Dräktiga ston 2014/2015.

Dyker in i tråden nu när det börjar närma sig! Bara 3 veckor kvar tills lilla(e?)n ska komma. Pendeln säger stoföl. Jag äger inte mamman ska tilläggas, men fölungen tingade jag redan innan betäckningen ägde rum :) Må nu allt gå bra med fölningen så att det blir ett friskt och fint litet föl i början av mars!
 
Välkommen! :) Oj, då är det nära! Vad är det för stam på stoet och vem är pappa till fölet?
 
Tack! Det blir ett litet lipizzanerföl efter en hingst som heter Favory. Mamma Noblessa är ett supertrevligt sto efter Maestoso Romida. Rasen är inte så stor i Sverige och jag gillar båda föräldrarna väldigt mycket. När jag fick veta att den här kombinationen skulle bli av så bestämde jag mig direkt. Det var 17 år sen jag senast kunde kalla mig hästägare och snart är det alltså förhoppningsvis dags igen! Den som väntar på nåt gott... ;)
 
Var och hälsade på Bella idag, körde henne till ett stuteri där hon får gå med andra ston och även föla, förra söndagen. Alltså vad magen har växt, bara på en vecka! Trodde inte det gick så fort men man blir väl hemmablind när man ser dom varje dag. Men på stuteriet sköter dom ju allt och är ett par mil bort, så kommer nog bara åka dit en dag i veckan, lär ju se ganska mkt hur det utvecklas:)
 
Idag kände jag tarmrörelser..eller en liten bit av mig hoppas ju på att det var lille bebis:). Dygn 213 så jag vet inte:confused:..
Hade handen en liten bit framför ljuvret..

Är så långt kvar och hoppas allt ska gå bra:(.
Har ju varit med om tvillingfödsel på mitt gamla sto, många år sedan och hon är borta sedan 9år tillbaka men då kastade hon en månad innan bf..
 
Nu är det bara ca 9 veckor kvar på sto 1 och ca 12 veckor kvar på sto 2.:p
pirr i magen är det.
så nu börjar det bli dax att kolla igenom allt man måste ha tillgängligt för fölningen.:d
 
Här rids det för fullt...eller mer än under hela hösten iaf. Jag märker att hon mår bättre av att röra sig och hon känns fräschare än nånsin. Hon får gå ungefär varannan dag i samtliga gångarter men med mer skritt än vanligt, i övrigt jobbar jag henne så mycket hon orkar/vill.

Hon ska snart ha andra sprutan och sen börjar nedräkningen på riktigt...
 
Mitt sto har börjat fylla väldigt mycket i sina ben, ser ut nästan som lymfangit! Hon är bara i 9onde månaden.... Är det vanligt?? Kan det vara symptom på något fel ifm dräktigheten??

Hittar inget om detta i min fölnings-bok, så kommer nog ringa vetten imorgon för säkerhets skull!
 
@sorbifolia Tummen gjorde så för några månader sen och tydligen var det normalt att dräktiga får lymfa/svullna ben. Jag hade Tummen lindad 4-5 dagar och sen var svullnaden borta och har inte kommit tillbaka =)

Här är Tummen! 10 veckor kvar! =D
10653734_10152777510753460_6998540093524137093_n.jpg
 
Liten uppdatering om mitt sto som kastade sitt föl. Har nu efter mkt om o men (borttappade prover, igångsprutad brunst o nya provtagningar...) äntligen fått svar på att mitt sto har E. coli bakterier i sin livmoder, detta är mest troligtvis anledningen att hon kastat fölet. Hon ska nu sprutas igång igen denna veckan o får sen stå uppe i Helsingborg några dagar för antibiotikabehandling + täta ursköljningar så hoppas jag allt ska vara bra sen! Efter nästa inseminering kommer hon att sys (caslick) för att försöka undvika att detta ska hända igen.

Håller tummarna för er andra att alt går bra nu när det börjar närma sig!! :)
 
@Moffsan : Skönt att höra att ditt sto är på bättringsvägen och att dom hittat en trolig orsak! Håller tummar att det ska lyckas nu med betäckning och allt!

@oanki : Vad härligt rund hon är!

Så roligt att läsa om alla där det börjar närma sig:)! Min är rundare och argare mot valackerna men trevlig att rida det vi motionerar, ca varannan dag. Ca 16-17 veckor kvar..

Å, snälla, ge tips på enkel övervakning för fölning, mannen ville ge mig det i födelsedagspresent. Nätet här är inte med i tvåtusentalet så vad finns det för andra alternativ? Är jättedålig på teknik så förklara gärna vad ska ha som inte kostar skjortan.. Stallet ligger knappt 50 meter från huset. Vill ju ha någon skärm/monitor vid sängen så jag kan kika till nattetid och inte behöva springa ut och störa..
 
Liten uppdatering om mitt sto som kastade sitt föl. Har nu efter mkt om o men (borttappade prover, igångsprutad brunst o nya provtagningar...) äntligen fått svar på att mitt sto har E. coli bakterier i sin livmoder, detta är mest troligtvis anledningen att hon kastat fölet. Hon ska nu sprutas igång igen denna veckan o får sen stå uppe i Helsingborg några dagar för antibiotikabehandling + täta ursköljningar så hoppas jag allt ska vara bra sen! Efter nästa inseminering kommer hon att sys (caslick) för att försöka undvika att detta ska hända igen.

Håller tummarna för er andra att alt går bra nu när det börjar närma sig!! :)

Beklagar igen!
Men ändå bra att de har hittat en trolig orsak. Jag kommer att hålla tummarna extra mycket för att du får ett friskt och fint föl 2016
 
@sorbifolia Tummen gjorde så för några månader sen och tydligen var det normalt att dräktiga får lymfa/svullna ben. Jag hade Tummen lindad 4-5 dagar och sen var svullnaden borta och har inte kommit tillbaka =)

Tack för tipps! Pratade just med veterinären, och han sa med att det var inget att vara bekymrad för! *puh*

KL

I natt drömte jag att mitt sto fölade, fölningen gick jättebra, snabbt och smidigt... Fast fölungen som kom ut var jätteliten med korta ben, den var frisk o kry men den påminde mera om en shettis än ett halvblod! Så jag resonerade att seminstationen hade råkat inseminera mitt sto med en shettis eller miniatyr-hingst!!!

Allt man ska behöva oroa sig över....! :rofl: :rofl:
 
Superfint sto... vad är det för stam?
Tack så jättemycket, det värmer alltid i mattehjärtat att höra! Hon är e Rosevelt - Don Schufro - Regazzoni :)
(Såg nu att vi huserar i samma trakter efter att ha läst din tråd, ditt sto är också fint, kände igen namnet efter ett antal timmar i sekretariat). ;)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 683
Senast: _Taggis_
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 303
Senast: Digbil
·
Hästmänniskan Jag ser jätteofta annonser där ston säljs dräktiga och undrar varför? Om man inte tänkt behålla stoet, varför betäcka det då? Ja jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Görel
·
  • Låst
Avel Ny tråd för oss med dräktiga ston som ska föla 2016.
63 64 65
Svar
1 290
· Visningar
115 905
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp