Sv: Domare

Jag vet inte om ditt inlägg var riktigt till mig specifikt, eller om det var "knapplån"? Vill bara klargöra att jag var ironisk i mitt inlägg pga att jag retar mig på alla dessa som skyller ifrån sig när det inte går bra. Det är så lätt att säga att "domaren gillar inte mig", "domare gillar inte min häst för det är ridtravare, skäck, arab, ardenner" osv i all oändlighet. Istället för att analysera sin ridning, ta till sig kritiken som en hjälp att förbättra sin ridning. Ibland blir det fel, domare är inte mer än människor och det är vääääldigt kort om tid att bestämma sig när betygen sätts. Självklart finns rötägg, precis som överallt annars, men som någon sa, de brukar sålla bort sig själva så småningom.

Jag instämmer i övrigt helt i ditt inlägg. BRA ekipage är BRA och brukar inte orsaka några större konstigheter i bedömningen (förutom här på buke då, i vissa nämnda fall). Dåliga ekipage är heller inte svårbedömda. Svårigheterna kommer med de ekipage som inte är riktigt bra men heller inte dåliga, mellanskiktet. Hur mycket ska dras för att nosen inte riktigt kommer fram? Hur mycket ska dras för bristen på energi? för bristen på rakriktning? osv osv. Det är jättesvårt, och här kommer helt naturligt personliga värderingar in, precis som du säger.

Att prova på att döma en klubbtävling är ett bra tips. Kanske kan man också, om man känner någon domare, få sitta med någon klass och prova på att "skuggdöma". Bara för att få en uppfattning om hur det är att döma. Jag tror det vore jättebra.

/Solis, som inom en inte alltför avlägsen framtid ska debutera en liiiiten långbent halvblodsdam (hmmm....)

[
QUOTE=Cashmir;13256279]Jag ser rött av att läsa sånna inlägg som du just skrivit, herregud självklart är ingen domare så pantad att den dömer efter ras?!
Jo du. Det gör vissa. Jag har varit en flitig domarsekreterade och det fanns domare som sa rent ut att den här rasen är så svår att jag inte vet hur jag ska bedöma den.
Det handlar ju om att den rasen du säger att hon dömmer ner kanske inte har rätt rörelsemönster/kroppstyp för ren tävlingsdressyr =
Ren tävlingsdressyr handlar inte om att ha ett specifikt rörelsemönster. Det handlar om att hästen arbetar i en ändamålsenlig form i förhållande till dess fysik. rörelserna ser inte likadana ut på hästar som är olika byggda.
får inte lika hög poäng som en häst/ponny med rätt extriör och rörelser.
rätt och fel exteriör finns inte för en tävlingshäst. Det finns mera eller mindre fördelaktig exteriör, men även om hästen har mindre fördelaktig exteriör kan den självklart utföra rörelser korrekt om den är rätt utbildad. Alltså med din beskrivning skulle det bli fel exteriör men rätt rörelser. Kommer man upp på svår nivå då har exteriören mera betydelse, men inte i lätta klasser.

För de bästa ekipagen spelar domaren ingen roll
Dvs dessa ekipage är inte så svåra att bedöma utan kommer hamna i topp oavsett domare....

...mellanskiktet är svårare att bedöma
Och jag tror inte att det är så konstigt!

Håller helt med dig där. Dom ekipage som verkligen är duktiga häromkring lyckas placera sig oavsett domare. Sen där under skiljer det sig. Vissa domare premierar hög form och mycket gång högt, andra prioriterar mest att hästen är lydig och välriden.

Vad finns det i LB som kan väga upp tre avbrott så mycket att det fortfarande är sjumässigt? Galoppdelen är typ en volt och en långsida :p

Typ ingen aning :p Det var min kära mor som gick kursen, hon var väldigt imponerad! Det var grejer i antal uppemot 70 som "räknades in" i varje bedömningspunkt. Ett enkelt ex från de 4 programridningarna de bedömde var en brysk halt. Ryttare o häst missförstod varandra helt och hästen tvärnitade och ryttaren trillade fram jättemycket men domaren noterade det inte ens i protokollet och jag tror bedömningsgruppen fick en 8:a. Bara för att resten var så himla stadigt och bra typ.

Däremot sa ju domaren att han denne haft mer tid hade denne självklart nämnt det. Men tid är väl det minste de har, iaf jag tycker det är urbota tråkigt att just tävla dressyr av den anledningen :angel:

Men ja, iaf min mor tyckte det var mycket intressant att se hur de dömde och jag själv hade mer än gärna gått den om jag haft möjlighet. Var själv på en avelkurs i helgen där exteriörbedömningen diskuterades, sjukt intressant!

Jag blev också neddömd när jag red min gammelpålle ansåg jag. Han var lite byggd som en dragster, lite högre bak än fram. Halvbra gång bara också. Så han kunde ju vara hur lydig som helst, jag kunde sitta hur fint som helst och rida programmet hur perfekt som helst, några tätplaceringar fick vi ju aldrig! Placerade i LC de flesta starter, någon enstaka placering i LB, men det var allt. Bara att inse, den hästen var inte en lämplig häst om man ville tävla dressyr! Bara att välja i det läget, byt häst eller byt gren!

Jag tävlade inte dressyr på flera år efter det, tog upp det igen i våras. Och upptäckte att domarna faktiskt dömer bättre nu än när jag tävlade förut! Förr var det ok att hästen gick bakom hand, hade den flashig gång och kapacitet var rosetten garanterad! Även om hästen varken var lösgjord, lydig eller programmet reds korrekt!
Nu vinner den lösgjorda hästen de lätta klasserna med den noggranna ryttaren, oavsett om hästen har kapacitet för svår dressyr eller kanongång eller inte.

Så jag tror tyvärr du måste ändra på något om du vill fortsätta tävla dressyr! Det är något som inte tilltalar domarna! För om jag fattat det rätt var det inte bara en domare som inte gillar din häst/ritt, det var flera? Kanske räcker din tränare inte till? Du kanske behöver en annan tränare som vet hur man ska rida för att få bättre poäng?
Lycka till i allafall!

Jag ser rött av att läsa sånna inlägg som du just skrivit, herregud självklart är ingen domare så pantad att den dömer efter ras?.

Blir fundersam när jag läser ditt inlägg. Vad skönt att tänka så positivt om en hel domarkår. :idea:

Själv har jag skrivit alldeles för många ggr och den vägen lärt mej att vissa, (långt ifrån alla) dömer utseende/ras/utrustning och i de värsta fallen ryttarens kropp/utseende/klädsel.

En tävling jag var på för inte så länge sedan fick jag gå och säga till domarvagnen att sänka rösterna då domarens kommentaren om en mullig tjej hördes upp på läktaren. :eek:

Att domare dömer olika har vi lärt oss. Och det är tyvärr inte ovanligt på int.nivå i fälttävlan att de skiljer många procent mellan domarna. Men visst, de ser från helt olika håll, så den där 8:an kan vara en 4:a från sidan.

Blir fundersam när jag läser ditt inlägg. Vad skönt att tänka så positivt om en hel domarkår. :idea:

Själv har jag skrivit alldeles för många ggr och den vägen lärt mej att vissa, (långt ifrån alla) dömer utseende/ras/utrustning och i de värsta fallen ryttarens kropp/utseende/klädsel.

Dressyr är en bedömningssport! Självklart ska man döma utifrån helheten. Där ingår utseende/utrustning och tillochmed ryttarens klädsel?

Ta två ekipage där hästarna går precis lika bra och ryttarna rider precis likadant. Skillnaden är att den ena hästen har en sadel som sitter lite för långt fram och en nosgrimma som sitter snett, ryttaren har slarvigt utsläppt hår och smutsiga ridbyxor. Det andra ekipaget har blänkande utrustning och är i alla avseenden mycket prydliga.
Självklart har då ekipage nummer 2 marginalerna på sin sida!

Har då domaren dömt fel? Nej! För han eller hon får ett mycket bättre intryck av ett prydligt ekipage.

Och som sagt, jag håller fast vid att ingen domare dömer efter ras. Man får den poäng man förtjänar om man inte har en ras som passar in i mallen...

Den domare som väger in ekipagets utrustning och allmänna utseende i bedömningen är helt ute och cyklar!
Det är ridningen och hästens arbete som räknas, inte nosgrimmor och flätor.

*KL*
När det gäller raser så ska man komma ihåg att vissa raser inte är lika lämpliga för ridning som andra. Har sett ridtravare som visserligen lärt sig att, till synes, gå i en trevlig form, men som inte orkar bära sig än varför takten o balansen blir ytterst tveksam. PRE är mycket trevliga hästar men har en fallenhet för att sprätta med frambenen och inte riktigt arbeta genom ryggen. Frieserhästar har en tendens att gå med alltför högt buret huvud och arbetar inte riktigt genom ryggen, osv osv.

Det är jätteroligt med en varietet av raser på dressyrbanan, men jag tror att somliga ryttare inte riktigt är medvetna om vad de sitter på. Att just deras ras kräver mycket mer arbete innan hästen faktiskt arbetar i korrekt form för ridning. Det är verkligen viktigt att ha tillgång till en bra tränare som kan hjälpa ekipaget på rätt väg samt är realistisk med var ekipaget "står".

Här i tråden låter det som om det är väldigt vanligt att domare dömer efter ras. Jag skulle vilja hävda att det tvärtom är väldigt ovanligt, även om rötägg finns. Domaren kan ju inte ge "tröstpoäng" till en ovanlig ras utan måste döma vad som visas upp inne på banan just här o nu. Men ofta så får man intrycket att vissa ryttare förväntar sig mycket mer än vad som är realistiskt.

Typ ingen aning :p Det var min kära mor som gick kursen, hon var väldigt imponerad! Det var grejer i antal uppemot 70 som "räknades in" i varje bedömningspunkt. Ett enkelt ex från de 4 programridningarna de bedömde var en brysk halt. Ryttare o häst missförstod varandra helt och hästen tvärnitade och ryttaren trillade fram jättemycket men domaren noterade det inte ens i protokollet och jag tror bedömningsgruppen fick en 8:a. Bara för att resten var så himla stadigt och bra typ.
Den kursen verkar vara väldigt olik den jag gått för en sån halt hade vi aldrig fått sätta en 8:a på. Man ska bedöma rörelsen för sig och de övergripande betygen kommer ju längst ner. Håller dock med dig om att en domarkurs inte är fel att gå även för den som inte tänkt sig bli domare.

Den kursen verkar vara väldigt olik den jag gått för en sån halt hade vi aldrig fått sätta en 8:a på. Man ska bedöma rörelsen för sig och de övergripande betygen kommer ju längst ner. Håller dock med dig om att en domarkurs inte är fel att gå även för den som inte tänkt sig bli domare.

Jag menade självklart att hästen gjorde restan av bedömningspunkten väldigt bra, inte generellt programmet. Det var fö kursen som det skrevs om i Ridsport i förra numret om jag inte minns helt fel :)

Tyvärr är det så att så länge vi har en bedömnings sport så kommer domare döma som de själva tycker.

Jag har tex under en och samma tävling hamnat sist i ena klassen och vunnit nästa... 2 olika dommare.

Klassen jag vann blev jag ytterst förvånad då man redan på framridningen såg en häst som gick kanon! Så även på banan! Fick tag på domaren efter klassen (vilket inte alltid är det lättaste) och fick svaret: din häst gick i en bra form för klassen den andra hästen gick i en form för högre klass. Heder till denna domaren!

//Jemeni som ärligt funderar på att sluta tävla

Det har jag också lyckats med! 2:a i första klassen, hästen fortsätter gå lika kanon i andra, där kom jag näst sist!
Hårt slag, diskuterade det med min tränare, andra domare mm. Fick då veta att det finns ofta tyvärr en eller ett par domare som helt enkelt inte gillar mig, min häst, min ridning eller vad det är, och där är det skitpoäng varje gång. Trist men sant!

Fick rådet att helt enkelt stryka mig nästa gång jag drabbades av den domaren. Eller rida programmet som träning och strunta i att läsa kritiken. Provade en gång till för den domaren, och faktiskt fick jag bättre poäng nästa gång, tom poäng jag tyckte jag förtjänade.

Även om en domare inte medvetet dömer ner en speciell ras, så kommer personliga åsikter alltid att sätta prägel på hur personen dömer.
Om domaren till exempel tycker att bruna halvblod är den absolut vackraste hästen, medans svart-vita tinkrar är sååå fula, så kommer tinkerhästen i fråga att få sämre bedömning, det är jag övertygad om. Ví människor fungerar så, vi kan inte vara 100% opartiska.

Jag håller absolut med dig. Helheten är väldigt viktig.
Ett uttalande som jag tycker är väldigt bra är; hoppning är sport medan dressyr är konst och som alla annan konst så "ser"vi den med alla sinnena.
Jag tänker på andra bedömningssporter - konståkning t ex. Hur hade vi uppfattat om ett par kommit in i sina träningskläder och osminkande?
Ett ekipage som kommer med oknoppad man, ovårdad klädsel, utrustning på tre kvart o s v signalerar slarv, respektlöshet och nonchalans. Klart som tusan att det påverkar bedömningen.

Något som jag tycker är väldigt bra är att videofilma sina ritter och sedan "leka domare" på sig själv. Ta sedan fram domarens protokoll och jämför. Vad som syns och vad man upplever när man rider kan vara väldigt olika. Man ska våga vara kritisk mot sig själv. Min dotter har lärt sig oerhört mycket av detta.

En annan nyttig sak är att sitta som skrivare till domare. Att höra hur de resonerar OCH hur svårt det är att på ett par sekunder fatta beslut.

Något som man ofta glömmer är vad som ingår i varje bedömingspunkt. Det kan ingå en hel del i den och betyget man får än en sammanlagd summa av hela utförandet. T ex inridning, halt, framridning, första hörnpassering. Vingligt in, bra halt, tveksam igångsättning, dålig hörnpassering. Hur bedömer man det? Kanske en 5:a, medan ryttaren fokuserar på halten som satt som en smäck och i sig kanske är värd en 7:a och tycker då att man är nerdömd. Och det måste ju bero på att man rider en skäck eller arab eller fux;)

Jag kom tvåa i en Msv med oflätat man och hål på knäet på ridbyxorna , menar du att jag hade vunnit om jag hade flätat manen och haft hela ridbyxor ;)

Visst ser det trevligare ut men jag tror inte att man får extra poäng för att man flätar manen, dessutom hur ovårdad KAN man egentligen se ut i tävlingskavaj, ljusa ridbyxor, hatt eller hjälm , sadel och träns/kandar :confused:

Det ger liksom inte så stort utrymme till att se ovårdad ut.

Nja, det är väl inte så att det finns en ruta för fina knoppar, men jag menar att människan har svårt att vara 100% objektiv. En oknoppad man behöver inte se ovårdad ut och jag antar knät inte stack ut ur ridbyxorna.;)

Och jag har vunnit med en häst som låg på i handen så jag hade kramp, bjöd och ville hoppa dressyrstaketet varje gång jag vände mot det så jag inte vågade visa en enda mellangångart, gick felställd mer än rättställd, var spänd, stod inte stilla i någon halt, osv, osv, osv.
Jag slog lydigt lösgjorda, rättställda hästar som visade alla gångartsnyanser som efterfrågades i programmet.

Så nog finns det orättvisa domare! I mitt fall stod det i krtiken att "hästen har otrolig kapacitet, men han är inte tävlad så mycket va?!"
Så jag bedömdes uppenbarligen för hästens kapacitet, inte för hur hästen visades för dagen! Själv höll både jag och hästskötaren på att skratta ihjäl oss när jag kom ut från banan, så dålig var ritten! Och jag minns jag sa "törs jag gå och hämta kritiken, det kommer ju stå ett enda stort ? över alltihopa"!
Men iofs så var vi jäkligt prydliga! Väl flätade, blanka, hela, rena och fina! ;)

Visst ser det trevligare ut men jag tror inte att man får extra poäng för att man flätar manen, dessutom hur ovårdad KAN man egentligen se ut i tävlingskavaj, ljusa ridbyxor, hatt eller hjälm , sadel och träns/kandar :confused: Det ger liksom inte så stort utrymme till att se ovårdad ut.

Jag har blivit inkallad via högtalare till domarbåset imellan annan start pga oflätad man och då sa domaren att denne skulle ge mig högre poäng om jag flätade manen! Jag blev jätteförvånad!

på en tävling i höstas står det även på protokollet att jag ska fläta manen...så nu har jag lärt mig den hårda vägen att oflätad man kan ge sämre poäng.

trodde inte heller det va så faktiskt! Jag orkar inte alltid fläta/knoppa manen.

Herregud vad har ni för idiotdomare där uppe !! ;) på prisutdelningen stod vi och skojade rätt friskt allihopa och så nämnde jag att jag dels hade tränat terräng dagen innan på hästen och kom med oflätad man men domaren svarade att , tja det är ju inte manen jag skall bedöma!

Liknande trådar

Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 474
Senast: ginnies
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 020
Senast: vilde
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Stora Enso Riksmästerskap i dressyr är avgjort för allra första gången under Linköpings Fältrittklubbs tävlingar i helgen.
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Brukar man ha "tackpris" till domare på hundtävlingar (dvs att den arrangerande klubben ger domaren något som tack under...
Svar
4
· Visningar
561
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka