Doppresent

Sv: Doppresent

Det finns en serie av böcker som heter t.ex "Den Vita barnkammarboken", "Den Silvriga barnkammarboken", eller den Blå, eller den gröna. Kommer inte i håg hur många färger det finns på dem, men iaf... min dotter fick en sån när hon föddes. Väldigt uppskattad både från min och hennes sida! Det är rim, ramsor, sånger o små sagor i dem. Det medföljer även en CD skiva till boken där många av sångerna o ramsorna är med.
Jättemysigt att lyssna o samtidigt titta i boken tillsammans!! :)

Är väl antagligen yrkesskadad, jobbar som lärare, men jag tycker att böcker är superbra presenter!! :D Speciellt med rim o ramsor som gynnar barnens språk o språkutveckling.

Det är just den serien som inte skall förväxlas med serien "Min skattkammare". "Min skattkammare" har mycket mycket bättre sångbok!! ...men idén är den samma, med sagoböcker osv

Dop present

Vi skall vara faddrar till min lilla brorsdotter nästa helg och skall köpa en dopgåva som minne.

Jag kan inte komma på något just nu som man kan köpa, det är ju tanken som räknas och att lilla barnet skall ha det kvar genom livet som minne.

Så, jag vill ha lite tips på dop presenter från er. :)

Sv: Dop present

Det jag har och använder jämt och ständigt från dopet är min sparbössa, där alla skrammelpengar hamnar och ljusstakarna jag fick av mina föräldrar... Jag har även ett lyckohalsband men använder inte halsband så ofta... Det andra som jag fick barnbestick och så var det säkert massor annat finns ingen användning för idag... Till systerdottern köpte jag en sparbössa och ridvantar med noppor på, det skall börjas i tid, så hon blir hästtjej i framtiden... :D :D :D :D

Det där tyckte jag var superbra tips.

Något som jag tyckte var tråkigt däremot (utan att för den delen vilja verka otacksam) är alla dessa gulliga bebissilversaker,nallar,skallror mm och sådant...gulligt i ett barnrum,Ja, men något barnet vill ha med sig? Inte jag iaf,något barnet har använding för? Nej.

Personligen tycker jag det är roligare med saker barnet antingen har nytta av i framtiden,eller som barnet kan använda under barnaåren...

Ja, jag kan hålla med. Vi har en hel hylla full med saker som inte kan användas.

Jag tycker dock att en del saker faktiskt är fina, mina killar har fått mycket silvriga bild/traktorsparbössor och bestick. Men jag har svårt att använda det. Själv uppskattar jag de sakerna jag fick i doppresent när jag var liten, det var också silvriga saker som jag fortfarande har kvar.

Men jag kan tycka att de sakerna kan den närmaste familjen ge, det blir så mycket annars. Vänner, och annan släkt får gärna ge användbara saker.

Nu är det ju lite sent påtänkt, men du har inga foton på barnet? I så fall kan du göra en egen liten vikvägg i t.ex. svart papper, som är vikt en tre/fyra gånger. Det blir jättefint att sätta gråtonade foton i, kanske någon gullig dikt och sedan födelsedata till.

Det börjar bli lite många doppresentstrådar, så jag tar mig friheten att slå ihop de två senaste och hoppas på ökad användning av sök-funktionen i framtiden.

/moderatorn

Jag var i valet och kvalet att påpeka det, samt länka till den senaste tråden :o

Bra att du gjorde det istället :)

Vi gör massa kul med bilder på Hampus,bla kan han säga Hampus "Beeeebiiiis" fast ibland har han svårt att skilja på om han är bebis eller var, när han är lite less säger han "Hampus liten Hampus bebiiis" :love:

Fick sj'lv en madda silverskedar,antika kaffekoppar och jox när jag döptes och vad har jag det till nu? Här dricker vi en MUGG kaffe inte 1 dl kaffek,och silverskedar???:confused:
Visst fina men vad skall jag ha dem till,däremot får Hampus leka med det som gå¨r att leka med känns som att hellre att han har rolight av dem nu än aldrig :crazy:

Barnkammarböckerna (som finns i olika färger och med tillhörande cd) och riktigt fina gamla sagoböcker tycker jag är bra saker. Till min systerdotter gav jag ett litet enkelt kaningosedjur köpt i en Fair Trade-butik :)

Inte jag,jag sparar sparart & sparar....silverskedar används bara vid speciella tillfällen som visst inte kommit ännu :rofl:

KL

Vi hade namnfest och inte dop och jag tycker sonen mest fick BRA presenter. Inte så mycket tenn och oanvändbart utan böcker (silvriga barnkammar, stora Nalle Puh, mm), fina leksaker, ja, jag minns inte nu men jag var glad över att slippa gräsliga förgyllda- eller tennramar etc traditionella presenter.

Därför jag använder mitt finporslin och silverbestick lite då och nu, synd att det skall ligga där och ha tråkigt i lådan...

Och visst är det roligare som givare att veta att sakerna man gett faktiskt kommer till nytta.

Skulle jag ge silverbestick skulle jag bli jätteglad över att höra att de används, istället för att å reda på att de inte ens är provade...

Jag har jättesvårt för såna här tenngrejer som bara står och samlar damm. Det bästa är användbara eller personliga saker tycker jag!

Vi fick en del änglar och en speldosa från Goebel, en personlig grafisk tavla, några broderade tavlor och mättavla med hans namn, sparbössa och speldosa från Cult, lyxigt bäddset, fina sagoböcker och sångböcker. "Pekboken för lite finare barn", med bilder på hummer, champagne och privatjet.. :D

Det vi haft mest nytta av var ett gosedjur med spegel på magen som han har hängande på sätet framför sig i bilen så vi ser honom i den.
Sen blev vi jätteglada för denna:

c0d8ad61.jpg

Just nu tjänstgör den som skötväska, men den blir perfekt som dagisväska sen!

Liknande trådar

Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 413
Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
3 210
Senast: Linn-Nora
·
Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2
Svar
33
· Visningar
3 541
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila