Dräktiga ston 2014/2015.

Igår var jag och ultraljuda min dam o fick se ett piggt föl spralla runt i magen :love::love::love: Redan när vet. tömde ut bajset så kände hon den lille så hon sa att här krävs egentligen inget UL för o konstatera att hon fortfarande e dräktig ;) Så nu e de bara o vänta lite mer än 3 mån till o hoppas att de sen tittar ut en pigg o frisk fölunge :banana:

Avis på er som har tidiga föl, jag har typ 6 månader kvar...
 
4763-1415865297-f6efa489eec95eb98cd34b3e0655327f.jpg

Min är rätt rund men det sitter mer på magen än om hon bara är tjock. Känner fortfarande revbenen om man försöker vilket jag inte gjorde förra året när hon var fet. Ca 120 dygn på bilden.
Så ser min tjej också ut, "Bäbis" (Northern Daylight) beräknas föla runt midsommar.
 
En liten fundering..Hur länge innan börjar man vaka? Är ju lååångt kvar:D. Men "problematiken" är att jag kommer vara borta under en weekend dryga tre veckor innan bf. Dock får mina tonårsbarn sköta ev vak och uppsikt samt ha en diger telefonlista utifall att och "händer" något får vi ju åka hem.
 
Jag ser mig själv ligga i den där sovsäcken uppe på höskullen större delen av sommaren (bf slutet av juni)... :DSkämt åsido, tack och lov har jag tillgång till massa kompetenta personer och utrustning så jag litar på att de säger till när de tror det börjar dra ihop sig. Beror väl på om det är en förstagångsföderska som i mitt fall eller ett äldre, mer rutinerat fölsto där man känner till tecknen väl. Jag har ju ingen aning om vad jag ska gå på så det är väl lika bra att ta det säkra före det osäkra.
 
Det är stoets första och delvis mitt första. Kommer vara supernojjig så det kändes ju lite sådär med nöjesweekend då, min väninna som bokat. Vi får se hur det blir..
 
Ni som ger någon form av färdigt avelsfoder för att få upp proteinet, vad ger ni?
Har tyvärr lite för dåliga proteinvärden på vårt hösilage och kompletterar i dagsläget med lusern och riskli men måste ha lite alternativ för att öka upp proteinet ännu mer senare. Lite problem att räkna på foderstat när damen i fråga inte är någon "tabellhäst" direkt så man får hålla koll på henne då hon både har lätt att tjocka på sig och falla ur. Som tur är äter hon lusern med god aptit men hur mycket som helst går det nog inte att få i henne. Lite nyfiken på Saracens stamm 30 men det måste jag beställa hem ett par säckar av isf då ingen har det hemma här i närheten.
 
Ni som ger någon form av färdigt avelsfoder för att få upp proteinet, vad ger ni?
Har tyvärr lite för dåliga proteinvärden på vårt hösilage och kompletterar i dagsläget med lusern och riskli men måste ha lite alternativ för att öka upp proteinet ännu mer senare. Lite problem att räkna på foderstat när damen i fråga inte är någon "tabellhäst" direkt så man får hålla koll på henne då hon både har lätt att tjocka på sig och falla ur. Som tur är äter hon lusern med god aptit men hur mycket som helst går det nog inte att få i henne. Lite nyfiken på Saracens stamm 30 men det måste jag beställa hem ett par säckar av isf då ingen har det hemma här i närheten.

Jag ger potatisprotein och hippo grow alfa, vi har en kvot på 3 och utan potatisen hade det blivit tufft... Den får man dock beställa från skåne. Eller jag beställer därifrån, men värt det! Jag betalade 600kr säcken och en säck räknar ja med ska räcka ca 4 månader så blir ju ganska billigt månadsvis! Blandar potatisen med alfan och vatten:)
 
Jag pratade med Krafft som rekommenderade deras Groov 125. Själv köpte jag en säck av deras Müsli grön som nu är slut. För tillfället käkar hon lite betfor och hippo bas bara, som alla stona får, både de dräktiga o de med föl, för att få i sig vitaminer och mineraler. Sen fritt med grovfoder, men så har hon ju inte gått så långt heller.
 
Oj, vilka finingar du verkar ha:)! Sena fölningar på dom två sista, jag tycker jag har lååång väntan;)..
Ja det blir så när man är envisare än synden ;)
Allt som kunde gå fel fick vi stå ut med på dessa stona. (bara ren otur egentligen) Men skam den som ger sig :)
Förhoppningen är ju att de fölar lite tidigare än planerat så man iallafall kan betäcka om 1 av dem och ta det andra tidigt nästa år istället... Men först måste det ju komma föl sedan kan man bestämma helt säkert hur vi gör.
 
En liten fundering..Hur länge innan börjar man vaka? Är ju lååångt kvar:D. Men "problematiken" är att jag kommer vara borta under en weekend dryga tre veckor innan bf. Dock får mina tonårsbarn sköta ev vak och uppsikt samt ha en diger telefonlista utifall att och "händer" något får vi ju åka hem.

Jag har mina på distans - de som stona är hos ringer mig när reffen börjar stiga och då åker jag. Förra året vakade 5 dagar.
 
Jag har mina på distans - de som stona är hos ringer mig när reffen börjar stiga och då åker jag. Förra året vakade 5 dagar.

Vad är reffen??

Dels kl
Mina kollegor åker till Roma rundt 10 dagar innan mitt sto har termin, men jag har sagt att jag kan nog inte vara med, måste vara hemma och kolla till stoet...

Hästarna är verkligen dödande för mitt sociala liv.... :banghead: :p
 
Vad är reffen??

Dels kl
Mina kollegor åker till Roma rundt 10 dagar innan mitt sto har termin, men jag har sagt att jag kan nog inte vara med, måste vara hemma och kolla till stoet...

Hästarna är verkligen dödande för mitt sociala liv.... :banghead: :p
Refraktometern som kollar antikorppshalten i råmjölken. Ovärderlig hjälp, både att kolla när fölningen närmar sig och att veta att ungen får i sig bra råmjölk
 
Refraktometern som kollar antikorppshalten i råmjölken. Ovärderlig hjälp, både att kolla när fölningen närmar sig och att veta att ungen får i sig bra råmjölk

Vart köper man denna grej? Kan man använda vilken sorts refraktometer som hälst, eller är det en särskild typ?
 
En milstolpe till är passerad. Idag var veterinären och vaccinerade Olivia med spruta 2/3 mot abortvirus. Han sa att hon var jättefin, i bra hull och såg vääääldigt dräktig ut. :D:love:
I3511886W507H507V20141217T132453Z.jpeg

Åh vad jag är avis på er som kommit så långt! I slutet av månaden är det iaf äntligen dags för vår första spruta!
 
Ja, det är jättekul! Men nervöst också, jag hade gärna sett att fler här inne hade haft tidigare fölningar än mig eftersom det är första gången för oss. Kunde aldrig drömma om att hon skulle ta sig på första försöket!
 

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 683
Senast: _Taggis_
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 303
Senast: Digbil
·
Hästmänniskan Jag ser jätteofta annonser där ston säljs dräktiga och undrar varför? Om man inte tänkt behålla stoet, varför betäcka det då? Ja jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Görel
·
  • Låst
Avel Ny tråd för oss med dräktiga ston som ska föla 2016.
63 64 65
Svar
1 290
· Visningar
115 902
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp