Dräktiga ston 2014/2015.

Jag räknar med slutet av juni, sista juni om det ska vara 335 dagar. Bara det är efter midsommar är jag nöjd. Har avsatt större delen av sommaren för den där fölningen så exakt
när det blir spelar mindre roll för min del.
Bella får gärna föla innan midsommar men är ju planerad typ därikring:p men ska ju leja ut fölvaket, men lär ju va nykter och i närheten också om hon inte fölat innan midsommar!
 
Jag räknar som på min seminstation, dvs seminering 19 juni = beräknad fölning 19 maj. Jag har is i magen och sökt om semester från den 17 maj, och tre veckor framåt, så hoppas hon inte fölar för tidigt :)
 
Jag räknar 330 dygn från sista semineringsdatum. Mitt sto gick 350 dygn första gången, 334, 330 och 333 de andra gångerna.
 
Okey, ja då är det lite spridda skurar, tänkte söka semester veckan före och efter midsommar, samt midsommarveckan förstås. Eller om jag ska söka 25-27 kanske. Dock som sagt kommer hon föla på station och jag betalar extra för fölvak men man vill ju ändå ha möjlighet att komma så snart som möjligt!
 
Jag räknar 335 dygn på samtliga av våra ston, men från dygn 320 dygn börjar kameraövervakning med ett par tittar varje natt, sen är det individuellt hur vi gör med fölvakten (som förövrigt både larmar om stoet svettas, lägger sig eller både ock om man så vill)
Båra föl har fötts på tdigast 325 dygn och upp till 342 dygn. Så från 325e dygnet kollas det extra noga.
Dock kommer det att bli lite annorlunda i år, eftersom två av stona fölar så "sent" och min magkänsla säger att de fölar innan 335 dygn.
Även att den som skall föla först av de sena är ett förstagångångssto så tror jag att hon fölar innan 335 dygn. Men det får ju tiden utvisa om man har rätt ;)
 
Jag räknade på 335, men det är ju lite plus/minus nästan alltid :)
Mitt sto är beräknad till 25:e april, hade helst sett att hon fick senare, men det är hennes första föl. Vi har försökt få henne dräktig i två år, hon är en sån klurig tjej som småbrunstar mest hela tiden och ingenting har riktigt tagit sig. Så jag tog henne direkt när hon fick en ganska stark brunst förra året. Trodde inte det skulle ta sig ändå :P
 
Min är beräknad till sista April =) Har aldrig haft kamera-övervakning men funderar på att skaffa det =) Någon som har något tips på bra kamera?
Någon som missat en fölning trots kamera?

Jag har aldrig missat en fölning men det skulle vara skönt om man slapp gå in i stallet hela nätterna :) Både för folket och hästarna.
Jag har ca 30 meter till stallet, så det är inte så långt =)
 
Jag missade ju pinsamt nog mitt halvblodssstos fölning förra året trots kamera. Tittade var 20: de minut. Ena gången stod hon och sov, och nästa låg det ett föl i halmen. Hon hade inga vaxproppar alls, men tiden var inne, hon gick väl över någon vecka tror jag. Ganska snopet. Ponnyn missade jag i alla fall inte, det syntes på stoet hela kvällen att något var på gång.
 
364 dygn gick mitt sto, första fölet... vakade dygnet runt fom dygn 320. Blev några nätter... Hon hade då fyllt på juvret några gånger och någon dag innan rann mjölken som då ännu inte var vit och samma dag hade hon tjock vit mjölk och fölade några timmar senare mitt på dagen kl 13 ute i hagen... Hon var beräknad 12 mars och fölet kom 15 april så jag gissar att tidiga föl tenderar att komma senare pga vädret...
 
Loppan har fölat på mellan 328-339 dygn men 3 av 5 föl på 335 dygnet.. hoppas att hon håller sig på dessa siffror :D
 
huu.. :o måtte man inte åka på en sån lång vaka... Då lär man vara helt slut... Jag hoppas på en superfin o varm månad i mars, ibland har vi juh nästan sommarvärme här nere i Skåne i mars månad, så damen håller tiden någorlunda, hoppas kan man alltid juh ;)
 
huu.. :o måtte man inte åka på en sån lång vaka... Då lär man vara helt slut... Jag hoppas på en superfin o varm månad i mars, ibland har vi juh nästan sommarvärme här nere i Skåne i mars månad, så damen håller tiden någorlunda, hoppas kan man alltid juh ;)

Jag ska vara lat och betala för fölvakningen;) eller egentligen är det inte för att vara lat, utan för att jag saknar kunskap. Då är det bättre att hon står på något ställe där kunskapen finns!
 
Jag har god lust att leja bort fölvaket också, jag har en hel massa mardrömscenarion i huvudet redan. När det väl är dags kommer jag vara ett komplett nervvrak. Mamma tycker jag ska tagga ner lite, lätt för henne att säga - det är inte hennes första föl :nailbiting::D
 
Dagsfärsk bild på mina två dräktiga:
Dolly_och_Tillan-1499.jpg


Dolly (den svarta) har passerat 200 dygn nu och Tillan är på 180-nånting, så bägge har med råge gått halvvägs nu. :) Hur gör ni andra med skor på era dräktig? Tillan är skodd fram i dagsläget, men både jag och hovslagaren är inne på att dra av dem nästa gång, som blir i mitten på mars.
 
Hur gör ni andra med skor på era dräktig? Tillan är skodd fram i dagsläget, men både jag och hovslagaren är inne på att dra av dem nästa gång, som blir i mitten på mars.

Min är skodd fram än så länge. Hon gick barfota i somras och det gick över förväntan så drar nog av när det närmar sig, jag inte tänkt så mycket på det faktiskt :o

Inatt drömde jag att Kotten fölat! Det kändes så verkligt. Fölis var en hingst med sin mammas stora, klumpiga huvud, pappas vackra typ och från någonstans hade det också tittat in en rejäl bläs och tre höga strumpor :love: :rofl: Han var så vacker och jag blev helt kär. Har ju egentligen funderat på att sälja om det blir ett hingstföl men i drömmen ville jag behålla honom :)
 
Dagsfärsk bild på mina två dräktiga:
Dolly_och_Tillan-1499.jpg


Dolly (den svarta) har passerat 200 dygn nu och Tillan är på 180-nånting, så bägge har med råge gått halvvägs nu. :) Hur gör ni andra med skor på era dräktig? Tillan är skodd fram i dagsläget, men både jag och hovslagaren är inne på att dra av dem nästa gång, som blir i mitten på mars.

Jag kommer dra av skorna snart:)
 

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 683
Senast: _Taggis_
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 303
Senast: Digbil
·
Hästmänniskan Jag ser jätteofta annonser där ston säljs dräktiga och undrar varför? Om man inte tänkt behålla stoet, varför betäcka det då? Ja jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Görel
·
  • Låst
Avel Ny tråd för oss med dräktiga ston som ska föla 2016.
63 64 65
Svar
1 290
· Visningar
115 903
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp