Dräktiga ston 2014/2015.

Visst är det märkligt hur humöret ändras? Min var ledare innan hon blev dräktig, sen släppte hon ledarskapet helt och bara flummade med. Hon är nu tuffare men har inte tagit tillbaka ledarskapet helt, hon nöjde sig med att vara näst högst i rang. Flummet är borta men hon är lika gosig med mig fortfarande. Jag gillade flummet, det var gulligt!
Åhh vad skönt att höra att de kan ändra sig i sitt sätt att vara!! Låter precis som min "Bäbis" (Northern daylight). Förut ranghög men i och med dräktigheten väldigt layed back och som du säger, lite flummig. Visar nu lite mer humör nu så jag var livrädd att hon kastat, men detta kanske är en del i dräktighets cykeln får vi hoppas! Längtar så!
 
Jag har kunnat känna o se fosterrörelser ett tag på min nu, lättast är en bit framför juvret. Och nä, de e inte tarmrörelser, känner riktiga sparkar o fick de bekräftat när jag gjorde det sena ultraljudet på henne att de va sparkar jag kände redan då.
 
Jag har kunnat känna o se fosterrörelser ett tag på min nu, lättast är en bit framför juvret. Och nä, de e inte tarmrörelser, känner riktiga sparkar o fick de bekräftat när jag gjorde det sena ultraljudet på henne att de va sparkar jag kände redan då.

Vilket dygn är din på?
 
Man kan, genom att med händerna trycka upp stoets mage strax framför juvret, snabbt släppa. då kan man ,om man h tur se hur fölet rör sig, det ser man i ljumsken (vid virvlen). men det fungerar endast ganska sen i dräktigheten, och inte på alla ston.
annars är detväldigt ovanligt att man ser rena fosterrrörelser.
 
Puh, jag blir lite lugnare nu som flera säger att man inte brukar se fosterrörelser, jag har nämligen inte sett något på mitt sto som är på dygn 220 nu.... Lite rundare om magen än vanligt, bara.

Snart tid för andra abortvirussprutan nu, så då kanske jag kan fråga vetten att kolla om hon fortfarande är dräktig, för säkerhets skuld?
 
Min är på dygn 261 idag.
Kan tillägga att jag aldrig sett fosterrörelser på sidorna på min, kan endast se att det putar ut lite mer på ena hållet ibland, utan de jag sett/känt är på undersidan bara.

Då skulle jag faktiskt tro att det inte är fosterrörelser, för det är på sidorna det syns precis som ancan skriver - vid ljumskarna ungefär.
 
Då skulle jag faktiskt tro att det inte är fosterrörelser, för det är på sidorna det syns precis som ancan skriver - vid ljumskarna ungefär.
Fast jag har fått bekräftat från vet. vid sista UL att det är fölets rörelser jag ser och känner, är vid naveln och man kan känna riktiga buffar/sparkar. Idag stod jag lite längre hos henne o såg för första gången det röra sig i ljumsken.
 
Läste nånstans att om stoets mage sticker ut mer åt ena hållet blir det en ... Och om hon är jämntjock blir det en ... Har för mig att det va hingst om det sticker ut mer åt ena hållet och sto om magen är jämn?
 
Jag har också läst att om magen putar åt ena hållet är det en hingst o annars ett sto. Av nån anledning "känner jag på mig" att det ska bli ett hingstföl, ingen aning om varför. Brukar ni ha nån form av intuitiv känsla för vilket kön fölet har, och isåfall - brukar den stämma?
 
Jag har fått för mig att min också kommer bli en hingst. (Mörkbrun med en liten strimbläs och någon vit fot. ;) ) Helt ovetenskapligt baserat på att stoet har blivit lite hormonell. Hon går och småbiter och drar i precis allt på hingstvis och vallar runt dom andra i hagen. Och jo hennes mage putar absolut mer åt höger. Men sen kan beteendet säkert lika gärna bara vara att hon är rastlös för att det inte går att röra sig ordentligt när det är så halt och knöligt överallt ute.

Blir det inte snö snart eller betydligt varmare så måste hon skos på och broddas i alla fall fram. Känns lite surt när hon klarat sig två år barfota och fått mycket bättre hovar.
 
Jag har också läst att om magen putar åt ena hållet är det en hingst o annars ett sto. Av nån anledning "känner jag på mig" att det ska bli ett hingstföl, ingen aning om varför. Brukar ni ha nån form av intuitiv känsla för vilket kön fölet har, och isåfall - brukar den stämma?

Jag känner på mig att bella får ett stoföl, det är vad jag hoppas på oxå:)
 
Jag hoppas att Fia får ett hingstföl - det ska ju bli en ridhäst till mig och jag vill verkligen helst ha en valack. Och jag tror också det blir en hingst. Jag tror att Stina för en hingst också.

Vera får nog ett stoföl till tror jag.

Men jag har iiiiingen aning egentligen
 
Jag vill helst ha ett stoföl, dock känns det fel att önska sig något alls, jag blir glad om det över huvud taget kommer ut ett friskt och välskapt föl och stoet mår bra. Jag har börjat få hjärnspöken i stil med att hon kommer kasta fölet, det är dödfött eller så är hon inte dräktig alls, trots jättemagen.:( Tror det beror på att det är mer verkligt nu, och därför ökar förväntningarna men även oron för att något ska gå fel...
 
Jag vill helst ha ett stoföl, dock känns det fel att önska sig något alls, jag blir glad om det över huvud taget kommer ut ett friskt och välskapt föl och stoet mår bra. Jag har börjat få hjärnspöken i stil med att hon kommer kasta fölet, det är dödfött eller så är hon inte dräktig alls, trots jättemagen.:( Tror det beror på att det är mer verkligt nu, och därför ökar förväntningarna men även oron för att något ska gå fel...

Jag hade "gravidmardrömmar" i höstas, inte alla kul! Men nu har dom gått över som tur är!
 
Jag hade "gravidmardrömmar" i höstas, inte alla kul! Men nu har dom gått över som tur är!
Ja, det är svinjobbigt faktiskt, har ju ingen uppenbar anledning till det heller. Förhoppningsvis går det över i takt med att magen växer ännu mer, hon börjar bli gigantisk redan nu.:)
 
Fick äntligen lagt in en film på youtube jag gjorde på mitt sto för ett tag sen, inte den bästa tyvärr men den visar hur jag sett o känt rörelser från fölet i hennes mage.
Har dock inte kunnat känna detta sista veckan så tror att det börjar bli lite väl trångt där inne, nu ser man ibland i ljumskarna att det rör sig lite men inte lika tydligt som när det buffades här under magen.
 

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 683
Senast: _Taggis_
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 303
Senast: Digbil
·
Hästmänniskan Jag ser jätteofta annonser där ston säljs dräktiga och undrar varför? Om man inte tänkt behålla stoet, varför betäcka det då? Ja jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Görel
·
  • Låst
Avel Ny tråd för oss med dräktiga ston som ska föla 2016.
63 64 65
Svar
1 290
· Visningar
115 904
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Gammal hummus?
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp