Dräktiga ston 2014/2015.

Mina damer visar inga hormoner alls. Haha. De är inte så enorma än heller så det kommer kanske. ;)
Darina börja grina liiiite men inte så mycket. De är glada, trevliga och verkar må bra i sin dräktighet. :love:
 
Igår köpte jag en fölgrimma, en liten ljusblå...
:love:
Imorse när jag klädde på Olivia insåg jag att hon vuxit ur sitt täcke!
Gjordarna räckte inte runt..
Jag fick skarva med några gamla bensnören som jag hade sparat från ett kasserat täcke.
:D
Påminner mig om när jag själv var gravid och hade gummisnodd i byxorna.:rofl:
 
Jag har gått och blivit helt "knäpp" av att läsa i olika facebook-forum om ston som kastar hit och dit.:( Är det ovanligt många i år eller är det så att man mest får höra om de fall där det går åt skogen kanske? Såg att de varnat för abortvirus i Stockholmstrakten... Jag börjar bli allt mer skeptisk till att åka iväg med valacken, även om Ebba är vaccinerad. Hoppas kunna sära dem så snart som möjligt, just nu finns det ingen möjlighet till det då valacken ska äta hö och Ebba har skor så hon kan inte gå med de andra märrarna. Så fort det kommer gräs så ska de gå i respektive flock istället.
 
Jag har också läst det och nojat lite. Men jag har bestämt mig för att inte stressa upp mig över det. Olivia är vaccinerad och inga av våra hästar har varit ute och tävlat så jag känner att jag har gjort allt jag kan göra. I natt hade jag svårt att sova dock för jag ägnade hela kvällen åt fölningskapitlet i Att bli med föl. Nervös är bara förnamnet. :nailbiting:
 
Ja fy, och jag är nästan lika orolig för att dra hem nån skit till de övriga stona som är högdräktiga, de är till skillnad mot min inte vaccinerade. Dock har jag inte direkt nån kontakt med dem men ändå, de står ju ändå i samma stall.... Vet inte hur jag ska försöka lösa det, förvisso är det en annan valack som också är ute och åker, och stallägaren är ju veterinär, så hen borde ju också exponera sig tycker man.:(

Vad bra att du nämnde den boken! Den ska genast beställas hem, än så länge har jag bara beställt hem Avel för Amatörer, också en bra och informativ nybörjarbok.:)
 
Känns fortfarande långt kvar till sommar och fölning men idag är det precis 3 månader till jag förhoppningsvis får se 4:e generationen efter mitt första föl som var linjeavlad på Gaspari. Är otroligt nervös och förväntansfull men månaderna bara rinner iväg så snart är vi ju där :banana:
 
Min har permanentbädd nu och är hyffsat renlig av sig.
Jag ska tömma och göra rent den imorgon tänkte jag.
Vore ju smidigt om man kan fortsätta med permanentbädd.
 
Hur ser era ston ut för dagen? En bild framifrån och en från sidan! Börjar det närma sig fölning för någon? :)
 
photo.php

photo.php


Det verkar inte funka att lägga in bilder så länkar istället. Bilderna ett par veckor på nacken men jag tycker inte att det märks nån större skillnad på henne just nu faktiskt.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1109599575732386&l=352a6d763b

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1100621573296853&l=60cfd767fc
 
Min tycker jag inte är speciellt stor, tjock om magen absolut och växer stadigt men trodde hon skulle vara större nu (ca 240 dygn) men hon är ju rätt bred i sig själv så det finns nog gott om plats där inne. Inte heller hormonell alls just nu utan jättegullig att hålla på med.

Däremot så verkar hon ha fått väldigt lätt för att få ödem/svullnader. Har fått gå naken till störst delen den senaste månaden men fick på sig ett (välsittande) regntäcke en dag för någon vecka sen och på kvällen när hon kom in hade hon svullnader runt hela halsen/bogen. Har aldrig hänt förut och hade det inte gått ned helt till nästa morgon hade jag blivit jättenervös. :S
 
Helt ny här. Köpte ett sto efter Briar i maj förra året. Haft svårt att få henne att gå ner i vikt då hon var tjockis när jag köpte henne. Började misstänka dräktighet förra veckan och fick då reda på av förra ägaren att hon hade inseminerats i april med en hingst vid namn Ellelys Tornado.

Hon är nu på dygn 334 och kan föla när som...hennes juver är stora och svullna men läcker inget. De två senaste dygnen har hon legat en halv grad under normal temp.
 
Senast ändrad:
@mariahagersand Spännande! Kanske inte så kul att få reda på att hon är dräktig så här sent :( Men jag håller tummarna att allt går bra! Och du får lägga upp lite bilder! Har hon fått vaxproppar? Hur ser juvret ut? :)
 
Helt ny här. Köpte ett sto efter Briar i maj förra året. Haft svårt att få henne att gå ner i vikt då hon var tjockis när jag köpte henne. Började misstänka dräktighet förra veckan och fick då reda på av förra ägaren att hon hade inseminerats i april med en hingst vid namn Ellelys Tornado.

Hon är nu på dygn 334 och kan föla när som...hennes juver är stora och svullna men läcker inget. De två senaste dygnen har hon legat en halv grad under normal temp.

Oj! Snopet... Hur känns det? Skumt att inget ha fått veta innan. Men du verkar ta det bra och ha rätt inställning till det hela. Lycka till! Då blir din fölis nog trådens första då :)
 
Helt ny här. Köpte ett sto efter Briar i maj förra året. Haft svårt att få henne att gå ner i vikt då hon var tjockis när jag köpte henne. Började misstänka dräktighet förra veckan och fick då reda på av förra ägaren att hon hade inseminerats i april med en hingst vid namn Ellelys Tornado.

Hon är nu på dygn 334 och kan föla när som...hennes juver är stora och svullna men läcker inget. De två senaste dygnen har hon legat en halv grad under normal temp.
Välkommen och lycka till! :)
 

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 683
Senast: _Taggis_
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 303
Senast: Digbil
·
Hästmänniskan Jag ser jätteofta annonser där ston säljs dräktiga och undrar varför? Om man inte tänkt behålla stoet, varför betäcka det då? Ja jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Görel
·
  • Låst
Avel Ny tråd för oss med dräktiga ston som ska föla 2016.
63 64 65
Svar
1 290
· Visningar
115 905
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp