Dräktiga ston 2014/2015.

11128685_1136177843074559_8884491770470600434_n.jpg

Ebbus Giganticum har gått in i månad 9 och magen den växer samtidigt som humöret blir allt sämre. Den stackars valacken (180 cm+) springer för livet och har det allmänt hett om öronen så fort jag dyker upp, när inte matte är i närheten kommer de nog rätt bra överens men hon är en riktig mattegris.
 
Verkar som att en påminnelse om inlägg #707 är på sin plats.

Alla ston som fölat flyttar över till tråden för årets föl. Där finns utrymme för gratulationer och bildbomber och historier om fölningen o s v.

Här är inte platsen för gratulationer e t c. Tryck på gilla men skriv inget här! Det plockas bort.

Hälsar moderatorn.
 
Hur har ni gjort med stelkrampsvaccination? Mitt sto vaccinerades i slutet av förra året och enligt vet. (mkt avelskunnig) så behövde jag inte vaccinera om innan fölning. Det skulle tydligen ge fullgott skydd men vet att det är många som vaccinerar innan fölning fortfarande.
 
Var och kollade mitt sto på station,( några veckor sen) hon var dräktig i höstas och visade sedan negativt på weefoal 120 i februari. hon hade också någon konstig lätt kolik o det kom lite vatten ur henne. Inte dräktigt men stora ägg svullen livmoder med lite vätska i. Skulle gå i brunst inom två veckor. Men ingen brunst magen och juvert växer :-S hingsten visar inget intressen och hon går bara förbi honom. Blir väldigt förvirrad.
 
Hur har ni gjort med stelkrampsvaccination? Mitt sto vaccinerades i slutet av förra året och enligt vet. (mkt avelskunnig) så behövde jag inte vaccinera om innan fölning. Det skulle tydligen ge fullgott skydd men vet att det är många som vaccinerar innan fölning fortfarande.

Min vet säger samma som din - jag vaccinerade i december och då tyckte han inte vi behövde vaccinera om nu.
 
Igår strax före insläpp började Florida vandra en hel massa. Hon såg inte irriterad ut, utan bara vandrade. Sen fick hon ryck och rusade som den kanonkula hon är till andra änden av hagen, där hon galopperade längs kortsidan. Fram och tillbaka och slängde en massa med huvudet. Inte alls likt henne, hon är alltid den som inte rör en fena..
Dock var allt som vanligt i boxen. Mjölken är fortfarande genomskinlig.

Idag går hon och piskar en del med svansen, tittar väldigt intresserat i fjärran (hon som aldrig bryr sig om något) och håller sig mycket i rörelse.

Hon är på dygn 317 och jag har fått höra att det är väldigt vanligt att amerikanska miniatyrer föder vid dygn 320.

Någon som hade testat nån bra mobilapp där man kunde koppla mobilens kamera till datorn eller liknande? Köpte ju en kamera, den visade sig vara trasig och vi har inte fått skicka tillbaka den än för där var det ju också strul. Det går bra nu! :P
 
Igår strax före insläpp började Florida vandra en hel massa. Hon såg inte irriterad ut, utan bara vandrade. Sen fick hon ryck och rusade som den kanonkula hon är till andra änden av hagen, där hon galopperade längs kortsidan. Fram och tillbaka och slängde en massa med huvudet. Inte alls likt henne, hon är alltid den som inte rör en fena..
Dock var allt som vanligt i boxen. Mjölken är fortfarande genomskinlig.

Idag går hon och piskar en del med svansen, tittar väldigt intresserat i fjärran (hon som aldrig bryr sig om något) och håller sig mycket i rörelse.

Hon är på dygn 317 och jag har fått höra att det är väldigt vanligt att amerikanska miniatyrer föder vid dygn 320.

Någon som hade testat nån bra mobilapp där man kunde koppla mobilens kamera till datorn eller liknande? Köpte ju en kamera, den visade sig vara trasig och vi har inte fått skicka tillbaka den än för där var det ju också strul. Det går bra nu! :P
Spännande! Jag har en dlink kamera och till det har jag deras app dlink lite.
Det har fungerat bra. Jag har fått dra ur sladden ur kameran en gång för att det slutade fungera men efter det har det gått bra.
 
Någon som vill ha en billig märr? Min tant upptäckte att det finns gräs utanför hagen idag och roade sig med att tvärvända precis innanför grinden och sprutta iväg. Spenderade min morgon med att i bästa Mulle och Molly-stil jaga häst över åkrarna. Hon som i normala fall helt klart tycker att hon är för tjock för att röra sig speciellt fort verkade helt ha glömt bort det. Men det är väl bara att avmaska och släppa på gräs nu antar jag. :grin:
 
Blir inte klok...
Måste få dela med mig lite kort.
Inseminerade mitt sto i maj. Tog sig direkt men fick tvillingar. Klämde bort ett visade dräktighet på 30,60,90 dagar. I nov började hon fylla i juver och droppade mjölk i 2 v.
Var och kollade mitt sto på station,( några veckor sen) hon var dräktig i höstas och visade sedan negativt på weefoal 120 i februari. hon hade också någon konstig lätt kolik o det kom lite vatten ur henne. Inte dräktigt men stora ägg svullen livmoder med lite vätska i. Skulle gå i brunst inom två veckor. Men ingen brunst magen och juvert växer :-S hingsten visar inget intressen och hon går bara förbi honom. Blir väldigt förvirrad.
 
Blir inte klok...
Måste få dela med mig lite kort.
Inseminerade mitt sto i maj. Tog sig direkt men fick tvillingar. Klämde bort ett visade dräktighet på 30,60,90 dagar. I nov började hon fylla i juver och droppade mjölk i 2 v.

Nu då?
Verkar hon dräktig?
Om inte så tror jag att hon kastade då i November
 
Min story är nästa som din. Blir inte klok. Inseminerade mitt sto i maj dräktig på 30,60,90 dagar. I nov fyllde hon i sina juver och droppade mjölk i 3 v. Tog då blodprov för att kolla dräktighet som visade sig vara negativt!! Beslutade att kolla upp henne ordentligt på en klinik. Gick in rektalt (månad 8) vet menade då att fölet låg så långt ner att de ej gick att känna men livmodern var stor och massa vätska. Kunde ej se något på ul. Tittade med ul utifrån ser då något på skärmen som han säger är ett foster. Tar nya blodprov (får ett högre värde än 2 v innan) vet säger att hon ej är dräktig. Menar på att fölet är dött i magen. Vill att jag ska sätta igång henne innan stot blir sjuk. Förkrossad kopplar jag till en semin vet. Hon går in rektalt känner ett stor fosterblåsa och foster vatten. Hon menar på att om fölet är dött så kommer de att komma ut el så blir stot sjukt. Hon tyckte att jag skulle avvakta.. Detta var i dec. Mitt sto står nu på BB. Har lagt på sig, fått en rund mage, juverna börjar fylla ut.
De konstiga som jag tycker är att om fölet skulle vara dött varför har de inte kommit ut el sjuk häst. Hon kan hon bli tjockare?? Till helgen är de beräknat att hon ska föla. Ge inte upp håller tummarna åt dig!
 
Darina har helt fyllda juver nu. Även spenarna är fyllda. Dock är inte bäckenbanden släppta än. Är det vanligt?
Olivia släppte inte bäckenbanden nämnvärt. Jag klämde ju på henne där hela tiden så jag kände att de hade blivit lite mjukare men inte alls så där dallrigt som jag har läst att det skulle bli. Ingen "ko-rumpa". :)
 
Min story är nästa som din. Blir inte klok. Inseminerade mitt sto i maj dräktig på 30,60,90 dagar. I nov fyllde hon i sina juver och droppade mjölk i 3 v. Tog då blodprov för att kolla dräktighet som visade sig vara negativt!! Beslutade att kolla upp henne ordentligt på en klinik. Gick in rektalt (månad 8) vet menade då att fölet låg så långt ner att de ej gick att känna men livmodern var stor och massa vätska. Kunde ej se något på ul. Tittade med ul utifrån ser då något på skärmen som han säger är ett foster. Tar nya blodprov (får ett högre värde än 2 v innan) vet säger att hon ej är dräktig. Menar på att fölet är dött i magen. Vill att jag ska sätta igång henne innan stot blir sjuk. Förkrossad kopplar jag till en semin vet. Hon går in rektalt känner ett stor fosterblåsa och foster vatten. Hon menar på att om fölet är dött så kommer de att komma ut el så blir stot sjukt. Hon tyckte att jag skulle avvakta.. Detta var i dec. Mitt sto står nu på BB. Har lagt på sig, fått en rund mage, juverna börjar fylla ut.
De konstiga som jag tycker är att om fölet skulle vara dött varför har de inte kommit ut el sjuk häst. Hon kan hon bli tjockare?? Till helgen är de beräknat att hon ska föla. Ge inte upp håller tummarna åt dig!
min sväller också ger bara hö och mineraler då vet sa att jag måste banta henne. Men hon ville inte spruta henne. Brukar man väll göra när de inte hittar något föl? juvert växer och magen har trillat ner lite. De andra stona brunstar för fullt men pippi är helt ointresserad. Brukar inte va svår :-S
 
Olivia släppte inte bäckenbanden nämnvärt. Jag klämde ju på henne där hela tiden så jag kände att de hade blivit lite mjukare men inte alls så där dallrigt som jag har läst att det skulle bli. Ingen "ko-rumpa". :)
Är det sant? Jag tror det är nära här nu. Nervös!
 
Spännande @Narcissa ! Det kanske är olika på modell på sto också? Olivia är ju den runda typen med en stor äppelrumpa, det kanske syns tydligare på ett smäckrare sto? Jag bara spekulerar, Unik är ju mitt första föl och Olivias dräktighet den första dräktighet jag har studerat på nära håll. :)
 
min sväller också ger bara hö och mineraler då vet sa att jag måste banta henne. Men hon ville inte spruta henne. Brukar man väll göra när de inte hittar något föl? juvert växer och magen har trillat ner lite. De andra stona brunstar för fullt men pippi är helt ointresserad. Brukar inte va svår :-S
Mitt sto har alltid haft väldigt lätt för att lägga på sig. Av all mat hon får borde hon vara jätte tjock. Hästar som får mycket mat blir feta på ett speciellt sätt.. Här är de endast magen som växer. Denna dräktighet har varit så mycket av och på. Vill veta nu!! Där hon står finns de ett 10 tal hingstar så hon borde visa brunst. Har alltid brunstat som en klocka!
 

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 683
Senast: _Taggis_
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 303
Senast: Digbil
·
Hästmänniskan Jag ser jätteofta annonser där ston säljs dräktiga och undrar varför? Om man inte tänkt behålla stoet, varför betäcka det då? Ja jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Görel
·
  • Låst
Avel Ny tråd för oss med dräktiga ston som ska föla 2016.
63 64 65
Svar
1 290
· Visningar
115 902
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp