölken pressas ut ur juvret innan mjölken har vitnat. Det brukar man dock inte anse vara vaxproppar.

Med hjälp av google hittade jag den här bilden, som jag fräckt lånade:
i53359949._szw200h250_.jpg
 
Vaxproppar är oftast större och gulvita. Men det kan bildas såna där "kristaller" när den proteinrika mjölken pressas ut ur juvret innan mjölken har vitnat. Det brukar man dock inte anse vara vaxproppar.

Med hjälp av google hittade jag den här bilden, som jag fräckt lånade:
i53359949._szw200h250_.jpg

Kolla även formen på juvret och den totala avsaknade av skåra i mitten

(alltså ameo behöver inte kolla - för hon vet nog ;) men det ar en bra bild så jag citerade inlägget)
 

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 683
Senast: _Taggis_
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 303
Senast: Digbil
·
Hästmänniskan Jag ser jätteofta annonser där ston säljs dräktiga och undrar varför? Om man inte tänkt behålla stoet, varför betäcka det då? Ja jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Görel
·
  • Låst
Avel Ny tråd för oss med dräktiga ston som ska föla 2016.
63 64 65
Svar
1 290
· Visningar
115 904
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp