Dräktiga ston 2014/2015.

huu.. :o måtte man inte åka på en sån lång vaka... Då lär man vara helt slut... Jag hoppas på en superfin o varm månad i mars, ibland har vi juh nästan sommarvärme här nere i Skåne i mars månad, så damen håller tiden någorlunda, hoppas kan man alltid juh ;)
Jag bor också i södra skåne men det hjälpte liksom inte.... trodde att fölet skulle komma alla dagar då det var lite varmare... Men den 15 april förra året var det riktigt varmt och då kom fölisen....
 
Jag bor också i södra skåne men det hjälpte liksom inte.... trodde att fölet skulle komma alla dagar då det var lite varmare... Men den 15 april förra året var det riktigt varmt och då kom fölisen....
Attans, jaja, de e bara o ställa in sig på en lång vaka o helt enkelt bara vänta o se ;)
 
Min dam har dåliga hovar och klarar inte gå utan skor så jag vet inte riktigt vad jag vågar göra, får kolla när hovis kommer på måndag om vi vågar plocka dem när det närmar sig...
 
Tog av skorna på min som gått med skor i alla år men aldrig varit hovöm vid tappsko. Naturligtvis gick det då från lervälling till stenhårt o knöggligt så jag fick slänga på framskor igen då hon knappt rörde sig alls på det hemska underlaget.
Hon får gå så här tills i maj då hon har en månad kvar o då jag tror att betet är klart.
 
Det blev abortvirusvaccimation ändå, stuteriet hon ska föla på har ganska stor rullians så dom tyckte det va bäst, speciellt eftersom hon är beräknad så sent!
 
Min gammeltant avskyr att vara utan skor fram så hon hade dem kvar vid sina fölningar. Hon är en häst med fantastiskt bra kroppskontroll och har alltid full koll på var hon sätter sina fötter. När hon var dräktig för tredje gången skulle hon fylla 20 år och hade tjocknat lite i bakbenen så jag beslöt mig för att låta henne ha bakskorna kvar. Det gick alldeles utmärkt så hon fick ha kvar dem även nästa fölning ett år senare.

Så ska man givetvis inte göra om man inte känner sig helt säker på hur ens häst fungerar. De två fölen som hon fick med bakskorna på är ston, och jag skulle inte låta någon av dem föla med några skor på eftersom de ännu inte har utvecklat sin mammas fantastiska kroppskontroll.
 
Min dam har dåliga hovar och klarar inte gå utan skor så jag vet inte riktigt vad jag vågar göra, får kolla när hovis kommer på måndag om vi vågar plocka dem när det närmar sig...
Min som absolut inte kan gå ngn längre tid utan framskor klev på o sparkade upp sin unge hela tiden så skorna var tvungna att tas av, vilket resulterade i att hon knappt kunde gå alls. Fanns inga så stora barfotaboots heller...

Jag tror att om man har en normal märr så kan skorna sitta om det är för stoets bästa.
Min unge har lärt sig att ha snabb reaktion t o m när hon sover.
 
Hovslagaren kommer på måndag och jag tror vi plockar bort bakskorna då men fram får vi nog se hur vi gör med... han bor bara 5 min från mig så han kan alltid komma o dra av dem när fölis väl behagar att titta ut för o minimera tiden hon får gå utan...
 
Min lilla dam har för små fötter för skor, så hon går utan :)
Har känt den lilla vilden där inne flera gånger, och om jag inte känner den, så sparkar den frustrerat åt mig om jag petar lite på magen ;)

Florida gör ingenting just nu, hon går i hagen och har det bra. Men ibland busar jag lite med henne ändå, här är en video på min superglada lilla dräktiga dam:
 
Bella har alltid varit ganska mkt gallig på sina bakben, ibland även fram. Sen innan jag köpte henne, har inte varit nån fara säger vet så länge gallorna inte blir varma eller hårda. Ibland (oftast på sommarn när hon går ute dygnet runt) blir dom mindre men finns där. Nu är dom i princip helt borta. Någon som varit med om liknande? Och vad kan det bero på?
 
Har en fundering till på fosterrörelser, hur ser man det? Har aldrigt hadt dräktigt sto förut... Men tycker att det rör sig onormalt mkt strax framför flankerna till och från.

Jag håller med! Vissa säger att man inte kan se, och om man kan så är det bara på slutet. Men vi har två dräktiga ston i stallet och det rör sig bra mycket mer på dem än på någon annan av stallets hästar, jag har ägnat många timmar åt att jämföra ;)
 
Jag håller med! Vissa säger att man inte kan se, och om man kan så är det bara på slutet. Men vi har två dräktiga ston i stallet och det rör sig bra mycket mer på dem än på någon annan av stallets hästar, jag har ägnat många timmar åt att jämföra ;)

Jag vet bara att det inte brukar röra sig så mkt på bella där, hon har gått typ 171 dagar nu så fölet börjar ju bli lite större i magen nu!
 
Jag har faktiskt aldrig sett fosterrörelser på hästarna. Och då arbetade jag i ett stall där man födde upp islänningar.
Däremot är det praktiskt med en miniatyr, jag kan stå lite böjd över henne och hålla om hela magen och på så vis lättare känna vart det rör sig.
På Florida sparkar det som mest en liten bit framför juvret, alltså nästan helt under henne. Kan vara lite mer på sidorna, men i stort sett under henne.
På hundar och katter ser man jättetydligt. Där kan man tom se att jaha, där ligger det ett litet huvud ;)
 
Jag håller med! Vissa säger att man inte kan se, och om man kan så är det bara på slutet. Men vi har två dräktiga ston i stallet och det rör sig bra mycket mer på dem än på någon annan av stallets hästar, jag har ägnat många timmar åt att jämföra ;)
Ja folk säger att det är tarmrörelser. Fast de kan känna själv när bebis sparkar i deras egen mage.
jag har då ALDRIG någonsin sett tarmrörelser på någon häst. En så tydlig rörelse eller spark går ju bara att se på HÖGdräktiga.

När hästar är gjorda precis som vilket annat däggdjur som helst där man även kan göra kejsarsnitt så VET man ju var fostret ligger.
Precis innanför bukhinnan.
 
Jag har sett tarmrörelser på mitt odräktiga sto som är väldigt likt det jag sett på film som andra tolkat som fosterrörelser på stom som är i typ 6-8 månaden och det gjorde mig rätt säker på att det som andra visat är just tarmrörelser
 
Mitt sto har varit dräktig fyra gånger och jag har delat stall med andra dräktiga ston, och jag har aldrig sett några fosterrörelser. Inte ens med trean som på slutet irriterade sin mamma så att stoet högg sig i magen rörde sig så att det syntes utanpå.
Jag såg att magen ändrade form och att fostret bytte position, men aldrig några sparkar.
 

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 683
Senast: _Taggis_
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 303
Senast: Digbil
·
Hästmänniskan Jag ser jätteofta annonser där ston säljs dräktiga och undrar varför? Om man inte tänkt behålla stoet, varför betäcka det då? Ja jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Görel
·
  • Låst
Avel Ny tråd för oss med dräktiga ston som ska föla 2016.
63 64 65
Svar
1 290
· Visningar
115 904
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Gammal hummus?
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp