Dräktiga ston 2014/2015.

Första gången för mig o mitt sto med :) Hon är beräknad till 26 mars, tog sig direkt vilket jag absolut inte räknat med! Hon e juh 17 år o aldrig betäckt innan så trodde de skulle ta några försök... Men är glad över en tidig fölunge om nu allt går bra! :bow: Är oxå nervös o varit sen dag ett...
 
Första gången för mig o mitt sto med :) Hon är beräknad till 26 mars, tog sig direkt vilket jag absolut inte räknat med! Hon e juh 17 år o aldrig betäckt innan så trodde de skulle ta några försök... Men är glad över en tidig fölunge om nu allt går bra! :bow: Är oxå nervös o varit sen dag ett...
Jamen då är ju ni före oss till och med! Då kan vi knapra på naglarna tillsammans.. :D
 
Jag är bara lite avundsjuk på er med tidiga fölningar. Men aningen mindre avundsjuk när jag tänker på hur kallt vi hade det i stallet i mars i år. Med den vinkeln så känns i början av juni ganska bra faktiskt :D.
Dock så tänkte jag få upp en kamera så jag kan titta på häste på nätterna rätt långt innan, man kan ju få tråkigt på jobbet och då kan man väl alltid roa sig med att spionera på vad hon gör en normal natt. Plus att det säkert tar ett par månader att få kameraskrället att fungera som det är tänkt :o
 
Jag gör likadant. :o Det är så fantastiskt och magen är så fin... Det är en svindlande tanke att fölet är så pass stort nu som det är! Jag tittar på Olivias mage och föreställer mig hur stor del av magen som är fölet.
 
Idag fick jag äntligen tummen loss o försäkrade den lill* i magen :) Skönt o ha de gjort!

Håller med er om att man gärna fastnar o kollar/känner på magen! Jag kan känna buffar speciellt på vänstersidan av min dam o fick bekräftat på senaste UL att de va fölet som for runt där inne :love:

Tänkte passa på o fråga er som fått föl tidigare vilka hjälpmedel när det väl närmar sig fölning som är bäst? Kamera kommer installeras, har bara 20m ut till stallet så det känns bäst att slippa störa dem så mkt som möjligt. Men vad är sedan bäst av de olika fölvakterna och eller mjölktest? Dela gärna med er av era erfarenheter, tror vi e några som gärna får lite tips o råd på den biten :D
 
Idag har jag fotat magen. :)
I3512321W507H507V20141220T150722Z.jpeg

37 dagar är det mellan bilderna. Min andra prinsessa i bakgrunden. :love:
 
Jag har fått ett föl tidigare. Han var 5 veckor för tidig och mamman kändes inte alls orolig eller betedde sig som att det var dags. Hon hade inte ens fyllt på ordentligt! :O Så ni kan ju förstå chocken när lilla babyn låg i gräset nästa regniga morgon..
Till den här gången ska vi ha filmkamera och en manick som spänns runt magen. Denne larmar oss om damen lägger sig ner på sidan, som när dom ska föla. Uppfödarna vi köpte våra hästar av tycker att det är jättebra och använder sig själv av detta.
Annars vet jag flera andra som bara använder sig av sån där mjölktest :) det kommer vi nog också köpa, för trots att det är andra gången är vi helt övernojiga. Man vänjer sig nog aldrig ;D
 
Jag tycker att refraktometern (mäter råmjölkshalten)är suverän. inte minst med avseende på att den också talar om hur bra kvalitet råmjölken har som fölungen får i sig. Så mitt fall så är det reffen + kamera som gäller
 
Appråpå kameror, vad har ni för kameror? Jag har kikat lite på Granngårdens, fått några tips på FB samt min pappa som är i bevakningsbranschen har kommit med lite idéer men jag har inte bestämt mig ännu.
 
Jag har Dlink cloud som man kan fjärrstyra från mobilen. Kanonbra. Har använt den mest efter att ungen kom till.
Jag vet oxå vad de pysslar med på natten.
 
Jag har också en D-link som man kan logga in och titta på över internet. Kommer inte ihåg vad modellen heter men någon av mellanpris-modellerna med mörkerseende från dom. Om den är bra eller inte låter jag vara osagt då jag inte provat den än.
 
Lilla magen! Jättedålig bild men börjar synas!
10363581_865604183461102_1508237250025055350_n.jpg


Funderar på övervakningssystem! Behöver inte ha mobilt då jag ändå har så dålig täckning! Vill kunna ha koll nattetid utan att gå ut!

Pratade med min väninna igår som också ska ha smått samtidigt som jag! Mamman till det stoet gick över 7 veckor:eek:. Inte felräknat, inseminerad på välkänd klinik. Fy, vilken fasa. Andra gången ca 4..
 
Tänkte passa på o fråga er som fått föl tidigare vilka hjälpmedel när det väl närmar sig fölning som är bäst? Kamera kommer installeras, har bara 20m ut till stallet så det känns bäst att slippa störa dem så mkt som möjligt. Men vad är sedan bäst av de olika fölvakterna och eller mjölktest? Dela gärna med er av era erfarenheter, tror vi e några som gärna får lite tips o råd på den biten :D

Jag har enbart kört "manuell" övervakning, dvs jag har dem i hage där jag kan ha uppsikt dagtid och har kamera nattetid. Skulle jag satsa på något mer skulle jag alla gånger välja att införskaffa en refraktometer för att kunna kolla mjölkkvaliteten. Vad jag vet finns det bara två varianter av fölvakter, antingen en som larmar när stoet blir svettigt eller också en som larmar när stoet lägger sig ner. Mitt ena sto la sig inte ner förrän fölungen var halvvägs ute och inget av mina ston har blivit det minsta svettiga. Med andra ord skulle inte jag se vakterna som tillräckligt tillförlitliga för att släppa på den manuella övervakningen och då känns det inte värt det.
 
Åh va allt bara löser sig bra ibland! Vi hade två dräktiga ston i stallet, den ena flyttade för att hon hade behov av mer service under våren, men bestämde sig ny för att flytta tillbaka sitt sto hit. Det betyder att dom återigen är två så att fölen får lekkompisar och dessutom toppen med ytterligare ett sto med stort matbehov. Kotten har svårt att äta tillräckligt under nätterna och i hagen har de fri tillgång på halm + att de får lunchhö, men jag har känt att det inte riktigt räcker så jag har pysslat med egen hage några timmar ibland osv. Svårt då Kotten är en inte särskilt matglad häst så hon behöver ha dygnet runt för att få i sig tillräckligt, särskilt nu som dräktig. Så nu sätter vi dessa båda ihop så att de kan äta massor och som bonus får de en mycket roligare hage. Den dom går i nu är stoooor men plan och tråkig och rejält söndertrampad. Tjoho vilken bra julklapp!
 
1509978_10152458421457046_6195803367991420896_n.jpg

Ha! Jag lyckades infoga bild direkt inlägget, för första gången på flera år :p

Kotten på julafton, dräktig ca 190 dygn, i nya hagen med nygamla kompisen.

Kompisen har BF 1,5 månad före Kotten, men Kotten har haft föl förut, så jag antar att det är anledningen till att hennes mage är mycket större.
 
Jag har också en D-link som man kan logga in och titta på över internet. Kommer inte ihåg vad modellen heter men någon av mellanpris-modellerna med mörkerseende från dom. Om den är bra eller inte låter jag vara osagt då jag inte provat den än.
Jag har testat min hemma nu i alla fall och den fungerar utmärkt att spionera på katten med så hoppas den blir lika bra i stallet. En D-link 933 är det.
 

Liknande trådar

Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 683
Senast: _Taggis_
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 303
Senast: Digbil
·
Hästmänniskan Jag ser jätteofta annonser där ston säljs dräktiga och undrar varför? Om man inte tänkt behålla stoet, varför betäcka det då? Ja jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Görel
·
  • Låst
Avel Ny tråd för oss med dräktiga ston som ska föla 2016.
63 64 65
Svar
1 290
· Visningar
115 902
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp