Dräktiga ston 2014/2015.

Min har alltid varit supertunn och svårfödd. Troligtvis bränner hon enorma mängder vid ridning då hon är rätt het och stressad. Så jag var riktigt orolig för hur det skulle gå att ha henne dräktig en vinter. Gick verkligen all in och i kombination med riktigt supergrovfoder står jag nu här med en fet, kallblodsliknande dam :D Men det är bra att hon har att ta av inför digivningen.
tvärt om för mitt sto, hon har alltid varit lättfödd. har kämpat i alla år med hennes vikt, men förra våren när hon skulle betäckas så började hon bli kinkig med maten.hon ska föla om 3 veckor men hon är inte så tjock som jag trodde hon skulle bli.
hon är på bb nu sen 2 veckor, hon ville inte äta så mycket av deras hösilage så vi fick ge vanligt hö i stället.
 
Tyvärr så fick min lilla tjej åter ett dött föl född på dygn 319..så ALDRIG att hon betäcks igen..
För 2 år sedan fölade hon ett stoföl då kom allt på en gång..
föl hinnor och moderkaka..så även denna gång.Nu en mycke snygg hingst..Fan..
Enligt veterinär så kan detta bero på att fölet är klart att komma men att stoet kniper och fölet drunknar..
Fanns inga täcken på sjukdomar eller fel.
Så nu håller vi tummarna för att nästa sto
Beklagar fy så ledsamt hoppas stoet är ok :heart
 
Min dam är redo att föla när som helst. Nu är hon även utrustad med birth alarm. Tror dock hon håller inne bebisen ett tag till nu när vädret blev så hemskt.

11038730_10155489918000512_6662848633016479637_n.jpg
 
Min har 1,5 månad kvar och nu börjar hon gå från lite lönnfet till dräktig så man ser det från sidan. Hon frös trots regntäcke och lite vinterpäls efter allt regn idag så hon gör nog av med väldigt mkt energi nu jämfört med tidigare.
 
Vad säger ni? Darina var påverkad inatt. Fölisen sparkade som en galning. Larmet utlöste två gånger.
Idag står hon ensam i lösdriften och funderar. Juver fyllt ut i spenarna men lite skåra kvar.
 
Vad säger ni? Darina var påverkad inatt. Fölisen sparkade som en galning. Larmet utlöste två gånger.
Idag står hon ensam i lösdriften och funderar. Juver fyllt ut i spenarna men lite skåra kvar.

Snart kommer ett föl ;)

Fast hur snart vet jag inte

Min har fortfrande inte fyllt ut juvret än inga droppar ens att testa med så jag räknar med nån vecka över minst
 
Nu har hon som små kristaller på "spenorna" då mitt andra sto ALDRIG haft det så blir jag lite spänd nu...hur vet jag att det är "vaxproppar" dom ser inte ut som på bilden i boken "att bli med föl" och i boken står det att dom fölar inom 1-3 dygn,är det någon som vet hon är beräknad den 26/4 och hon har enligt tidigare ägare ALLTID fått på beräknat datum.:crazy:. trots att jag fått 3 föl tidigare på annat sto känner jag mig just nu som en "nybörjare":yuck:
 
Nu har hon som små kristaller på "spenorna" då mitt andra sto ALDRIG haft det så blir jag lite spänd nu...hur vet jag att det är "vaxproppar" dom ser inte ut som på bilden i boken "att bli med föl" och i boken står det att dom fölar inom 1-3 dygn,är det någon som vet hon är beräknad den 26/4 och hon har enligt tidigare ägare ALLTID fått på beräknat datum.:crazy:. trots att jag fått 3 föl tidigare på annat sto känner jag mig just nu som en "nybörjare":yuck:


Ta en bild o visa!
 
Igår var det jättedåligt väder hos oss, så när jag tog in Florida var jag inte ett dugg förvånad över att slappheten i vulva hade försvunnit, juvren var inte lika fulla som förut, vanlig temp och sådär. Så hon skulle väl till att knipa. Hon är beräknad till på måndag.

Hur som, jag kollade självklart till henne med jämna mellanrum, åt som hon brukar och allt var precis som vanligt. Men när jag kom ut på morgonen kände jag innan jag öppnade stalldörren att nåt var fel.. och nog stack det ut ett fölhuvud + ett framben där bak. Dött :( Det satt benhårt fast, det andra frambenet var spårlöst borta, så det blev ilfart in till Mälarkliniken, vi fick inte tag i någon veterinär. Florida sövdes och man fick, efter lite besvär, ut fölungen. Den hade hamnat i ett riktigt klurigt felläge.. Skit också. Vi har hållit på att försöka få henne dräktig sedan 2012, det har aldrig tagit sig. Så det här kändes otroligt olustigt, tokigt och dumt.

Florida vaknade upp som hon skulle, som tur är har hon ju inte fattat vad som hänt och är därför inte ledsen. Veterinärerna sa att det skulle inte vara några som helst problem att betäcka om henne, hon kommer inte få några problem efter det här. Vi hade bara otur.
Jag såg aldrig hela fölet, men det var en svartskäck med en "perfekt" bläs, sådär lagom bred, hög, vit strumpa på benet som stack ut. En hingst.

Jag håller alla tummar för er andra, nu när vi fick otur borde väl turen gå till nån annan, tycker jag, så ni andra slipper sånt här.
 
Igår var det jättedåligt väder hos oss, så när jag tog in Florida var jag inte ett dugg förvånad över att slappheten i vulva hade försvunnit, juvren var inte lika fulla som förut, vanlig temp och sådär. Så hon skulle väl till att knipa. Hon är beräknad till på måndag.

Hur som, jag kollade självklart till henne med jämna mellanrum, åt som hon brukar och allt var precis som vanligt. Men när jag kom ut på morgonen kände jag innan jag öppnade stalldörren att nåt var fel.. och nog stack det ut ett fölhuvud + ett framben där bak. Dött :( Det satt benhårt fast, det andra frambenet var spårlöst borta, så det blev ilfart in till Mälarkliniken, vi fick inte tag i någon veterinär. Florida sövdes och man fick, efter lite besvär, ut fölungen. Den hade hamnat i ett riktigt klurigt felläge.. Skit också. Vi har hållit på att försöka få henne dräktig sedan 2012, det har aldrig tagit sig. Så det här kändes otroligt olustigt, tokigt och dumt.

Florida vaknade upp som hon skulle, som tur är har hon ju inte fattat vad som hänt och är därför inte ledsen. Veterinärerna sa att det skulle inte vara några som helst problem att betäcka om henne, hon kommer inte få några problem efter det här. Vi hade bara otur.
Jag såg aldrig hela fölet, men det var en svartskäck med en "perfekt" bläs, sådär lagom bred, hög, vit strumpa på benet som stack ut. En hingst.

Jag håller alla tummar för er andra, nu när vi fick otur borde väl turen gå till nån annan, tycker jag, så ni andra slipper sånt här.


Jag beklagar :cry::cry:
Det är verkligen inte rättvist ibland.
Skönt att stoet inte verkar tagen vare sig fysiskt eller psykiskt och att ni kan betäcka igen.
 
Här kommer en bild på Marmetas vaxproppar som dom ser ut nu, dom jag såg tidigare fanns inte där när jag skulle ta kortet.
 
Igår var det jättedåligt väder hos oss, så när jag tog in Florida var jag inte ett dugg förvånad över att slappheten i vulva hade försvunnit, juvren var inte lika fulla som förut, vanlig temp och sådär. Så hon skulle väl till att knipa. Hon är beräknad till på måndag.

Hur som, jag kollade självklart till henne med jämna mellanrum, åt som hon brukar och allt var precis som vanligt. Men när jag kom ut på morgonen kände jag innan jag öppnade stalldörren att nåt var fel.. och nog stack det ut ett fölhuvud + ett framben där bak. Dött :( Det satt benhårt fast, det andra frambenet var spårlöst borta, så det blev ilfart in till Mälarkliniken, vi fick inte tag i någon veterinär. Florida sövdes och man fick, efter lite besvär, ut fölungen. Den hade hamnat i ett riktigt klurigt felläge.. Skit också. Vi har hållit på att försöka få henne dräktig sedan 2012, det har aldrig tagit sig. Så det här kändes otroligt olustigt, tokigt och dumt.

Florida vaknade upp som hon skulle, som tur är har hon ju inte fattat vad som hänt och är därför inte ledsen. Veterinärerna sa att det skulle inte vara några som helst problem att betäcka om henne, hon kommer inte få några problem efter det här. Vi hade bara otur.
Jag såg aldrig hela fölet, men det var en svartskäck med en "perfekt" bläs, sådär lagom bred, hög, vit strumpa på benet som stack ut. En hingst.

Jag håller alla tummar för er andra, nu när vi fick otur borde väl turen gå till nån annan, tycker jag, så ni andra slipper sånt här.
Åh vad tråkigt :( En sån otur. Låter ju som ett jättefint föl annars. :heart
 

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 683
Senast: _Taggis_
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 303
Senast: Digbil
·
Hästmänniskan Jag ser jätteofta annonser där ston säljs dräktiga och undrar varför? Om man inte tänkt behålla stoet, varför betäcka det då? Ja jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Görel
·
  • Låst
Avel Ny tråd för oss med dräktiga ston som ska föla 2016.
63 64 65
Svar
1 290
· Visningar
115 901
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp