Dräktiga ston 2014/2015.

Bilder på min tjej, en precis innan lastning till stationen för betäckning och den andra från härom dagen 209 dygnet. Hon har ändrat sin färg från att vara vanlig brun till mörkare brun. Där hon fällt av sig vinterpälsen är hon ännu mörkare. Vet någon om det är normalt att det blir så här? Vet ju att hormoner kan skoja till allt möjligt och att människor kan få en annan hårfärg under och efter graviditet.

Baumlbis%20paring%20vaumlg%20till%20Fjugesta%201_zpskvuxpcqk.jpg

Baumlbis%20197%20dygn%207_zpsmdl3dimz.jpg
 
@Kaijza Du tror inte att hon varit solblekt på sommaren bara? Min har också väldigt olika färg på vintern/våren/slutet på sommaren. Hon blir så solblekt att hon nästan ser gulbrun ut på sommaren med gulaktiga tussar i öronen medan hon är mörkbrun på vintern.
 
@Kaijza Du tror inte att hon varit solblekt på sommaren bara? Min har också väldigt olika färg på vintern/våren/slutet på sommaren. Hon blir så solblekt att hon nästan ser gulbrun ut på sommaren med gulaktiga tussar i öronen medan hon är mörkbrun på vintern.
Jo visst har hon lite olika färg på sommar och vinter. men skillnaden har aldrig varit så här stor, farmför allt har hon aldrig varit mörkare efter fällning utan tvärt om.
 
Här rids det för fullt...eller mer än under hela hösten iaf. Jag märker att hon mår bättre av att röra sig och hon känns fräschare än nånsin. Hon får gå ungefär varannan dag i samtliga gångarter men med mer skritt än vanligt, i övrigt jobbar jag henne så mycket hon orkar/vill.

Hon ska snart ha andra sprutan och sen börjar nedräkningen på riktigt...
Min tjej rids också ungefär varannan dag, mår jättebra av det. Hon har lugnat ner sig betydligt i och med dräktigheten men jag har fortfarande västen på mig ;-)
 
Kotten är enorm nu! Mycket större än hagkompisen, trots att den ligger 1,5 månad före :nailbiting::angel:

Har sett hon ofta står på kvällarna med bakbenen långt bakom sig, som om hon tycker att det är trångt och tungt för ryggen. Stackarn, nästan 3 månader kvar :o
 
Jag har en till fundering angående boxen.
Den skall ju tömmas, rengöras och bäddas ca 1 månad innan fölning.
Har man/ni växelströbädd sedan eller permanentbädd?
 
Igår var jag och handlade övervaknings kamera!
Det blev en från Kjell & Co som man ska kunna styra från mobilen eller ipaden. Hoppas på att installera den i helgen.
Dygn 295 är vi på nu.
Spännande! Jag har det så tacksamt att min stallkompis kommer att köpa och installera kamera, hennes sto ska föla ca 1,5 månad före mitt. Så hon kollar upp och fixar allt och sen kan jag ta över det ;)
 
Hur gör ni som har stona på lösdrift? Tar ni in dom på box en månad innan fölning, eller låter ni dom föla ute/på lösdriften?
 
Jag tänkte göra precis så. Hon går på lösdrift med sin kompis nu men får komma in och vila några timmar varje dag. Hon kommer alltid när jag ropar och har absolut ingen lust att gå ut igen så nästa helg när det är 1 månad kvar tänkte jag tömma hennes box, rengöra och sen stallar jag in henne.
 
Mina kommer att gå på lösdrift fram tills det är dags. Fölboxarna inne i stallet är alldeles nybyggda de kommer att invigas när gårdens första fölunge föds och det är om ca 3 veckor. Sen så kommer en fölning till i början av April innan det är dags för min första - hon kommer stå inne på natten när man ser att det börjar närma sig, kanske nån vecka innan eller så.
 
Mitt sto har gått på lösdrift sedan sommarbetet, men har fått komma in under natten senaste veckan då hon tydligen har velat det. Men hennes box är inte särskilt stor, endast 9 kvm, så min tanke var att det vore bättre om hon fölade ute på lösdriften... Hon går bara ihop med et tvåårigt sto, så det är ingen som kan stjäla hennes föl eller så.

Hon har termin i början på maj, så det kan ju tänkas att hon tycker det är skönare att sova ute när det blir lite varmare i vädret...
 
Det blev en Dlink IPkamera för 1099 kr. Men jag var tvungen att köpa lite andra grejor också för att det skulle fungera med vårt wi-fi, så det kostade ca 2000 kr allts som allt.
Vilket datum var din första beräknat till nu igen @Narcissa?
 
10950703_1106283236064020_982845606078167662_n.jpg

Slänger in en bild på min dam som går in i månad 8 i dagarna. Hon lyckades få matte att flyga som en vante häromdagen, något som inte händer så ofta så krut finns det fortfarande i henne. Har dock märkt sista turerna att magen nog börjar ta emot lite så nu får det bli lugna skritt- och travrundor istället för att som innan köra fullt ös medvetslös (på hennes bevåg, inte mitt...).
 
9:e april här! :nailbiting: Börjar bli sjukt nervös!
Idag hade den lille cirkus inne i Olivias mage. Jag stod och kände med ett fånflin på läpparna. Olivia ledsnade på mig efter en stund och sa åt mig att sluta gulla med hennes mage... :o Jag fick nöja mig med att titta överboxdörren. Dessa gravidhormoner!:D
 

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 683
Senast: _Taggis_
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 303
Senast: Digbil
·
Hästmänniskan Jag ser jätteofta annonser där ston säljs dräktiga och undrar varför? Om man inte tänkt behålla stoet, varför betäcka det då? Ja jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Görel
·
  • Låst
Avel Ny tråd för oss med dräktiga ston som ska föla 2016.
63 64 65
Svar
1 290
· Visningar
115 905
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp