Dräktiga ston 2014/2015.

Jag har enbart kört "manuell" övervakning, dvs jag har dem i hage där jag kan ha uppsikt dagtid och har kamera nattetid. Skulle jag satsa på något mer skulle jag alla gånger välja att införskaffa en refraktometer för att kunna kolla mjölkkvaliteten. Vad jag vet finns det bara två varianter av fölvakter, antingen en som larmar när stoet blir svettigt eller också en som larmar när stoet lägger sig ner. Mitt ena sto la sig inte ner förrän fölungen var halvvägs ute och inget av mina ston har blivit det minsta svettiga. Med andra ord skulle inte jag se vakterna som tillräckligt tillförlitliga för att släppa på den manuella övervakningen och då känns det inte värt det.
Jag som är helt oerfaren på detta hade Vet ute 8 h. innan förlossningen i somras.
Hem menade att när mjölken blivit vit o gräddig samma dag så var det 14dagar kvar.
Tack vare buke så struntade jag i det. Det var då min tredje vaknatt o på exakt 335 dagar så drog vi ut Miraklet:love:
 
Tillägg.
Jag kunde inte se markant slappa bäckenband, förvärkar, rödare slemhinnor, ändrat bet'ende. Det Enda var att 1,5h. Innan så ville hon in i andra hagen. Jag mitt Pucko tänkte att hon ville ha bättre bete..... Släppte in henne o gick hem för att fixa kaffe. Tog bilen tillbaka o då var det dags..o insåg fort att det inte stog rätt till.
 
Tillägg.
Jag kunde inte se markant slappa bäckenband, förvärkar, rödare slemhinnor, ändrat bet'ende. Det Enda var att 1,5h. Innan så ville hon in i andra hagen. Jag mitt Pucko tänkte att hon ville ha bättre bete..... Släppte in henne o gick hem för att fixa kaffe. Tog bilen tillbaka o då var det dags..o insåg fort att det inte stog rätt till.

Min ena verkar föredra att inte på något sätt visa att något är på g.
Har missat varenda fölning (3 st) med henne, som tur är bara med minuter för fölen har varit blöta och hållt på att resa sig medan hon legat. Men jag har vakat, kollat mjölk etc. Senast hade hon inte ens lättmjölk 1 timma före förlossning (3 veckor över tiden).
Någon som vet, funkar refraktometern på sånna? Alla föl har varit friska, mkt starka o äckligt välfödda så mjölken när den kommer är dunder!
 
Jag överväger seriöst att ringa och kolla med förra ägaren hur länge min gick sin första dräktigthet även om det var massor med år sen. Men hon ska i alla fall ha haft en lätt fölning och varit en bra mamma så det känns lugnande i alla fall.

Lite roligt med kamera med "molntjänst" dvs jag kan sitta hemifrån/på jobbet och logga in på kameran (har märkt att katten roar sig med att sova i min garderob och håra på mina kläder när jag inte är hemma :rage:). Kanske borde starta uthyrning av kamera och övervakningstjänst för utmattade stoägare på nätterna när jag ändå är vaken? :p
 
Det var som jag trodde väldigt dumt att betäcka sent. Födsel under semester tider.
Den Vet. som hade 7 mil att åka var nyutexaminerad 3 v. innan. Vi hade fått ut ungen när hon kom o sen stig hon mest i telefon med Ultuna o
Strömsholm.
Senare kom hon tillbaka o det tog hela dagen med behandlingar för att få ut efterbörden. Många samtal där med.....
Hon gjorde så gott hon kunde, men hur i hel...e kan man lämna 2 st. Nya Vet. ensamma på DV stationen?
 
Jag överväger seriöst att ringa och kolla med förra ägaren hur länge min gick sin första dräktigthet även om det var massor med år sen. Men hon ska i alla fall ha haft en lätt fölning och varit en bra mamma så det känns lugnande i alla fall.

Lite roligt med kamera med "molntjänst" dvs jag kan sitta hemifrån/på jobbet och logga in på kameran (har märkt att katten roar sig med att sova i min garderob och håra på mina kläder när jag inte är hemma :rage:). Kanske borde starta uthyrning av kamera och övervakningstjänst för utmattade stoägare på nätterna när jag ändå är vaken? :p

Tänk bara på att inte fixera dig vid den informationen du kan få om första dräktigheten. Mitt eget sto var olika vid alla sina fyra fölningar, både vad gäller tecken och antal dagar.
 
Tänk bara på att inte fixera dig vid den informationen du kan få om första dräktigheten. Mitt eget sto var olika vid alla sina fyra fölningar, både vad gäller tecken och antal dagar.
Haha, nä med tanke på hur speciell min tant är i princip allt så lär jag snarare få använda sådan information till att veta vad hon antagligen inte kommer göra ;)
 
@sorbifolia Jag har löst det med antenner för tillfället. Jag passade dock på att lägga ner kabel när vi grävde vatten och el, så kanske gör på annat sätt när det är dags att dra i gång kameran om några månader. :)
 
Här går vi in på dygn 150 och damen är tjock och go! Nu börjar det kännas mer på riktigt, att det faktiskt (förhoppningsvis) kommer ut en liten bebbe nästa år. Ska ge första vaccinationssprutan här i dagarna. Livet för Ebbus del består av att äta, sova, komma in och bli kliad/borstad på och sen äta lite till. Tror inte att hon klagar för tillfället. Svårt att få till en snygg helkroppsbild då hon envisas med att antingen hänga vid grinden för att komma in, eller så har man en mule upptryckt i mobillinsen.
10348449_1065715223454155_2181733126738775013_n.jpg
 
Här går vi in på dygn 150 och damen är tjock och go! Nu börjar det kännas mer på riktigt, att det faktiskt (förhoppningsvis) kommer ut en liten bebbe nästa år. Ska ge första vaccinationssprutan här i dagarna. Livet för Ebbus del består av att äta, sova, komma in och bli kliad/borstad på och sen äta lite till. Tror inte att hon klagar för tillfället. Svårt att få till en snygg helkroppsbild då hon envisas med att antingen hänga vid grinden för att komma in, eller så har man en mule upptryckt i mobillinsen.
10348449_1065715223454155_2181733126738775013_n.jpg
Även vi har gått in i 150 dygn hon är annorlunda denna gång än hon var när hon fick föl -13. Varje morgon är det bomb nedslag i hennes Box, höt är utspritt i hela boxen och ser rent ut som skit där inne Humöret svajar, ena minuten go och nästa bakåt slickade öron! Hon står vid grindhålet och skrapar med fram benen och vill in men när man öppnar går hon ut i hagen igen, oavsett väder och dom andra är inne redan. Riktig diva har hon blivit! (Skriver från mobilen om det ser knas ut)
 
Empire post: 16763561 skrev:
Även vi har gått in i 150 dygn hon är annorlunda denna gång än hon var när hon fick föl -13. Varje morgon är det bomb nedslag i hennes Box, höt är utspritt i hela boxen och ser rent ut som skit där inne Humöret svajar, ena minuten go och nästa bakåt slickade öron! Hon står vid grindhålet och skrapar med fram benen och vill in men när man öppnar går hon ut i hagen igen, oavsett väder och dom andra är inne redan. Riktig diva har hon blivit! (Skriver från mobilen om det ser knas ut)

Haha! Känner igen det där! Bilden togs igår och då var hon sååå gosig och snäll, då tänkte jag att hon verkligen måste trivas med mammalivet. Tji fick dag, idag var det annat liv i skällan...arg som ett bi och allmänt stingslig. Kinkig med maten är hon också och lämnar en del samt grisar ner nåt djävulskt.
 
snart 180 dagar här och nu börjar hon bli rund om magen!
Grannen som hade ett sto dräktigt någon vecka tidigare fick en kastning på henne pga en olycka och det gav mig en uppfattning om hur stor fölis är nu. Fruktansvärt för dem då de hade en kastning på samma sto o våras pga abortvirus :cry:
 
Jag som är novis med två dräktiga damer. Är det vaccinationer mm som man ska ge medan de ligger i magen? Stona är vaccinerade som de ska.
 
Mitt :heart har nu fått sin första mot abortvirus. vet skulle innan känna om det fanns "någon". Tyckte det dröjde en evighet (mycket bajs i vägen)innan hon kunde ge det härlig beskedet att det bodde nån där! Northern Daylight (Bäbis) är i dag inne på 153 dygnet och börjar se riktigt dräktig ut. Så himla fin mage älskar den redan!
 
Jag som är novis med två dräktiga damer. Är det vaccinationer mm som man ska ge medan de ligger i magen? Stona är vaccinerade som de ska.

Man kan välja att vaccinera mot abortvirus, tror att vi diskuterade för- och nackdelar lite tidigare i tråden. Brukar rekommenderas om stona har kontakt med hästar som tränas/tävlas eller av andra anledningar har ökad risk för smitta. Sprutan ges i dräktighetsmånad 5, 7 och 9.
 
Gott nytt år! Äntligen är året då fölen föds här :D
Jag längtar till alla söta fölisbilder! Bara 5 månadee och 18 dagar till BF:p lagom till midsommar;)
Men hur räknar ni? Jag har räknat på 330 dagar, med sitt första föl hade hon gått ca 335 dagar (va ju typ ganska många år sen). Jag hoppas att hon fölar tidigare!
 
Jag längtar till alla söta fölisbilder! Bara 5 månadee och 18 dagar till BF:p lagom till midsommar;)
Men hur räknar ni? Jag har räknat på 330 dagar, med sitt första föl hade hon gått ca 335 dagar (va ju typ ganska många år sen). Jag hoppas att hon fölar tidigare!

Jag räknar med slutet av juni, sista juni om det ska vara 335 dagar. Bara det är efter midsommar är jag nöjd. Har avsatt större delen av sommaren för den där fölningen så exakt
när det blir spelar mindre roll för min del.
 

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 683
Senast: _Taggis_
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 303
Senast: Digbil
·
Hästmänniskan Jag ser jätteofta annonser där ston säljs dräktiga och undrar varför? Om man inte tänkt behålla stoet, varför betäcka det då? Ja jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Görel
·
  • Låst
Avel Ny tråd för oss med dräktiga ston som ska föla 2016.
63 64 65
Svar
1 290
· Visningar
115 903
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp