Sv: Domare

Nja, det är väl inte så att det finns en ruta för fina knoppar, men jag menar att människan har svårt att vara 100% objektiv. En oknoppad man behöver inte se ovårdad ut och jag antar knät inte stack ut ur ridbyxorna.;)

Klart att inte människor är objektiva och framförallt inte domare... Men det är nog skillnad på domare och domare... BRA domare bedömer ritten, varken mer eller mindre!

Orkar? Hur jobbigt är det jämfört med allt annat jobb man har med hästarna?

Om man tex startar startar tidigt och man har sin resväg innan och framridning, så orkar man ju inte alla gånger. i mitt fall kan jag dessutom ha frukostfodring och utsläpp i 2 olika stall på helg mornarna före tävlingstart och då blir tiden lite knapp helt enkelt. Jag prioterar att hästen får äta sin frukost i lugn och ro före flätning/knoppning. Jag vill inte känna mig stressad innan jag ska iväg för blir jag stressad så blir ritten dålig.

Fast såklart är det ju snyggt med flätad och knoppad man, absolut. Känne rman att man hinner så givetvis försöker man ju fixa det.

KL
Detta är alltid en lika intressant diskussion tycker jag. Det får mig att tänka på en tävling i höstas när jag red båda mina hästar i en LB. Jag vann på den ena och kom i slutet med den andra. Jag tyckte bedömningen kändes lite knepig så jag gick och muttrade lite för en B-tränare och domaraspirant (håller på att utbilda sig nu) som står i stallet.

Jag vann med hästen som rör sig tipp topp men ritten kändes inte direkt bra. Ritten med den yngre förmågan kändes betydligt bättre men han har inte alls den gången.

Iaf så sa hon så här att domaren utgår från grundtraven och grundformen som finns när du travar (eller galopperar osv.) utgår hästen med en 9-mässig trav så får den kanske en 7:a om volten blir för liten och samtidigt är hästen lite felställd. Min andra häst som kanske startar med en 7-mässig trav får också till en för liten volt då är vi redan nere på en 6:a. Det säger en hel del om varför bedömningarna blir så olika. Självklart kommer alltid den bättre gången att premieras och konstigt vore det väl annars. Så om hästen har lite sämre gång så behöver man helt klart rida betydligt bättre. Hästar av icke halvblodstyp rör sig sällan tipp topp.

Även om en domare inte medvetet dömer ner en speciell ras, så kommer personliga åsikter alltid att sätta prägel på hur personen dömer.
Om domaren till exempel tycker att bruna halvblod är den absolut vackraste hästen, medans svart-vita tinkrar är sååå fula, så kommer tinkerhästen i fråga att få sämre bedömning, det är jag övertygad om.

Riktigt så är det som regel inte. Många tinkerhästar eller korsningar dito eller t.ex travare har svårt med sin rena takt i galoppen.

Och är inte takten ren, prio ett, då blir inte heller bedömningspunkten ens gdk hur sött det nu än gås på tygeln eller hur prydliga vägarna än är, om det nu är på lokal nivå eller högre.

Jo givetvis, det håller jag med om :) min poäng är att om domaren tex ogillar låt säga skimlar så kommer skimeln att få sämre bedömning, även om den är ett halvblod! Det är i alla fall vad jag tror. Förutfattade meningar och personliga åsikter brukar skina igenom!

Jag har också varit flitig som domarsekreterare under många tävlingar på olika nivåer och måste tyvärr konstatera att även prydliga ekipage kan dömas ned pga utrustningens färg och utseende. Till exempel kom ett snyggt, maffigt halvblod på sista tävlingen (reg LA-Msv B) med brunt schabrak, ryttaren hade champagnefärgade ridbyxor och biege-brun kavaj och brunt läder till detta. Det var verkligen prydligt och noggrant matchat, men det stack ut från mängden och denna domare gillade det inte. Hon ville istället ha det klassiska med vitt och svart/marin. Tyvärr tyckte jag också att detta genomsyrade bedömningen. Inte mycket, men när man skriver till 40 ekipage får att man ganska snart en bra bild av hur den domarens bedömningsskala ser ut och under nämnda ritt hördes flera kommentarer hur hon verkligen retade sig på hur ekipaget såg ut.

Som arrangör kan man ju faktiskt också välja vilka domare man vill engagera på fortsatta tävlingar. Dessutom, nästa domare kanske älskar det välmatchade i beige-brunt och dömer på plussidan istället. Lite av charmen med dressyren tycker jag ;)

Som arrangör kan man ju faktiskt också välja vilka domare man vill engagera på fortsatta tävlingar. Dessutom, nästa domare kanske älskar det välmatchade i beige-brunt och dömer på plussidan istället. Lite av charmen med dressyren tycker jag ;)

Om det är så du beskriver att du säkert upplevt det som en domare dömt ner för att klädseln inte passade så tycker jag att det är just den biten som Inte hör till charmen.

Kläder, flätor eller inte, ras, färger, ovänner,vänner eller vad det nu är ska självklart inte påverka bedömningen.
Däremot måste man som ryttare förstå att det kan finnas nyanser i olika domares sätt att se detaljer-grunder ska förhoppningsvis sitta.

Jo, gick nog lite fort mellan tanke och text där, lät lite motsägelsefullt, ja! :angel:

Vad jag menar som charmen är att man får en variation i bedömningarna genom olika domare. Med det inte okej att totalt såga ett ekipage för att de har en beige outfit istället för det klassiska med vitt och svart/blått. Men att det kan slå över med ett par poäng har jag full förståelse för. Vi och domarna kommer aldrig kunna bedöma helt objektivt, trots att vi ibland skulle önska det. Den personliga smaken finns alltid där och påverkar mer eller mindre, oavsett vad vi tycker om det. En domare ser ett ekipage som "det där lilla extra", en annan domare gör det inte.

Liknande trådar

Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 474
Senast: ginnies
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 020
Senast: vilde
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Stora Enso Riksmästerskap i dressyr är avgjort för allra första gången under Linköpings Fältrittklubbs tävlingar i helgen.
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Brukar man ha "tackpris" till domare på hundtävlingar (dvs att den arrangerande klubben ger domaren något som tack under...
Svar
4
· Visningar
561
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka